Pachetul anticoruptie al cabinetului Nastase

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Legea declararii averilor pastreaza cotloane pentru dosit comori Declaratiile de avere ale demnitarilor vor fi facute publice atat in Monitorul Oficial, cat si pe site-urile insitutiilor unde acestia

Legea declararii averilor pastreaza cotloane pentru dosit comori Declaratiile de avere ale demnitarilor vor fi facute publice atat in Monitorul Oficial, cat si pe site-urile insitutiilor unde acestia isi desfasoara activitatea. Documentele vor fi depuse la inceputul si incheierea mandatului si trebuie actualizate la fiecare acumulare semnificativa de bunuri, atat a demnitarului, cat si a familiei (sot/sotie si copii aflati in intretinere). In declaratie vor fi mentionate terenurile agricole, forestiere, intravilane, apartamente, case de locuit si de vacanta, spatii comerciale, autoturisme, masini agricole, iahturi, salupe, la care se vor specifica marca si anul de fabricatie. Trebuie declarate numarul de depozite in valuta sau lei, creantele de peste 300 milioane de lei si alte bunuri aducatoare de venituri nete, care insumate depasesc 300 de milioane. Demnitarul trebuie sa specifice daca este actionar sau asociat la societati comerciale si sa declare bunurile si serviciile primite gratuit, dar cu valoare de peste 500 de euro fiecare, in cadrul unor actiuni de protocol. A disparut din textul declaratiei obligativitatea declararii bijuteriilor si colectiilor de arta, dupa cum hotarase Senatul. Cercetarea averilor se face de catre o comisie speciala, formata din doi judecatori de la CSJ si un procuror de la Parchetul General. Controalele se pot declansa si in cazul fostilor demnitari, daca exista dovezi certe ca au bunuri sau valori dobandite ilicit. (L.R.) Orice cetatean va putea reclama abuzul unui ministru Premierul, procurorul general al Parchetului de pe langa CSJ si seful Parchetului National Anticoruptie vor putea face sesizari pentru inceperea urmaririi penale a unui membru al Guvernului, solicitarile trebuind inaintate presedintelui Romaniei. Asa prevede noua reglementare privind raspunderea ministeriala, care mai stipuleaza ca orice cetatean care are cunostinta de incalcarea legii de catre un ministru poate face sesizari, dar nu direct la Presedintie, ci la cei trei demnitari abilitati sa solicite inceperea anchetei. Sedintele comisiei speciale care analizeaza aceste cereri nu sunt publice, iar audierea celor in cauza este obligatorie, daca si ei doresc acest lucru. Presedintele are ultimul cuvant, dupa ce primeste raportul comisiei, si isi prezinta public decizia. (L.R.) Functionarul de la ghiseu - inlocuit de computer Din anul 2004, o serie de servicii publice vor fi furnizate prin intermediul mijloacelor electronice. Guvernul intentioneaza sa reglementeze cadrul general si conditiile de utilizare a procedurii electronice de acces la informatiile si serviciile publice, dar si sa asigure transparenta informatiilor din aceasta zona. In acest fel, Executivul urmareste sa restranga contactul direct dintre functionarul de la ghiseu si cetatean, sa reduca cheltuielile publice, sa combata birocratia si coruptia. In acest scop, in urmatoarele luni ar urma sa se infiinteze un sistem informatic de utilitate publica, denumit Sistemul Electronic National. O data cu aceasta structura noua se introduc in viata de zi cu zi si termeni cum ar fi guvernare electronica sau administratie electronica. Prin intermediul Internetului, din anul 2004, cetatenii vor putea beneficia de cateva servicii publice de baza, cum ar fi: taxele pe venit; taxe si impozite locale; cautarea unui loc de munca; contributii privind protectia sociala; documente personale (pasaport, carte de identitate, carnet de sofer); inregistrarea vehiculelor auto; cererea pentru certificatul de urbanism; declaratii catre politie pentru furturi sau pierderea documentelor; certificatele de nastere, casatorie si deces; schimbari ale adreselor; inscriere la liceu si facultate; servicii legate de sanatate; taxe si impozite ale agentilor economici; inregistrarea unei noi companii; declaratii vamale etc. Proiectul de lege discutat de Guvern prevede intr-o prima etapa furnizarea a 22 de tipuri de servicii prin intermediul mijloacelor electronice. Concomitent cu normele privind administrarea acestor informatii si servicii prin mijloace electronice, Guvernul s-a gandit sa se ocupe si de prevenirea si combaterea criminalitatii informatice. Cele doua texte sunt in stransa