Toader schimbă iarăşi legile justiţiei cu OUG

Cea mai gravă modificare: Toader blochează posibilitatea ca procurorul general, Augustin Lazăr, să infirme actele de urmărire penală ale procurorilor din secţia specială (SIIJ) dacă le consideră ca fiind nelegale sau netemeinice. Toader înlătura astfel principiul subordonării ierarhice, atât de clamat cu alte ocazii. Secţia din Parchetul General pentru anchetarea magistraţilor devine stat în stat. Se supune doar telefoanelor date de Tudorel Toader. Nimănui altcuiva. O aberaţie juridică, prin care Toader a făcut rost de o armă puternică prin care pune la dispoziţia politicului o secţie de cercetare penală care se supune doar politicului. Adio stat de drept, adio separaţia puterilor în stat. Această secţie poate reţine orice magistrat, poate impune control judiciar şi interdicţia părăsirii ţării oricui, cum era cât pe ce să se întâmple cu Codruta Kovesi. SIIJ a cerut DNA de 3 ori să-i fie repartizat dosarul Tel Drum, fără nicio bază legală, pentru că în acest dosar nu sunt cercetaţi magistraţi. Nici că se putea o dovadă mai clară de cine sunt „stăpânii“ din umbră a acestei secţii: Dragnea, Tăriceanu şi Toader.

Reacţii în lanţ în urma promovării OUG-ului Toader

OUG-ul lui Toader mută avizarea numirii procurorilor de la secţia de procurori a CSM, decisă să apere statul de drept, la secţia de judecători. Secţia de procurori a CSM atrage atenţia că: „Subliniem că avizarea numirii procurorilor în funcţiile înalte, în acord cu recomandările MCV, ale Comisiei de la Veneţia şi principiul legal al separării carierelor instituit prin art. 3 din Legea nr. 303/2004, trebuie să rămână în competenţa Secţiei pentru procurori, iar selecţia candidaţilor să fie făcută exclusiv din rândul magistraţilor procurori.“

OUG-ul lui Toader decide ca funcţiile de conducere din parchete nu pot fi delegate. O aberaţie şi o enormitate, după cum subliniază comunicatul secţiei de procurori a CSM: „Atragem atenţia că modificarea dispoziţiilor legale care permiteau delegarea în toate funcţiile pentru care numirea se face de Preşedintele României este de natură să afecteze grav activitatea parchetelor în contextul în care instituţia delegării este menită a genera tocmai soluţii rapide în situaţii de urgenţă provocate de o vacantare intempestivă a unui post de conducere.“

Şmecheria este că nici preşedintele Iohannis nu poate prelungi prin delegare o funcţie de conducere din justiţie, ci trebuie să execute numirile înaintate de Toader. De exemplu, s-o numească pe Adina Florea şef la DNA. Iar în termen de 45 de zile toate delegările trebuie sa înceteze. Cu toate că procedurile, avizele pentru numiri de procurori şefi durează mult mai mult. Aberaţie peste aberaţie!

Augustin Zegrean, fost şef al CCR, desfiinţează şi el OUG-ul lui Toader: „Este o nebunie, pentru că legile nici nu sunt încă ştiute de magistraţi, nici nu au apucat să le citească după ce au fost modificate şi se modifică din nou. Dacă vrem să fim stat de drept nu se poate să conducem ţara prin ordonanţe. Una dintre prevederi este ca Secţia pentru anchetarea magistraţilor nu va mai fi în subordinea procurorului general – păi cui să fie subordonată, adică să avem două procuraturi sau să fie subordonată direct ministrului Justiţiei, că ştie el ce să facă cu ea?

Reacţia dlui Frans Timmermans

Prim-vicepreşedintele Comisiei Europene, Frans Timmermans, a declarat, marţi, la Bruxelles, că nu a ştiut că va fi adoptată o nouă ordonanţă de urgenţă pentru modificarea legilor justiţiei, de către guvernul României.

„Înainte de a putea comenta trebuie să văd care e OUG. Nu ştiam că va fi adoptată, o să mă uit de îndată ce voi ajunge la birou.“

Speranţa este să ne salveze statul de drept dl Timmermans. Rău am ajuns! Ne-am pus speranţa într-un străin, să facă ordine la noi în ţară.

Se mai poate opri atacul lui Dragnea asupra Justiţiei?

Greu de spus. Intervenţia masivă a UE, a dlui Timmermans, cu destul succes în ultimul timp, este o cale de oprire a acestei OUG de la publicare. Suspendarea fondurilor europene pentru România este o posibilitate, precum şi activarea art. 7 din Tratatul de Aderare. Reacţia masivă a magistraţilor şi a populaţiei îi poate face pe Toader şi Dăncilă să dea înapoi. Chiar publicată, OUG-ul lui Toader nu intră în categoria legislaţiei penale mai favorabile, pentru că normează funcţionarea justiţiei, nu legislaţia penală. Guvernul poate fi forţat să anuleze această OUG prin alta OUG, cum s-a întâmplat în cazul OUG 13 care a fost anulată de OUG 14.

Cert este că trecem prin moment critic. De reacţia societăţii noastre depinde dacă Dragnea îşi va îndeplini planul de a încăleca justiţia, ca să scape de puşcărie.

Şi Augustin Lazăr reacţionează: „Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (PÎCCJ), luând în considerare concluziile Curţii Europene a Drepturilor Omului formulate în cauza Baka c. Ungariei (Hotărârea din 27 mai 2014), văzând proiectul ordonanţei de urgenţă transmis Consiliului Superior al Magistraturii, îşi exprimă îngrijorarea faţă de blocajul instituţional al Ministerului Public ce ar putea fi generat de recentele modificări ale legilor justiţiei şi de asemenea faţă de neconstituţionalitatea unora dintre prevederi.“

Reacţie Klaus Iohannis:

„PSD a acţionat astăzi, din nou, împotriva Justiţiei şi a statului de drept, împotriva României şi a cetăţenilor“, spune Klaus Iohannis, într-o postare pe Facebook.

„Guvernul PSD vrea să creeze prin ordonanţe de urgenţă un statut special pentru cei care au probleme în justiţie. Şi romanii, şi liderii europeni ştiu că nu există nicio altă justificare pentru obsesia de a slăbi până la ineficienta justiţia din România, în afară de interesele personale. România nu poate fi pusă la dispoziţia celor care vor să instaureze controlul politic asupra justiţiei“, mai spune preşedintele României.

Reacţie asociaţii de magistraţi:

Asociaţia Forumul Judecătorilor din România, Asociaţia Mişcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor şi Asociaţia Iniţiativa pentru Justiţie îşi exprimă îngrijorarea extremă cu privire la modificările aduse, marţi, „legilor justiţiei“, printr-o ordonanţă de urgenţă adoptată de Guvernul României.

Magistraţii reclamă faptul că modificările s-au făcut „fără asigurarea transparenţei decizionale în modificarea legislativă propusă şi fără a exista avizul Consiliului Superior al Magistraturii, garantul constituţional al independenţei justiţiei, aviz a cărui comunicare nu a fost aşteptată o perioadă rezonabilă.

Utilizarea ordonanţelor de urgenţă pentru a corela dispoziţii din legi votate în cursul anului 2018, fără dezbateri parlamentare autentice, fără a ţine seama de punctul de vedere exprimat de peste 90% din adunările generale ale instanţelor judecătoreşti şi ale parchetelor de pe lângă acestea, ignorând total avizele emise de Comisia de la Veneţia, rapoartele GRECO şi ale Comisiei Europene, împreună cu inconsecventa abordare a principiului separării carierelor, clamat cu obstinaţie de legiuitor doar până astăzi, dovedeşte, fără îndoială, dezastrul în faţa căruia se găseşte justiţia română, expusă unor experimente fără sfârşit, derulate fără analize sau studii de impact.“