În tot acest context, dispariţia Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM), ar reprezenta nu numai o imensă greşeală de ordin strategic, ci ar crea inclusiv vulnerabilităţi şi riscuri privind securitatea socială din România.

Este suficient să înţelegem că printre atribuţiile esenţiale ale ANOFM se numără formarea profesională şi medierea în câmpul muncii pentru a ne da seama cât de importantă este această instituţie în prezent, când ne confruntăm cu fenomenul brain drain şi efectele migraţiei forţei de muncă. Cum va putea gestiona România aceste provocări pe termen mediu şi lung fără ANOFM?

Mai mult, din punct de vedere administrativ, comasarea ANOFM cu o altă instituţie ar crea mari provocări prind gestionarea Bugetului Asigurărilor pentru Şomaj (BAS), gestionat până acum doar de către ANOFM, în timp ce noua instituţie va avea la îndemână atât BAS, cât şi, spre exemplu, bugetul de stat, creând impedimente privind utilizarea acestora, mai ales ca urmare a lacunelor legislative.

În ceea ce priveşte accesarea fondurilor europene, ANOFM deţine o axă specială, fiind astfel singura instituţie din România care poate absoarbe peste 100 de milioane de Euro, lucru destul de plauzibil, dacă ţinem cont de faptul că în prezent ANOFM are deja aprobate proiecte non-competitive de peste 60 milioane de euro, iar alte proiecte sunt în curs de scriere. Apoi, proiectele vor fi derulate pentru perioade de minim 12 luni, în timp ce proceduri de achiziţii publice urmează a fi făcute, iar o comasare a ANOFM va bloca tot acest proces, precum şi derularea proiectelor care deja sunt aprobate şi finanţate de către Bruxelles. Totodată, instituţiile din subordinea Ministerului Muncii au depus  în parteneriat cereri de finanţare pentru noi proiecte europene, iar aceeaşi comasare a lor ar duce la pierderea altor zeci de milioane de euro.

Toate aceste disfuncţii de sistem vor fi create în contextul în care România trebuie să preia preşedinţia Uniunii Europene, ceea ce evident ar fi o eroare strategică.

Şi pentru că tot vorbim despre Uniunea Europeană, nu trebuie uitat că ANOFM este, începând cu 2013, gestionarul Garanţiei pentru Tineret  în România, proiect prioritar al UE prin care se urmăreşte plasarea tinerilor sub 25 de ani în câmpul muncii.

Nu în ultimul rând, dispariţia ANOFM va afecta şi  românii care lucrează în spaţiul european, instituţia acordând asistenţă celor care vor să lucreze în UE, dar şi străinilor care vor să vină în România.

Este uşor de înţeles, în concluzie, locul fundamental pe care ANOFM, cea mai mare instituţie din subordinea Ministerului Muncii, precum şi singura cu reprezentativitate pe întregul teritoriu naţional, îl are  pentru buna funcţionare a statului român, motiv pentru care dispariţia sa ar reprezenta o imensă eroare administrativă ce trebuie evitată.

Articol semnat de: Mihai SOARE