Guvernul Orban are doar două variante: „blitzkrieg” sau eşec total

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Utilă amânarea votului în parlament pentru guvernul Orban. Acesta are acum timpul necesar să-şi facă toate socotelile, să elaboreze actele normative necesare, pentru a începe cu dreptul. De trecut, este aproape sigur că va trece de votul parlamentului. Până şi Victor Ponta s-a sucit iarăşi, declară acum că ar vota guvernul Orban dacă retrage miniştrii respinşi de comisii.

Chiar şi fără votul său, ameninţarea lui Orban că PNL va prefera anticipate dacă guvernul nu trece din „prima”, pare că începe să-şi producă efecte. S-a văzut la audierile de miniştri din parlament unde, cu excepţia ministrului de Finanţe, toti ceilalţi au primit aviz pozitiv.

Aşteptările de la guvernul Orban sunt extraordinar de mari

După trei ani în care statul a fost luat captiv de Dragnea şi PSD prin „oamenii noştri”, politruci în general habarnişti, PNL ne promite o nouă abordare. Foarte bună remarca dnei Raluca Turcan: „nu dăm afară PSD-isti, ca să punem în loc PNL-isti”. Aceasta este prima mare aşteptare. Numai titlul de PNL-ist, fără alte competenţe esenţiale în munca de conducere a unor instituţii, nu este suficient. Spre deosebire de PSD.

A doua mare aşteptare este să vedem redusă birocraţia din administraţia centrală şi locală. Primul pas, OUG de reorganizare a guvernului şi instituţiilor subordonate ministerelor. Sper să fie gata până la prima şedinţă de guvern, posibil marţea viitoare. Această OUG este primul pas din „blitzkrieg”. Trebuie să reducă drastic personalul din ministerele rămase, inclusiv din instituţiile subordonate. Iar unele instituţii, neesenţiale pentru buna funcţionare a statului, să fie desfiinţate. Statul trebuie să devină unul flexibil dar puternic, pe linia ştiută: „un stat nu este puternic prin câtă putere deţine, ci prin câtă putere cedează”. Un singur exemplu. De ce să funcţioneze SGG (Secretariatul General al Guvernului) cu 1.000 de salariaţi, când ar fi suficienţi şi 2-300. Mă şi întreb unde încap în clădirea guernului atâtea persoane.

Tot această OUG trebuie să prevadă posibilitatea de încetare a contractelor de muncă, măcar pentru personalul de conducere. Schimbarea titulaturii ministerelor dar şi a instituţiilor subordonate, înseamnă că persoana juridică angajatoare s-a schimbat, deci contractele de muncă devin nule. Persoanele care ocupă funcţii importante pot merge în privat,  îşi pot deschide propriile afaceri, nu riscă să moară de foame!

Noii miniştri trebuie să aibă pregătite pentru prima şedinţă de guvern, cel puţin la principalele ministere, HG-urile de modificare a funcţionării şi a  schemei de personal din ministere, pentru că aceste HG-uri trebuie corelate cu OUG de reorganizare a funcţionării guvernului. Îmi place să cred că toate aceste acte normative sunt deja în lucru, pentru că dacă se apelează la actualii jurişti din ministere, aceştia vor spune: nu se poate! Acum se vede capacitatea juridică a viitorului guvern.

Actuala criză bugetară are un singur remediu: reducerea drastică cheltuielilor de funcţionare a statului. Primul pas important în această direcţie îl reprezintă OUG de reorganizare a guvernului. Timpul este scurt, dar pasul al doilea îl reprezintă construcţia mecanismelor de urmărire a eficienţei cheltuirii fondurilor bugetare. Altfel, dispar ca apa în nisip sau sunt sifonaţi. Trebuie elaborate standarde şi criterii de performanţă, care dacă nu sunt îndeplinite, alocarea de fonduri bugetare încetează.

Cine vor fi noii conducători din ministere şi  din principalele instituţii

Aşa cum anunţă conducerea PNL, se va apela şi la oameni competenţi din afara partidului. Mă întreb dacă dl Mircea Miclea nu ar accepta să conducă Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, cel care a produs  un plan cadru de învăţământ cu 34-36 de ore pentru clasa a VII-a de anul acesta. Dacă nu domnia sa, atunci se găsesc specialişti neangajaţi politic, care să accepte Programul de Guvernare al PNL, să-şi lase joburile actuale şi să preia conducerea în ministere şi principalele instituţii. Bănuiesc că miniştrii au deja în cap o structură de conducere a ministerelor pe care le vor conduce. Comunicarea şi receptivitatea la ideile care vin din societate sunt esenţiale. Pe Dragnea şi compania i-a pierdut înfumurarea şi autosuficienţa: noi suntem deştepţii neamului, ceilalţi sunt proşti. Unde i-a dus această poziţie, se vede.

Echipele de consilieri, unii onorifici, sunt extrem de importante

Nu poţi schimba, dintr-o dată, tot personalul din ministere. Pentru ca noii miniştri să nu devină prizonierii structurilor interne ale ministerelor, trebuie să aibă un filtru al activităţii acestora, prin echipele de consilieri. De la aceste echipe, formate din specialişti de primă mână, trebuie să vină şi propunerile de acte normative care să regleze şi asigure funcţionarea ministerelor şi instituţiilor în noua guvernare. Chiar şi colaborarea cu echipele de consilieri ai preşedintelui este importantă şi benefică.

Colaborarea cu Parlamentul

Aici este cuiul lui Pepelea. Ludovic Orban a semnat, cu partidele care susţin acest guvern,  documente de colaborare care se bat cap în cap, în multe privinţe. De exemplu, cu UDMR a semnat un pact care interzice OUG-urile şi asumări de răspundere în parlament, lucru imposibil de respectat.  Discuţiile şi comunicarea eficientă cu structurile parlamentului este aici esenţială. Poate se schimbă şi atitudinea lui Victor Ponta, ale cărui idei merg tot spre reducerea cheltuilelor de funcţionare a statului, prin reducerea birocraţiei, digitalizare  şi simplificare a funcţionării instituţiilor.

Aşteptările sunt extraordinar de mari, ca de fiecare dată la schimbarea de regim politic. Anul electoral 2020 ridică şi mai mult miza. Dacă PNL face ce trebuie pentru progresul societăţii, atunci are şanse să câştige şi alegerile viitoare. Dacă nu, nu.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite