Nişte cimpanzei întind mâna după un Kalaşnikov. În Parlamentul României

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Rog să fiu iertat pentru lipsa de respect pe care o arăt faţă de organul reprezentativ suprem al poporului român, dar pur şi simplu nu mă pot abţine: membrii Comisiei parlamentare de anchetă a alegerilor prezidenţiale din 2009 sunt de o prostie absolut bubuitoare. Iar dovada stă publicată în Monitorul Oficial de miercuri, 6 septembrie 2017, exact în ziua în care raportul Comisiei a fost făcut public.

N-o să mă refer la toate acuzaţiile pe care le conţine raportul Comisiei, ci doar la cele mai grave: fals, uz de fals şi abuz în serviciu, fapte comise de fostul premier Emil Boc şi de fostul preşedinte Traian Băsescu. Dar să rememorăm, mai întâi, faptele.

În anul 2009, se afla la guvernare o largă coaliţie PD-PSD. Pe la sfârşitul lui septembrie, ministrul de Interne, Dan Nica (PSD), a declarat că se pregăteşte o fraudare masivă a scrutinului prezidenţial prin metoda turismului electoral, dat fiind faptul că pentru ziua votului nu se mai găseşte de închiriat niciun autocar în toată România.

Cum primul responsabil pentru corectitudinea alegerilor era însuşi ministrul de Interne, premierul Boc l-a demis pe Dan Nica şi a cerut PSD să desemneze un succesor. Partidul a refuzat, dar, în schimb, toţi miniştrii PSD au demisionat şi astfel PSD a părăsit guvernarea. Şi atunci s-a întâmplat ceea ce se întâmplă la fiecare schimbare de guvernare: Guvernul a demis toţi prefecţii susţinuţi de PSD şi a numit interimari.

Toate aceste evenimente s-au petrecut într-o singură zi: 1 octombrie 2009. Boc a trimis la Cotroceni actele, iar Băsescu a emis decretele de revocare a miniştrilor şi de numire a interimarilor dintre miniştrii PD rămaşi în Guvern. Toate actele au fost publicate imediat în Monitorul Oficial.

Comisia de anchetă susţine că falsul, uzul de fals şi abuzul în serviciu constau în următorul fapt: în toate aceste cazuri (miniştri şi prefecţi), actul de revocare a titularului a fost publicat în acelaşi Monitor Oficial în care s-a publicat şi actul de numire a succesorului. Deci numirea succesorului s-a făcut înainte ca revocarea titularului să fi devenit oficială prin publicare.

În opinia Comisiei, Băsescu ar fi trebuit să aştepte mai întâi ca demiterea lui Nica, respectiv demisiile miniştrilor PSD să devină oficiale, adică să fie publicate în Monitorul Oficial, şi abia apoi să emită decretele de numire a interimarilor. În mod similar ar fi trebuit să se întâmple şi cu HG-urile privind prefecţii. Au dreptate sau nu membrii comisiei de anchetă? Din câte ştiu, legea nu reglementează atât de detaliat procedurile de revocare şi de numire, încât să prevadă şi cronologia publicării actelor în Monitorul Oficial. Aşa că mergem la cutume.

Întâmplarea face că marţi şi-a dat demisia (exact ca miniştrii PSD în 2009) ministrul Apărării, Adrian Ţuţuianu. Premierul Mihai Tudose (exact ca Emil Boc) a trimis la Cotroceni atât demisia lui Ţuţuianu, cât şi propunerea ca interimatul să fie preluat de Marian Ciolacu. Preşedintele Iohannis (exact ca Traian Băsescu) a emis două decrete consecutive: de acceptare a demisiei şi de numire a interimarului. Ambele acte (exact ca în 2009) au fost publicate în acelaşi Monitor Oficial: nr. 722 din 6 septembrie 2017.

După logica Comisiei parlamentare de anchetă, premierul Mihai Tudose şi preşedintele Klaus Iohannis ar trebui imediat inculpaţi pentru fals, uz de fals şi abuz în serviciu. 

De altminteri, cei familiarizaţi cu Monitorul Oficial ştiu că sunt sute, dacă nu mii de situaţii în care actele de revocare din funcţie sunt publicate simultan cu actele de numire a succesorilor. Să însemne asta că toţi emitenţii sunt infractori?

Aceasta este însă doar una dintre aberaţiile pe care le conţine raportul Comisiei parlamentare. Le lăsăm pe celelalte şi sărim direct la concluzii – pentru că acolo pare a fi miza reală pentru care această panaramă de comisie a fost înfiinţată. Comisia propune adoptarea unei legi speciale privitoare la comisiile parlamentare de anchetă, prin care asemenea organisme să capete puteri de constrângere, să aplice sancţiuni, să solicite orice document doresc, să oblige martorii să se prezinte la audieri şi să depună jurământ, iar cei care refuză să-şi piardă funcţia şi să nu mai poată ocupa o funcţie publică timp de 3 ani. Cu alte cuvinte, membrii comisiei vor să aibă puteri aproape la fel de mari ca un magistrat.

Circulă pe net un filmuleţ în care nişte rebeli africani, beţi turtă, pun un Kalaşnikov în mâna unui cimpanzeu. Animalul începe să tragă împrăştiat - şi vă las să vedeţi singuri finalul.

În Parlamentul României, nişte cimpanzei tocmai întind mâna după un Kalaşnikov.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite