Impotenta Ministerului PIINIS si de ce taxa pe benzina nu va rezolva problema infrastructurii

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Imagine
Imagine

Acciza pe carburanti a fost subiectul care a pus gaz pe foc  in relatiile  Cotroceni -Guvern. In timp ce premierul Ponta a declarat vineri intr-o conferinta de presa- haioasa de altfel-ca nu va renunta la acciza, presedintele Basescu a amenintat duminica seara ca retrimite bugetul in Parlament, daca guvernul nu abandoneaza ideea de a scumpi benzina.

Traian Basescu l-a acuzat pe premier ca taxa pe combustibil a fost pusa pentru a le da baronilor locali bani înainte de alegeri, in timp ce premierul Ponta sustine ca acesti bani vor fi redirectionati pentru constructia de autostrazi. Saptamana trecuta am scris despre faramitarea procesului decizional in perspectiva descentralizarii si despre fragmentarea managementului in transporturi. România a avut serioase probleme in ultimii ani, cand a functionat sub tutela CNADNR, iar acum, dupa descentralizare, o parte din drumurile naţionale vor trece la CJ-uri pentru a fi finantate de Ministerul Dezvoltării Regionale, altele vor trece la d-l Sova, iar probabil d-na Manescu va avea şi ea unele atribuţii. Am construit foarte putin, foarte prost si foarte scump in ultimii sapte ani. Daca am gestionat asa prost problema infrastructurii timp de 7 ani sub tutela ministerului de resort, ce şanse va avea infrastructura cand vor exista mai multe centre de coordonare?

Acest calcul matematic l-am facut si pentru romaniacurata. E un simplu calcul cu cifrele guvernului si cu analizele aparute in mass-media si arata impotenta managementului autostrazilor din ultimii ani, chiar daca Romania a primit foarte multi bani de la UE. Un al doilea motiv pentru care am realizat acest calcul este pentru ca domnul Sova a afirmat duminica, in cadrul unei emisiuni,  ca nu stie cat va genera acciza de 7 eurocenti si ce investitii se vor realiza in infrastructura: autostrazi sau drumuri judetene?

Aceste simple calcule au fost realizate inainte de a se decide ca acciza pe carburanti sa fie 7 eurocenti. Sunt calcule facute dupa una dintre declaratiile premierului Ponta care vorbea de 50 de bani la litru de benzina.

Pentru perioada 2007-2013 Romania a primit 19 miliarde de euro din care a reusit sa cheltuiasca aproape 20%, ceea ce ne-a consolidat ultimul loc in Europa. Din astea 19 miliarde o parte importanta a fost dedicata POST (Programului Operational Sectorial Transport) adica 5.7 miliarde de euro. Pe siteul POST apar datele despre acest program: 93 de proiecte contractate in sapte ani de zile, adica undeva la 15 pe an, deci unul pe luna. Gradul de absorbtie a POST conform AM POST este de 17.50%. Deci din 4.57 de miliarde de euro, Romania nu a reusit sa cheltuie pentru infrastructura nici macar un milliard de euro in 7 ani de zile, in conditiile in care la sfarsitul lui 2012 Romania avea doar 529 de km de autostrada.  Nu stiu cate din cele 93 de proiecte aprobate au fost pentru autostrazi, cert este ca la noi, un kilometru de autostrada, conform Ziarului Financiar, costa 23 de milioane de euro. Deci puteti calcula cati kilometrii de autostrada s-au putut face cu banii europeni pana in prezent! Conform aceleiasi analize, in Bulgaria un kilometru de autostrada ajunge sa coste si 2,2 milioane de euro, iar in Ungaria un tronson de 32 de kilometri intre Szeged si Mako a costat 6,6 milioane de euro pe kilometru. Deci POST nu a absorbit nici macar un sfert din cat i-a fost alocat, si atunci cand se construieste se face cu preturi enorme, mult mai mari decat in alte tari.

Dan Sova: In Romania nu se fac autostrazi pentru ca licitatiile pentru alegerea constructorilor dureaza cu anii

In acest context, apare declaratia premierului Ponta, privind noua acciza la benzina.  Guvernul sustine ca 50 de bani la fiecare litru de benzina, ar permite colectarea a  26 de miliarde de euro cu care s-ar putea construi 4.000 de km de autostrada. Insa e o problema in primul rand de matematica: la un simplu calcul 4.000 de km de autostrada, cat estimeaza guvernul sa construiasca din banii colectati de accize, inmultit cu 23 de milioane de euro cat a costat kilometrul de autostrada pe tronsonul Gilau-Campia Turzii-Turda, face 92 de miliarde de euro, deci de trei ori mai mult decat au estimat. Dar sa zicem ca acciza de benzina intra si se colecteaza cele 26 de miliarde de euro care ajung pentru 1.000 de km de autostrada. Bun si astia. Fondul acesta pentru autostrazi, va fi gestionat de ministerul d-lui Sova: Ministerul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine cu acronimul PIINIS. Problema vine de la una dintre declaratiile  din trecut ale d-lui Sova, care exprima impotenta ministerului pe care il conduce: In Romania, nu se fac autostrazi pentru ca licitatiile pentru alegerea constructorilor dureaza cu anii.” Pe langa declaratia dansului, o analiza din trecut a HotNews arata ca din 2012 si pana in prezent (mai 2013), guvernul Ponta nu a semnat niciun contract pentru noi tronsoane de autostrazi iar acest lucru se va vedea cel mai bine in anul 2014, cand e posibil sa nu avem tronsoane de autostrada ce ar putea fi inaugurate. Scriam in trecut, ca la putin timp dupa ce POST a fost deblocat Comisia Europeana a inceput sa deruleze proceduri de infringement pentru incalcarea legislatiei europene privind achizitiile publice, pentru reabilitarea drumului national intre Crasna si Iasi.

Nu ar trebui probabil ca inainte sa punem taxe, sa facem prognoze de investitii, sa ne asiguram ca putem gestiona si administra eficient banii europeni? Ce sanse au banii colectati din acciza pe benzina sa fie folositi eficient in constructia de autostrazi, daca absorbtia POST pana in prezent e catastrofala? Apoi ne gandim ce rezultate se vor obtine prin prisma descentralizarii, cand drumurile vor fi gestionate probabil din 3 parti?! Si problema e ca PIINIS isi declara impotenta in conferinte de presa si ca pentru 2014 nu vom inaugura nici un tronson de autostrada!

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite