Aşadar, pe 10 august 2018, conform unui document publicat luni de Ziare.com, Tudorel Toader, în calitate de fost judecător al Curţii Constituţionale, i-a solicitat preşedintelui Uniunii Notarilor, Viorel Mănescu, să demareze procedurile pentru a fi numit notar la Iaşi. Cererea lui Tudorel Toader se  bazează pe o modificare legislativă adoptată de Parlament în iulie anul acesta, conform căreia foştii judecători CCR primesc un drept pe care, până acum, îl aveau numai foştii judecători ai Înaltei Curţi: să poată deveni notari fără să mai dea examen.

Iar procedurile spun în felul următor: în urma acestei cereri, şeful notarilor cere ministrului Justiţiei Tudorel Toader să suplimenteze numărul poziţiilor de notar din Iaşi, după care ministrul Justiţiei Tudorel Toader suplimentează acest număr şi tot el, ministrul Tudorel Toader, îl numeşte în funcţia de notar la Iaşi pe fostul judecător CCR Tudorel Toader.

Tudorel Toader mai cere ca odată cu numirea în funcţia de notar, să fie suspendat din această calitate, dat fiind faptul că funcţia de ministru este incompatibilă cu cea de notar. A sesizat corect incompatibilitatea, dar rămâne un mister cum de nu a sesizat şi potenţialul conflict de interese în care se află: practic, Tudorel Toader îi cere şefului notarilor să-l propună pe el însuşi sieşi pentru funcţia de notar.

Întrebarea care se pune este cum de s-a pus într-o asemenea situaţie un om cu atât de înalte standarde morale, legale şi constituţionale? Nu putea să aştepte mai întâi să părăsească funcţia de ministru, şi abia apoi să se ceară în rândul notarilor? Putea, dar era riscant. Pentru că un alt ministru al Justiţiei e puţin probabil să-i fi acceptat solicitarea, pe motiv că nu respectă legea notarilor publici. Acolo, privilegiul de a fi numit fără examen notar este însoţit de o serie de condiţii şi responsabilităţi pe care Tudorel Toader nu le respectă. După cum urmează:

1. Cererile pentru alocarea de posturi de notar fără examen pe anul în curs se depun doar până pe 31 martie, altminteri se reportează pentru anul următor. Tudorel Toader a depus-o pe 10 august, deci postul trebuia eventual alocat abia anul viitor. Or, postul său a fost alocat 12 zile mai târziu, pe 22 august, sub semnătura unui secretar de stat din subordinea domnului Toader. Celeritate, frate, de nu se mai poate!

2. Un fost judecător (de la ICCJ, acum şi de la CCR) poate opta fără examen pentru cariera de notar la maximum un an de la părăsirea poziţiei de judecător. Tudorel Toader a părăsit CCR acum mai bine de doi ani, deci a depăşit cu mult termenul în care putea depune solicitarea.

3. Odată cu cererea de intrare în rândul notarilor, solicitantul trebuie să depună o declaraţie pe proprie răspundere conform căreia, de la părăsirea funcţiei de judecător suprem sau constituţional, nu a redevenit magistrat la o altă instanţă ori un alt Parchet sau că nu a optat pentru intrarea în avocatură. Or, în acest moment, Tudorel Toader este deja intrat în avocatură. El figurează ca avocat în Baroul Iaşi – ce-i drept, suspendat din activitate ca urmare a faptului că e şi ministru, dar asta nu-l face mai puţin avocat.

Ce alt ministru al Justiţiei ar fi acceptat trei derogări (să le spunem astfel) de la lege doar pentru a satisface dorinţa lui Tudorel Toader de a deveni notar? Evident, nimeni altcineva decât însuşi Tudorel Toader.

Şi acum, evaluaţi-l...