Este un exemplu clar al adevărului: puterea îţi ia minţile, când nu eşti pregătit pentru ea.

Manifestări antidemocratice ale premierului Orban

Cea mai recentă, atacul la Avocatul Poporului. „Iar persistenţa asta în a ataca legi fundamentale care permit Guvernului şi autorităţilor sanitare să se lupte împotriva epidemiei, să protejeze sănătatea şi viaţa oamenilor, mie îmi pare deja un atac împotriva intereselor fundamentale ale României".

Cu alte cuvinte, premierul este singurul care ştie interesele fundamentale ale României. Alte instituţii, Avocatul Poporului, parlamentul, CCR nu ştiu, aşa că să-şi vadă de treabă.

Nu ştiu dacă Avocatul Poporului are sau nu are dreptate. Este treaba CCR să decidă. Dar să acuzi o instituţie importantă a statului pentru că-şi îndeplineşte atribuţiile, de la nivel de premier al unui stat democratic, mi se pare inadmisibil. Şi nu este prima dată. Tot premierul Orban a sfătuit populaţia să nu asculte de decizia CCR, deşi în Constituţie spune clar că deciziile CCR sunt general obligatorii. Şi este vorba de premierul României, nu de un cetăţean oarecare.

Nu numai în România, CCR este arbitrul suprem al respectării Constituţiei. Componenţa CCR este temporară, se schimbă la anumite intervale de timp. Aici discutăm de instituţia CCR, nu de componenţa ei la un moment dat. Iar criticile adresate CCR la ultimele decizii nu ţin cont de faptul că au fost adoptate în unanimitate, inclusiv de judecătorii propuşi de preşedintele ţării.

Mai spune dl Orban:

"Vreau să vă dau o veste care, pur şi simplu, m-a şocat astăzi. Avocatul Poporului a atacat la Curtea Constituţională Legea carantinei şi izolării. Asta, deja, mi se pare că depăşeşte orice fel de închipuire. După ce trei săptămâni nu am avut nicio posibilitate de a lua măsuri de tratare sub supraveghere medicală sau de izolare sau de carantinare a pacienţilor diagnosticaţi ca fiind pozitivi, mii de cetăţeni diagnosticaţi pozitiv, pe lângă asta nu am avut posibilitatea să luăm nicio măsură pentru a putea izola persoanele de contact ale fiecărei persoane diagnosticate pozitiv, după ce s-a văzut ce efecte grave, dramatice, a avut lipsa cadrului legislativ, Avocatul Poporului recidivează…

Cine este vinovat de vidul legislativ

Povestea cu vidul legislativ, în două rânduri,  pe care premierul Orban îl impută parlamentului:

Premierul Orban se face că nu ştie ce spune art 53 din Constituţie:

(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.

Orban n-a acceptat rolul parlamentului în legislaţia privind restrângerea unor drepturi şi libertăţi. Adică nu a acceptat Constituţia. Guvernul şi miniştrii, prin HG sau ordin, decideau aceste restrângeri. Când CCR a spus că nu este constituţional aşa, Orban a sfătuit cetăţenii să nu respecte decizia CCR. Orban nu dă doi bani pe parlament, instituţie fundamentală a statului, a cărui componenţă este decisă de alegători. Chiar şi parlamentarii PSD au în spate 3,5 milioane de voturi,  şi  nu pot fi ignoraţi sau demonizaţi. Ar însemna să fie demonizaţi şi alegatorii PSD.

Dacă Orban ar fi înţeles rolul parlamentului şi ar fi mers în parlament, din timp, cu proiecte de lege privind măsuri cerute de pandemie, n-ar mai fi existat vidul legislativ pe care îl aruncă acum în cârca parlamentului şi a CCR.

Şi preşedintele Iohannis a declarat că parlamentul a oferit un spectacol „sinistru şi jalnic”. Discutăm de o instituţie fundamentală a statului, ce nu poate fi ignorată în deciziile fundamentale.

Un exemplu. În proiectul de lege trimis parlamentului, pentru prelungirea stării de alertă, era prevăzută carantinarea şi, eventual distrugerea unor bunuri imobile ale celor infectaţi, inclusiv mijloace de transport. Adică Raed Arafat sau DSP-urile puteau decide distrugerea de autoturisme ale unor familii infecatate de coronavirus! O aberaţie mai mare nici că am mai auzit. Parlamentul a eliminat această prevedere şi a adus legea mai aproape de un just echilibru între drepturile şi libertăţile fundamentale şi nevoile de protecţie în criza provocată de pandemie.

Mi s-a reproşat de multe ori că în cazul pandemiei nu ne mai „lovim” de Constituţie, de CCR, de drepturi şi libertăţi fundamentale, când sunt de salvat mii de vieţi omeneşti. Răspunsul meu a fost următorul: absenţa democraţiei,  câte vieţi omeneşti ne-ar costa? Să ne uităm la Stalin, 20 de milioane de morţi, la Hitler, Sadam Hussein, Ceauşescu, Gadhafi şi atâţia alţi tirani. Dacă nu ne plac dictatorii, trebuie să respectăm democraţia şi regulile ei întotdeauna, inclusiv în timpul pandemiei.

Cum trebuia procedat

Dacă Orban şi preşedintele Iohannis înţelegeau şi acceptau regulile de bază ale democraţiei, formau la Cotroceni o celulă de criză pentru gestionarea pandemiei, condusă de preşedinte şi având în componenţă preşedinţii celor două Camere ale parlamentului, premierul, miniştrii implicaţi, experţi în sănătate, experţi în legislaţie şi Constituţie.

N-am înţeles de ce ministrul Justiţiei, Cătălin Predoiu, n-a fost niciodată invitat la Cotroceni, iar avizele  pe care le-a dat ministerul Justiţiei pe actele promovate de guvern au fost mereu însoţite de observaţii critice, şi uneori semnate de secretari de stat.

Dacă aceasta era procedura,  nu am fi avut perioade de vid legislativ, iar rezultatele combaterii COVID-19 ar fi fost mai bune decât sunt în prezent.

Concluzie

Nu poţi ignora unele instituţii fundamentale ale statului, pe motiv că doar premierul şi preşedintele ştiu ce trebuie făcut în cazul pandemiei. Nu merge, pentru că altceva spune Constituţia. Până la urmă deciziile CCR au fost respectate, dar cu preţul a două perioade de vid legislativ. De care vinovat este premierul Orban, nu altcineva.

Iar premierul Orban recidivează. Nu acceptă dreptul Avocatului Poporului de a-şi îndeplini atribuţiile prevăzute de Constituţie şi legi, dreptul CCR de a fi arbitrul final al respectării Constituţiei. Orban nu este un cetăţean oarecare. Este premierul ţării, şi cetăţenii iau acţiunile sale drept exemplu, înţeleg  şi procedează la fel.