legatura unul cu altul, deoarece pe masura ce sistemul de date prin Internet se va pune la punct si in Romania va creste proportional tentatia unora de a intra in sistem si de a fura date sau de a le utiliza in scopuri ilicite. Pentru asigurarea securitatii sistemelor informatice si a protectiei datelor personale se instituie o serie de infractiuni si contraventii absolut noi pentru societatea romaneasca. Denumite generic infractiuni informatice, acestea sunt sanctionate cu ani grei de inchisoare de pana la 12 ani. In acelasi timp, si autoritatile obtin dreptul de a avea acces intr-un sistem informatic atunci cand exista suspiciuni ca se efectueaza operatiuni nelegale, astfel incat sa identifice faptuitorii si sa se stabileasca situatiile de fapt. Oricat ar parea de ciudat, si sistemele informatice vor putea fi perchezitionate, intocmai ca si o locuinta. (C.D.) Datornicii la buget - dati in fapt Lista contribuabililor persoane juridice care au datorii la stat va fi publicata trimestrial pe site-ul Ministerului Finantelor, Ministerului Muncii sau al Casei Nationale de Sanatate. Vor fi facute publice si cuantumul datoriei, precum si modul in care aceasta va fi recuperata. Legea face distinctie intre datornicii mari si datornicii mici si mijlocii. In 30 de zile de la adoptarea acestei legi va fi publicata lista contribuabililor mari care aveau restante bugetare la 31 decembrie 2002. Contribuabilii mici si mijlocii sunt pasuiti 90 de zile inainte de publicarea listei cu datorii. (I.R.) PNA va avea arest si o sectie in plus Modificarile aduse OUG nr. 43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie arata intentia clara a Executivului de a oferi acestei institutii o cat mai mare independenta. Astfel, procurorul general al PNA va fi asimilat prim-adjunctului procurorului general al Parchetului de pe langa CSJ, are dreptul de a emite ordine, iar cei doi procurori consilieri care il ajuta vor fi asimilati procurorilor consilieri ai lui Joita Tanase. De asemenea, fondurile alocate PNA se aproba distinct de catre Parlament, ca anexa la bugetul Ministerului Public. Cele doua sectii ale PNA vor fi intarite de o a treia, respectiv cea judiciara penala. In tara, PNA va avea servicii la nivelul parchetelor de pe langa curtile de apel, servicii care au in competenta infractiunile ce produc prejudicii intre 10.000 si 100.000 de euro. PNA va dispune si de sectii de arest proprii. (G.S.) Procurorul poate dispune supravegherea conturilor bancare, ascultarea telefoanelor si accesul la sistemele informationale Legea 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie isi va extinde aria de aplicare si in privinta infractiunilor savarsite impotriva intereselor financiare ale Comunitatii Europene. Pentru a putea fi realizat acest obiectiv, va fi largita categoria persoanelor considerate potentiali autori de fapte penale, cum ar fi membri ai adunarilor parlamentare ale organizatiilor la care Romania este parte, persoanele care exercita functii juridice in cadrul curtilor internationale a caror competenta este acceptata de Romania, functionarii unui stat strain etc. De asemenea, legea precizeaza infractiunile impotriva intereselor financiare ale Comunitatilor Europene. Totodata, infractiunile prevazute in lege vor fi judecate in prima instanta de catre complete specializate, formate din doi judecatori. In cazul infractiunilor de coruptie sau asimilate acestora, procurorul poate sa autorizeze, motivat, pe o durata de cel mult 30 de zile, punerea sub supraveghere a conturilor bancare, punerea sub supraveghere sau interceptarea comunicatiilor, accesul la sisteme informationale. (G.S.) Comerciantii se vor inscrie anual la Registrul Comertului Nici un comerciant nu va putea incepe activitatea daca nu se inscrie anual in registrul comertului. Inmatricularea va cuprinde datele civile complete, inclusiv averea si modul de evaluare a acesteia. Comerciantul va fi obligat sa mentioneze pe facturi, oferte, comenzi, tarife si orice alte documente numele firmei, sediul social, codul unic de inregistrare si codul numeric personal. In cazul radierii, firmele si emblemele nu sunt disponibile pentru o perioada de doi ani. Nerespectarea conditiilor de inscriere in registrul comertului se sanctioneaza cu amenzi de la 20.000.000 de lei. (I.R.) Grupurile de interes economic - o inventie vag definita O alta lege defineste Grupurile de interese economice (GIE), o categorie neinclusa pana acum in nici un act normativ. Potrivit acestei legi (inca in faza de proiect), "GIE reprezinta o asociere intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, constituita pe o perioada determinata, in scopul inlesnirii sau dezvoltarii de activitati economice ale membrilor sai, precum si al imbunatatirii rezultatelor respective". Un astfel de grup nu poate avea mai mult de 20 de membri, si nu poate avea drept scop obtinerea de profituri pentru sine. Un alt articol al legii prevede insa contrariul: profitul rezultat din activitatea grupului va fi distribuit in mod obligatoriu intre membrii grupului, cu titlu de dividende. Legea amintita mai stabileste ca "activitatea grupului trebuie sa se raporteze la activitatea economica a membrilor sai si sa aiba doar un caracter accesoriu fata de aceasta". GIE pot da faliment si pot intra in lichidare. (A.S.) Comisarii financiari pot navali in case peste oameni Noua organizare si functionare a Garzii Financiare nu prea mai aduce cu ceea ce stia romanul ca poate si trebuie sa faca un comisar financiar. Astfel, potrivit noilor reglementari, comisarii Garzii Financiare pot purta sau nu uniforma, dar arma vor detine in mod sigur. Aceasta le va folosi in prevenirea si descoperirea sustragerii contribuabililor, persoane fizice (?!) sau juridice, de la obligatiile legale privind plata impozitelor, taxelor etc. Cu alte cuvinte, contribuabilul va putea fi luat oricand la intrebari de catre un domn comisar cu pretentii de politist. Si mai grav este faptul ca, in totala contradictie cu dispozitiile actualului Cod de procedura penala, comisarul va avea dreptul de a efectua perchezitii in localuri publice, dar si in cele particulare - case, curti etc. - daca crede ca in acele locuri se comit fraude fiscale. De asemenea, comisarii Garzii Financiare pot sa preleveze probe sau sa indisponibilizeze obiecte folosite la savarsirea unei infractiuni. (G.S.) Evaziunea fiscala - de la 3 la 10 ani Guvernul inaspreste sistemul de combatere a evaziunii fiscale. Prestatorii de servicii si comerciantii vor fi obligati sa afiseze autorizatia de functionare si certificatul de inregistrare la registrul comertului. Actele contabile se vor procura numai de la furnizori legali si vor avea rubricile completate integral. Refuzul de a prezenta organelor de control actele de evidenta contabila in vederea stabilirii obligatiilor bugetare se va pedepsi cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani. Actele contabile false sau intocmite necorespunzator vor atrage pedepse de pana la 5 ani inchisoare. Evaziunea fiscala poate aduce amenzi de pana la 100 de milioane de lei si inchisoare de la 3 la 10 ani. (I.R.) Incompatibilitatile demnitarilor - cu derogare de la stapanire Guvernul a reglementat si conflictul de interese in exercitarea demnitatilor si functiilor publice, stabilind incompatibilitatile pentru parlamentarii, membrii Guvernului, alesii locali si functionarii publici. Astfel, parlamentarii nu vor putea sa fie cenzori sau membri in CA la societati comerciale, banci, institutii de credit, societati de asigurare si cele financiare, regii autonome si companii nationale. Senatorii si deputatii vor avea dreptul sa faca parte din Adunarile Generale ale Actionarilor, dar nu ca presedinte, secretar sau reprezentant al statului. Totusi, "in mod exceptional" sau in cazul in care "interesul public" o cere, Birourile Permanente ale celor doua Camere, la propunerea Guvernului si cu avizul Comisiilor juridice, pot aproba participarea parlamentarului ca reprezentant al statului in conducerile regiilor autonome, companiilor nationale sau societatilor comerciale de interes strategic. Problema este ca legea nu defineste nicaieri ce inseamna "interes public" sau "situatie exceptionala", astfel ca reglementarea isi pierde rigoarea. Sunt de asemenea stabilite incompatibilitati pentru membrii Guvernului, pana la subsecretarii de stat, prefecti si subprefecti, primari, viceprimari, presedinti de consilii judetene, consilieri locali si judeteni. Proiectul instituie obligativitatea depunerii declaratiilor de interese, cu privire la functiile si activitatile pe care cei care intra sub incidenta legii le desfasoara, cu exceptia celor legate de mandatul sau functia publica pe care o exercita. Declaratia va cuprinde functiile detinute la asociatii, fundatii, ONG-uri sau partide, activitatile profesionale remunerate, calitatea de actionar la societati comerciale. Aceste documente sunt publice si trebuie actualizate.

Politică



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite