Ce nu convine partidelor, cu excepţia PNL şi USR,  la OUG privind anticipatele

Dincolo de declaraţiile publice, principala prevedere care nu convine în special PSD este că avantajează alegătorii mobili în piaţa muncii sau pe studenţi. Alegători îndeobşte ai PNL şi USR. Alegătorii PSD sunt majoritar pensionari, bugetari, cetăţeni din mediul rural. Aceştia nu se deplasează în alte judeţe în căutarea unui loc de muncă, sau la studii. În schimb, alegătorii PNL şi USR sunt formaţi, majoritar, din oameni activi în piaţa muncii, corporatişti, patroni şi salariaţii lor, studenţi care, posibil, se află în ziua votului în alte judeţe decât cel de domiciliu. Prin OUG ei au căpătat dreptul să voteze oriunde s-ar afla, deşi circumscripţiile şi listele sunt judeţene, sunt croite pentru cei care au domiciliul stabil în judeţul respectiv. Studenţii, bunăoară, sunt majoritatea  votanţi USR. În luna iunie, când ar avea loc alegerile anticipate ei dau examene şi se află în centrele universitare, de cele mai multe ori altele decât unde au domiciliul. Nu văd cum ar renunţa la examene şi la învăţat, să meargă să voteze în judeţul de reşedinţă. În consecinţă, prevederea  avantajează USR. Şi e vorba de circa 500.000 de potenţiali votanţi. 

Iată ce spune Marcel Ciolacu:

“PNL a legiferat astăzi turismul electoral! O ordonanţă nelegiuită, cu aviz negativ de la Consiliul Legislativ, care va transforma România într-un rai al fraudelor electorale! O batjocură la adresa democraţiei! (...) Vom sesiza de urgenţă Avocatul Poporului ca să oprească acest şir întreg de abuzuri şi ilegalităţi! Legiferarea turismului electoral de către PNL trebuie stopată la Curtea Constituţională”.

Ciolacu minte când spune că OUG favorizează turismul electoral, în sensul votului multiplu, controlat acum de mijloace informatice. Poate se referă la votul pe listele dintr-un judeţ a unor alegători din alte judeţe, care nu cunosc candidaţii şi nici meritele partidelor din judeţul în care votează.

Consiliul Legislativ a dat aviz negativ, consultativ, cu o serie de argumente care vor atârna greu la o sesizare la CCR a OUG cu pricina.

Nici Kelemen Hunor nu este de acord cu prevederile din OUG:

„Dacă guvernul face o chestie de orgoliu din a trimite OUG la Monitorul Oficial, atunci în procedură de urgenţă să dezbatem OUG în Parlament, trecând prin ambele Camere şi până atunci, sigur, să nu votăm nici un Guvern, nici să fie instalat, nici să fie respins”.

Titus Corlăţean, preşedinte interimar al Senatului, a precizat că a dispus înscrierea actului normativ pe ordinea de zi a Biroului permanent de luni şi a subliniat că avizul Consiliului legislativ, care este anexat ordonanţei, este negativ.

OUG modifică aspecte privind alegerea Parlamentului cu doar câteva luni înainte de alegerile parlamentare, fie ele la termen sau anticipate. Este o nouă gravă încălcare a Codului de conduită în materie electorală al Comisiei de la Veneţia. Guvernul PNL Orban încalcă Constituţia şi legislaţia privind competenţele Consiliului legislativ”, declară Corlatean.

PSD, Pro România, UDMR pot bloca alegerile anticipate prin nerealizarea cvorumului la respingerea guvernelor Orban II şi III.

Nu ştiu care este „planul B” anunţat de conducerea PNL. Cert este că dacă cele trei partide vor să blocheze anticipatele o pot face pe 24 februarie,  absentând de la şedinţa de respingere sau admitere a guvernului Orban II, şi de la şedinţele în care va fi reprogramată. Cum timpul este scurt, pentru a intra în termenele constituţionale prevăzute de lege şi Constituţie, 2-3 reprogramări sunt suficiente pentru  a scoate definitiv din calcule alegerile anticipate.

Nu ştiu dacă au fost făcute aceste calcule şi evaluări înainte de a lansa procedura pentru anticipate. Din câte se vede, se pare că nu nu s-au anticipat corect şansele de reuşită pentru aceste alegeri, altfel extrem de necesare. Doar că dorinţa şi voinţa preşedintelui Iohannis şi guvernului Orban nu erau suficiente. Acesta este riscul sa emiţi OUG-uri de asemenea importanţă fără consultare publică,  fără să asculţi opiniile specialiştilor.