Ministrul Teodorovici minte de îngheaţă apele. Nu are bani pentru creşterile de salarii şi pensii din 2019

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ştiam că există un canal de comunicare nepublic între Bucureşti şi Bruxelles. Întâmplător, sau nu, aflăm şi noi, din când în când, ce „circulă” pe acest canal. La cererea CE, ministrul de Finanţe, Teodorovici, a trebuit să explice oficialilor europeni cum va reuşi să menţină ţinta de deficit bugetar pe cash de 2,97% în acest an, de 2,58% anul viitor, de 1,89% în 2020 şi de 1,23% din 2021. Dacă a reuşit sau nu să-i convingă, vom vedea.

Comisia Europeană a avertizat România şi Ungaria că se află în stadiul unei devieri semnificative de la obiectivul de deficit bugetar pe termen lung (MTO) şi le-a solicitat să trimită propuneri de a reveni la parcurs. Aceste solicitări specifice le-au fost trimise la data de 18 iunie 2018.

Guvernul României promite în scrisoare că: „Atât deficitul pe cash, cât şi cel ESA sunt estimate pentru acest an în linie cu prevederile din Tratatul de funcţionare al Uniunii Europene (TFUE), de 3%, iar o ajustare semnificativă a deficitului bugetar este planificată să fie făcută începând cu 2019, când deficitul pe ESA se va îmbunătăţi cu peste 0,5 puncte procentuale, un ritm care va fi păstrat în 2020”.

Măsurile promise în aceeaşi scrisoare, necesare pentru menţinerea deficitului bugetar în ţintele asumate ar fi:

  • îngheţarea salariilor bugetarilor în 2019 şi neaplicarea legii salarizării unitare 
  • îngheţarea valorii voucherelor de vacanţă pentru bugetari la nivelul din acest an, de 1.450 lei 
  • amânarea oricăror măsuri salariale care ar avea impact asupra deficitului
  • menţinerea numărului mediu de angajaţi din sectorul public la acelaşi nivel ca în 2018
  • menţinerea, ca pondere în PIB, a unor cheltuieli cum sunt subvenţiile, dobânzile, alte transferuri şi cheltuieli la acelaşi nivel ca în 2018
  • menţinerea cheltuielilor cu investiţiile la acelaşi nivel din 2018, de 4% din PIB 
  • cofinanţarea cu fonduri europene a proiectelor din Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL), finanţate acum de la bugetul de stat prin intermediul Ministerului Dezvoltării Regionale
  • menţinerea obligaţiei pentru companiile de stat de a vira dividende de 90% din profit
  • creşterea încasărilor din TVA ca urmare a introducerii noilor case de marcat cu jurnal electronic
  • menţinerea cotei de transfer de 3,75% pentru Pilonul II de pensii

Unde încep minciunile lui Teodorovici

Luat, probabil, prin surprindere de publicarea pe site-ul CE a scrisorii trimise la Bruxelles, Teodorovici începe să mintă cu neruşinare, uitând că cea mai clară dovadă de prostie este să-i crezi proşti pe ceilalţi.

Iată prima minciună: documentul prezintă „un scenariu, o posibilă variantă”, şi orice guvern trimite la Bruxelles astfel de scenarii”. „În câteva zile intrăm în Guvern cu proiectul de buget, vom alege o variantă.”

Adică ministrul de Finanţe păcăleşte CE, cu doar o „posibilă” variantă, iar în guvernul României se va adopta altă variantă? Teodorovici ne crede proşti când afirmă aşa ceva. Mai ales că e vorba de respectarea Tratatului de funcţionare al Uniunii Europene (TFUE). Cum se leagă afirmatia de mai sus cu textul scrisorii: „În aceste condiţii, vă rog să găsiţi anexat raportul către Consiliu privind planurile luate de Guvernul român drept răspuns la recomandările făcute”.

Minciuna nr 2: „Ţinând cont de toate măsurile prezentate mai sus, cheltuielile de personal cu personalul se vor reduce ca procent din PIB, de la 9,1% în 2018 la 8,8% în 2019, vor fi de 8,9% în 2020 şi ar trebui să ajungă nivelul de 8,5% în 2022”, mai spune Teodorovici în scrisoare. Cum să scadă cheltuielile de persoanal când abia intră în vigoare, etapizat, creşterile prevăzute în legea Salarizării şi în legea Pensiilor? De aşteptat este să crească, nu să scadă. Cumulat cu faptul că veniturile la buget nu cresc în ritmul scontat, avem tabloul complet care a generat deficitul bugetar de 14 miliarde la septembrie 2018.

Minciuna nr. 3. „Va creşte gradul de colectare la buget prin noi măsuri adoptate”. Vrăjile astea le auzim de 28 de ani. Case de marcat cu jurnal electronic, scanarea în vămi a vehiculelor de transport, identificarea rutelor prin care intră în România bunuri de contrabandă, toate basme, pentru că n-au funcţionat niciodată în România. Disperarea care a cuprins ANAF-ul se vede în iniţiativa disperată de a impozita maneliştii şi fotografii de la nunţi! Numai că şi ministrului Teodorovic masura i se pare „o imbecilitate, o hăituială”!

Minciuna nr. 4. Cheltuielile cu majorarea pensiilor în perioada 2019 – 2022 nu au fost luate în calcul, prevederile legii fiind încă în dezbatere publică. Cheltuielile cu pensiile vor creşte până la 8,1% în 2022”, se scrie în documentul transmis de Finanţe către Comisia Europeană. Şi atunci cum te încadrezi în ţinta de deficit promisă, dacă o cheltuială importantă, contribuţia bugetului de stat la plata pensiilor, n-ai luat-o în calcul?

Minciuna nr 5. Teodorovici a declarat că: este un scenariu aplicarea legii salarizării integral până în 2020, nu până în 2022”. Adică, în 2019 nu sunt bani pentru continuarea aplicării legii salarizării, dar în 2020 vor fi pentru aplicarea integrală a legii salarizării, inclusiv cu etapele 2021 şi 2022. Cine poate crede aşa ceva? Doar în visele exotice ale lui Teodorovici se pot întâmpla astfel de minuni. Iar în răstimp, Teodorovici l-a acuzat pe Florin Cîţu de intoxicare: "E intoxicarea opiniei publice”. Cine intoxică pe cine?

Minciuna nr. 6. Ministrul Finanţelor a susţinut că, pentru unele proiecte, cererile de finanţare au plecat, sunt la Bruxelles, iar pentru altele sunt în definitivare. „Trebuie să trimitem urgent la Bruxelles toate aceste cereri de finanţare, pentru ca, în momentul în care începem să cheltuim, să nu rămânem pe buget, pentru că altfel ne creşte deficitul, nejustificat”. Numai că dna Corina Creţu susţine altceva. Administraţia centrală şi locală, incompetentă şi coruptă, nu face nimic pentru realizarea şi trimiterea la Bruxelles a unor proiecte corecte şi complete. Cine minte? În altă declaraţie Teodorovici confirmă: „Doamna Comisar Corina Creţu ce spune spune corect. În sensul că, probabil, în spaţiul public românesc, au fost acuze vizavi de anumite proiecte mari de infrastructură, trimise la Bruxelles”

De altfel, în numeroase ocazii Teodorovici critică lipsa de eficientă a sistemului bugetar, faptul că din 3 bugetari doar unul munceşte, că personalul din ministere este mult prea numeros şi trebuie redus. De unde rezultă că era conştient că nu are bani pentru toţi. Şi ministrul Educaţiei, Valentin Popa, a emis un ordin prin care s-ar fi redus 4300 de posturi în învăţământ, măsură necesară de reducerea cu 800.000 a numărului de elevi. Doar că populismul a învins. Premierul Dăncilă a anunţat triumfător că nu numai nu vor fi reduse 4300 de posturi, dar se creează alte 1400!

În concluzie

Visele exotice plasate în programul de guvernare nu se împlinesc. Este de logică elementară: nu poţi relaxa fiscalitatea, simultan cu creşterea cheltuielilor, şi să menţii echilibrele bugetare. Că nu cad din cer veniturile la buget. Ce să se întâmple, să devină toţi contribuabilii fericiţi de guvernarea PSD-ALDE şi să-şi plătească la timp toate dările către stat? Cine a crezut aşa, rău a crezut!

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite