Iohannis a retrimis Legea Educaţiei în Parlament: „Vreau să punem capăt plagiatelor. Parlamentul să stopeze acest fenomen“ Ce contestă Iohannis

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Preşeidntele Klaus Iohannis FOTO Mediafax
Preşeidntele Klaus Iohannis FOTO Mediafax

Preşedintele Klaus Iohannis a trimis Parlamentului cererea de reexaminare a Legii de aprobare a ordonanţei  prin care este reglementată retragerea titlurilor de doctor obţinuute prin plagiat. Şeful statului indică Parlamentului să modifice Legea, în sensul în care să fie stopat fenomenul plagiatelor.

„Am trimis astăzi Parlamentului spre reexaminare modificările la Legea Educaţiei, pentru că nu clarifică situaţia doctoratelor. Legea, aşa cum a venit la promulgare, nu garantează respectarea unor standarde de integritate. Într-o Românie educată, avem nevoie de reguli care încurajează performanţa şi care sancţionează categoric abaterile. Vreau să punem capăt plagiatelor. Parlamentul va trebui să reia discuţiile şi să elaboreze o lege care să stopeze acest fenomen“, explică Klaus Iohannis.

Intervenţiile legislative au drept scop descentralizarea deciziei cu privire la emiterea şi retragerea titlului de doctor, precum şi acordarea calităţii de conducător de doctorat prin responsabilizarea universităţilor în procedura de acordare/retragere a titlului de doctor, precum şi în procedura de abilitare. „În opinia noastră, acest obiectiv avut în vedere de legiuitor nu poate fi efectiv şi real câtă vreme implică trecerea la criterii şi proceduri stabilite individual, de fiecare universitate în parte, în detrimentul unui set de condiţii minimale, unitare, referitoare la procesul de susţinere a tezei de doctorat, la procedura de abilitare şi la procedura de analiză a eventualelor abateri de la normele de integritate. În lipsa certificării calităţii şcolilor doctorale existente în România, apreciem că această descentralizare simultană a deciziei privind acordarea şi retragerea titlurilor de doctor şi a procesului de abilitare nu conferă premise clare şi sigure pentru asigurarea performanţei şi recunoaşterii şcolilor doctorale la nivel naţional şi internaţional“, se arată în cererea de reexaminare transmisă de preşedinte.

Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2016 privind modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale instituie norme noi referitoare la organizarea şcolilor doctorale, evaluarea activităţii acestora, acordarea şi retragerea titlului de doctor, renunţarea la titlul de doctor, modalităţile de acordare a atestatului de abilitare şi sancţiuni în materie.

„Indiferent însă de opţiunea legiuitorului şi fără a diminua importanţa principiului autonomiei universitare, care trebuie însă dublată de responsabilitate, considerăm că în climatul actual de neîncredere în procesul de analiză a sesizărilor de plagiat, modificările legislative privind regimul juridic al doctoratelor şi al abilitărilor ar trebui să contribuie la realizarea unui sistem educaţional şi de cercetare apt să sancţioneze şi să descurajeze frauda academică. Acest sistem ar trebui să se bazeze pe transparenţă decizională şi pe proceduri clare şi coerente, astfel încât mediul academic în ansamblul său să îşi recâştige credibilitatea“, mai arată Preşedinţia.

Iohannis a avut obiecţii şi cu privire la instituirea posibilităţii înfiinţării unui Colegiu Naţional al Instituţiilor Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat (CNIOSUD). Preţedinţia critică că nu s-a menţionat modalitatea de organizare şi funcţionare a acestei structuri. „Deşi norma are un caracter supletiv, apreciem că, în ipoteza în care instituţiile organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD) decid înfiinţarea acestei structuri, organizarea şi funcţionarea acesteia nu poate fi lăsată exclusiv la nivelul reglementării infra legale, ci este necesar ca reperele esenţiale să fie stabilite în Legea nr. 1/2011“, mai precizează sursa citată.

Acordarea titlurilor de doctor

Ce se schimbă în privinţă doctoratelor în urmă acestor modificări operate de senatori: titlurile de doctor sunt acordate şi retrase de universităţi. „Şcolile doctorale din cadrul IOSUD se organizează prin hotărârea senatului universitar/Prezidiului Academiei Române. Se reglementează astfel o nouă structură, respectiv senatul universitar al IOSUD, căreia îi sunt atribuite prerogative semnificative cu privire la: organizarea şcolilor doctorale; acordarea calităţii de coordonator de doctorat prin atestatul de abilitare; stabilirea cerinţelor pentru elaborarea tezei de doctorat; constituirea unor comisii cu rol ştiinţific care să verifice respectarea procedurilor şi a standardelor de calitate şi etică profesională pentru fiecare teză de doctorat; acordarea sau neacordarea titlului de doctor“, contestă Iohannis.

Acum, titlul de doctor nu se va mai acordă prin ordin de ministru, ci printr-o hotărâre a Senatului fiecărei universităţi, iar retragerea acestui titlu se face tot de către universitate. Se acordă astfel o autonomie mult crescută universităţilor, aşa cum de altfel ministrul Adrian Curaj intenţiona în luna februarie, plan la care a renunţat ulterior.

„Or, deşi legea atribuie astfel de competenţe senatului universitar al IOSUD, ea nu precizează natura juridică a acestui organism, componenţa, procedura de selectare a membrilor şi de desemnare a conducerii, procedura de luare a deciziilor în cadrul senatului, actele juridice pe care le poate adopta, precum şi raporturile sale cu structurile de conducere din cadrul universităţilor. În absenţa unor astfel de reglementări, se creează incertitudine cu privire la aplicarea unitară a prevederilor acestei legi şi riscă să fie încălcat principiul securităţii juridice, principiu ce reclamă ca normele să fie cunoscute şi înţelese, iar pentru a fi înţelese, trebuie să fie suficient de precise şi previzibile. În plus, considerăm că prevederile art. 158 alin. (7) ar trebui corelate şi cu cele ale art. 158 alin. (8) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 (nemodificate prin legea transmisă la promulgare) care prevăd că IOSUD are alte structuri de conducere, diferenţiind-o ca statut de universitate“, mai arată Iohannis.

Preşedinţia critică şi faptul că se introduc noi prevederi referitoare la senatul universitar al IOSUD, creându-se astfel confuzie la nivelul competenţelor structurilor de conducere în învăţământul superior.„Se instituie la nivelul fiecărei IOSUD comisii cu rol ştiinţific, ce verifică respectarea procedurilor şi standardelor de calitate şi etică profesională pentru fiecare teză de doctorat. În urma verificării fiecărei teze de doctorat, comisia cu rol ştiinţific elaborează un raport, pe care îl prezintă senatului universitar. Or, structura, componenţa, procedura de selectare a membrilor acestor comisii, precum şi natura juridică şi efectele juridice ale raportului întocmit nu sunt reglementate în lege, ceea ce poate conduce la o aplicare neunitară a legii şi ar afecta principiul securităţii juridice“, mai precizează sursa citată.

Obţinerea titlului de doctor

Preşedinţia arată că se modifică şi procedura obţinerii titlului de doctor. „Potrivit dispoziţiilor în vigoare din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, obţinerea titlului de doctor presupune parcurgerea mai multor etape: susţinerea tezei în şedinţă publică în faţa comisiei de doctorat; evaluarea şi deliberarea comisiei de doctorat asupra calificativului pe care urmează să îl atribuie tezei de doctorat; propunerea de către comisie a acordării titlului de doctor; înaintarea propunerii comisiei de doctorat către CNATDCU spre validare; propunerea CNATDCU adresată ministrului educaţiei de acordare a titlului de doctor; acordarea titlului de doctor de către ministrul educaţiei prin ordin“, arată Iohannis.

„În urma modificărilor din legea transmisă la promulgare, comisia de doctorat va propune senatului universitar al IOSUD acordarea titlului de doctor, senatul va acorda acest titlul prin hotărâre, iar rectorul va elibera diploma. Deşi aparent se simplifică procedura, în fapt se elimină garanţiile instituţionale prin care se poate realiza controlul privind respectarea cerinţelor procedurale şi de calitate prevăzute în programul de cercetare ştiinţifică. Astfel, se ajunge în situaţia în care structura administrativă care a stabilit cerinţele de elaborare a tezei de doctorat, procedurile şi standardele de calitate şi etică profesională pentru tezele de doctorat şi care a acordat calitatea de conducător de doctorat prin atestate de abilitare este aceeaşi care acordă şi titlul de doctor. Or, o asemenea reglementare nu oferă suficiente garanţii de imparţialitate cu privire la procedura acordării titlului de doctor, fiind eliminate filtrele de control prevăzute în Legea nr. 1/2011, respectiv CNADTCU şi Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice“, se mai precizează în cererea de reexaminare.

Iohannis arată că nu este clarificat statutul lucrării de doctorat, odată cu renunţarea autorului acesteia la titlul de doctor şi nici efectele ce se vor produce în planul raporturilor de muncă. „Totodată, norma poate afecta activitatea structurilor abilitate să analizeze suspiciunile de plagiat şi poate duce la imposibilitatea aplicării legii prin simpla renunţare la titlu, structurile care pot dispune sancţiuni mult mai grave ca retragerea titlului nemaiavând baza legală pentru a acţiona“, se mai arată în cererea de reexaminare.

Legea transmisă la promulgare prevede că actul administrativ constatator al titlului ştiinţific se anulează de la data emiterii actului de revocare şi produce consecinţe doar pentru viitor. „În opinia noastră, această reglementare vine în contradicţie cu dispoziţiile art. 1461 din Legea nr. 1/2011 (introduse prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2016 şi nemodificate), potrivit căruia diploma de doctor încetează să mai producă efecte juridice din momentul comunicării dispoziţiei de retragere a titlului. Având în vedere importanţa momentului de la care actul de revocare produce efecte juridice, apreciem că se impune reanalizarea acestor prevederi în vederea corelării dispoziţiilor menţionate“, critică Iohannis.

Mai puţină transparenţă

Totodată, preşedintele arată că forma transmisă la promulgare poate ţine tezele de doctorat ascunse de public. „Art. unic pct. 15 din legea transmisă la promulgare (art. 168 alin. 9 din Legea nr. 1/2011) elimină obligativitatea publicării tezelor pe o platformă naţională, accesibilă publicului larg, încălcându-se astfel principiul transparenţei şi accesibilităţii. Totodată, scade probabilitatea ca regulile să fie respectate în mod omogen de către instituţiile organizatoare de studii universitare de doctorat“, mai spune Iohannis.

„Totodată, apreciem că prevederile potrivit cărora IOSUD anulează diploma în baza ordinului ministrului de retragere a titlului de doctor/atestatului de abilitare contravin art. 1 alin. (6) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, în sensul că anularea unui act administrativ intrat în circuitul civil poate fi dispusă numai de instanţa de judecată. De asemenea, subliniem faptul că această contradicţie subzistă şi în raport de dispoziţiile art. 146 din Legea nr. 1/2011, care reglementează posibilitatea rectorului de a anula, cu aprobarea senatului universitar, un certificat sau o diplomă de studii atunci când se dovedeşte că s-a obţinut prin mijloace frauduloase sau prin încălcarea prevederilor Codului de etică şi deontologie universitară“, se mai arată în sursa citată.

Preşedinţia mai arată că din lege se elimină rolul CNATDCU în organizarea şi validarea abilitărilor, deciziile devenind atributul exclusiv al senatului universitar/Prezidiului Academiei Române. „După cum am subliniat anterior, o asemenea prevedere ar putea genera lipsă de transparenţă şi creşterea numărului de conducători de doctorat, cu pierderea unui filtru obiectiv cu privire la asigurarea standardelor de calitate“, mai arată Preşedinţia.

Iohannis semnalează şi faptul că legea nu clarifică situaţia tezelor de doctorat aflate în prezent spre analiză la CNATDCU şi nici pe cea a candidaţilor care au susţinut teza, însă nu li s-a acordat încă titlul prin ordin al ministrului educaţiei, motiv pentru care consideră că se impune introducerea unor dispoziţii tranzitorii.

Senatul, în calitate de cameră decizională, a adoptat pe 9 mai, cu 88 de voturi pentru, niciun vot „împotrivă“ şi două abţineri, proiectul de lege prin care se modifică substanţial Legea educaţiei în sensul creşterii autonomiei universitare, pasând în curtea şcolilor doctorale (universităţile acreditate să organizeze studii de doctorat) atât responsabilitatea de a acordă calitatea de conducător de doctorate, dar şi de a analiză sesizările privind plagiatele din doctorate, CNATDCU urmând să avizeze verdictul.   

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite