Firea nu renunţă la transportul public gratuit: Voi demonstra că ce propun este corect

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gabriela Firea, în autobuz FOTO Facebook
Gabriela Firea, în autobuz FOTO Facebook

Primarul ales al Primăriei Capitalei, Gabriela Firea, anunţă că bucureştenii vor beneficia de transport public de suprafaţă gratuit „într-un timp rezonabil“, fiind nevoie să fie îndeplinite mai multe condiţii, fără să precizeze care sunt soluţiile.

„În ciuda declaraţiilor politice care combat proiectul meu pentru ca transportul public să devină o alternativă viabilă la călătoria cu autoturismul personal - ca o prima soluţie la traficul sufocant -, voi demonstra că ce propun este corect şi în interesul tuturor bucureştenilor. Am afirmat şi întăresc faptul că voi aplica aceste măsuri într-un timp rezonabil”, a spus Gabriela Firea, potrivit unui comunicat de presă.

Pe lângă gratuitatea biletului, Firea anunţă şi alte cheltuieli ale Primăriei care se referă la RATB. „Paşii sunt următorii: bandă proprie pentru autobuzele RATB, taxi şi salvări/pompieri, completarea flotei regiei cu încă minimum 300 autobuze - cele care acum există dar nu au piese -, continuarea procesului de transformare a regiei în societate comercială a municipalităţii pentru a putea atrage fonduri europene necesare modernizării, curăţenie în autobuze, siguranţa călătorilor, aer condiţionat vara, gratuitate, pentru început, înainte şi după vârfurile orare de trafic”, a mai spus Firea.

Gabriela Firea susţine, totdată, că angajaţii RATB nu au de ce să se îngrijoreze.

”Eu vreau să creez locuri de muncă, nu să contribui la creşterea şomajului. Toate aceste măsuri înseamnă o bună guvernare locală. Cei care sunt împotrivă fac politică, nu administraţie. Eu vreau rezultate pentru bucureşteni şi, la fel ca în campanie, nu voi polemiza cu nimeni, voi fi doar în dialog cu locuitorii Capitalei”, mai declară primarul ales al Capitalei.

 

La doar două zile de la alegeri, Gabriela Firea, aleasă în funcţia de primar al Capitalei, promite că toţi bucureştenii vor beneficia de transport public gratuit, măsură gândită pentru a decongestiona traficul infernal din Bucureşti.  „Unul dintre primele proiecte pe care le voi depune se referă la restructurarea, redresarea RATB. Exista un plan economic care poate fi aplicat, prin care transportul public sa fie gratuit. Vrem să incurajăm calatoriile cu transportul public, ca să lăsăm maşina acasă şi să nu mai fie traficul atât de sufocant. Am vorbit cu specialişti şi am făcut un calcul de oportunitate şi am decis că se poate face. E vorba doar despre RATB, nu şi metroul, pentru că acesta aparţine de Ministerul Transporturilor. E un plan economic ce poate fi aplicat“, a spus Gabriela Firea.

Planul de „redresare“ a RATB, anunţat de Gabriela Firea, înseamnă, de fapt, aducerea RATB şi mai aproape de faliment. În acest moment, RATB are mari probleme financiare, având chiar conturile blocate de ANAF din cauza neplăţii datoriilor uriaşe pe care le are la buget. Veniturile RATB se constituie din vânzarea titlurilor de călătorie (bilete şi abonamente) şi din subvenţia acordată de Primăria Capitalei, în subordinea căreia funcţionează RATB. Potrivit raportului de activitate pe anul 2015, veniturile obţinute din vânzarea biletelor de călătorie s-au ridicat la 177,76 milioane de lei, în timp ce subvenţia de la Primăria a fost de 515 milioane de lei, de aproape trei ori mai mult decât ceea ce produce, de una singură, Regia. Cum RATB are venituri prea mici din vânzarea de bilete, datoria către Fisc va fi achitată din subvenţia de 515 milioane de lei primită de la Primărie.

La prima rectificare bugetară, din al doilea semestru al acestui an, tot Primăria îi va acorda Regiei de transport cele 126 de milioane de lei datorate acum către Fisc. Cu alte cuvinte, alocările din bugetul local pentru RATB se vor ridica în 2016 la 641 de milioane de lei, mult peste cele de anul trecut, deşi, planul Consiliului General al Muncipiului Bucureşti (CGMB)  era ca regia să primească mai puţini bani anul acesta de la Primărie.

„Datoriile se vor adânci“

Prin măsura anunţată de Firea, subvenţia Primăriei va trebui să cuprindă şi veniturile obţinute din vânzarea biletelor.  „Presupune că datoriile se vor adânci. Primăria Generală promite nişte bani de care nu suntem siguri că îi are pentru că Primăria are un buget substanţial, dar el este grevat puternic de cele două subvenţii: la căldură (pentru RADET) şi la transport în comun (pentru RATB). În afară de acestea două, rămân foarte puţini bani în bugetul Primăriei Capitalei, comparativ cu nevoile. Dacă se grevează şi mai mult acum, se măreşte automat şi subvenţia pe care Primăria o acordă RATB“, arată Sorin Ioniţă, specialist în politici publice, pentru „Adevărul“.

Şi încă Primăria Generală nu a preluat Metrorex, aflat în subordinea Ministerului Transporturilor, obiectiv asumat de Firea, de asemenea. „Dacă treci metroul la Capitală îi preiei şi subvenţiile. Cum intră toate astea în bugetul Capitalei?  Bugetul este grevat şi de nişte datorii. Proiectele de investiţii care s-au făcut până acum s-au făcut şi pe credite, care trebuie plătite. Este un populism feroce pentru că nu s-a făcut o dezbatere publică despre cum arată tot bugetul, dar este uşor să promiţi“, mai spune Sorin Ioniţă.

Măsura promisă de Gabriela Firea nu este altceva decât o încercare de a câştiga capital politic. „Atrage şi categoriile nevoiaşe şi o grămadă din ecologişti. Firea îl va prezenta ca un exemplu de politică ecologică şi de încurajatre a transportului în comun. Este o măsură incoerentă, populistă, care vizează electoratul lui Nicuşor Dan. Însă nu va fi prezentată ca o măsură populistă, ci ca una progresistă“, a conchis Ioniţă.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite