Dăncilă îi răspunde lui Iohannis: Insistenţa dumneavoastră e fără precedent. Duceţi în derizoriu unele prerogative

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Premierul Viorica Dăncilă. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Premierul Viorica Dăncilă. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea

Premierul Viorica Dăncilă i-a transmis preşedintelui Klaus Iohannis o scrisoare în care motivează de ce insistă cu numirea Liei Olguţa Vasilescu la Dezvoltare şi Mircea Drăghici la Transporturi, precizând că a ataşat documentele lipsă la dosarele celor doi şi acuzândul pe şeful statului că a făcut tot ce i-a stat în putinţă pentru a bloca numirile în Guvern.

Guvernul condus de Viorica Dăncilă i-a transmis şefului statului toate documentele cerute pentru numirea Liei Olguţa Vasilescu şi Mircea Drăghici la Dezvoltare, respectiv la Transporturi. Până în prezent, preşedintele ţării a invocat mai multe motive pentru a nu-i accepta pe cei doi în funcţiile propuse. 

Ultimele argumente ale lui Klaus Iohannis au fost faptul că propunerile de miniştri nu au pus la dosar cazierul judiciar şi nici nu au avut o declaraţie pe propria răspundere că nu sunt în stare de incompatibilitate. 

Redăm scrisoarea transmisă preşedintelui Klaus Iohannis: 

„Domnule Preşedinte,

Urmare adresei dumneavoastră din 17 ianuarie 2019 privind îndeplinirea condiţiilor de legalitate în legătură cu propunerile de numire în funcţia de membru al Guvernului, reiterate prin adresa nr. 5/105/10.01.2019, vă transmit următoarele:

Având în vedere prevederile art. 85 alin. (2) din Constituţia României, republicată, prin adresa sus rubricată am propus să dispuneţi emiterea decretelor prezidenţiale prin care doamna Lia-Olguţa Vasilescu să fie numită în funcţia de viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice şi domnul Mircea-Gheorghe Drăghici să fie numit în funcţia de ministru al transporturilor.

În calitate de prim-ministru, în virtutea votului de încredere obţinut în Parlament, beneficiez de dreptul exclusiv de apreciere şi de alegere a persoanelor propuse a face parte din echipa guvernamentală pe care o conduc.

În mod evident, propunerile formulate trebuie să îndeplinească condiţiile de legalitate, astfel cum sunt prevăzute în art. 2 al Legii nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare.

Sistemul constituţional din România a consacrat caracterul bicefal al puterii executive, iar practica Curţii Constituţionale a României a stabilit principiul cooperării şi colaborării loiale între autorităţile statului pe calea interpretării coroborate a normelor constituţionale ale art. 1 alin. (3) şi (4) referitoare la valorile supreme ale statului român şi la principiul echilibrului puterilor în stat.

În acest context, în cei 30 de ani ai evoluţiei României ca stat democratic, cu toate că au existat diferenţe de opţiuni politice între Preşedintele României şi primul-ministru, colaborarea între vârfurile puterii executive a funcţionat, chiar cu unele sincope, scopul final fiind atât evitarea blocării activităţii instituţiilor statului, cât şi susţinerea dezvoltării economico-sociale a ţării noastre, iar aplicarea prevederilor art.85 alin.(2) din Constituţia României, republicată, nu a întâmpinat niciun obstacol.

Din păcate, în prezent, în pofida tuturor eforturilor făcute şi a deschiderii manifestate, ne-am confruntat cu refuzul dumneavoastră expres de a numi persoanele nominalizate în funcţia de ministru, iniţial fără un motiv clar exprimat sau pe baza unor aprecieri generale, nefundamentate şi apoi pe motivul neîndeplinirii condiţiilor de legalitate în legătură cu aceste propuneri.

Fără îndoială, este de neconceput ca un prim-ministru să propună Preşedintelui României pentru a fi numite în funcţia de membru al Guvernului persoane care nu îndeplinesc cerinţele exprese ale art. 2 din Legea nr. 90/2001, precitată.

Astfel, propunerile pe care le reiterez de două luni se referă la persoane cu o experienţă şi o probitate netăgăduite, capabile să exercite înaltele demnităţi pentru care sunt nominalizate, cu atât mai mult cu cât una dintre nominalizări se referă la o persoană care a mai îndeplinit funcţia de membru al Guvernului.

Insistenţa dumneavoastră în a se ataşa unui înscris între primul-ministru al României şi Preşedintele ţării acte care să probeze respectarea cerinţelor de legalitate este fără precedent în practica raporturilor constituţionale între autorităţile puterii executive şi creează premisele pentru ducerea în derizoriu a unor prerogative şi raporturi constituţionale.

Este foarte important de menţionat faptul că verificarea îndeplinirii condiţiilor de legalitate ale celor două nominalizări a fost efectuată de către secretarul general al Guvernului, prealabil înaintării propunerilor respective către Administraţia Prezidenţială.

Având în vedere faptul că cele două propuneri respectă toate condiţiile prevăzute de Constituţia României, republicată şi de legile organice aplicabile, reiterez solicitarea de emitere a decretelor prezidenţiale prin care doamna Lia-Olguţa Vasilescu să fie numită în funcţia de viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice şi domnul Mircea-Gheorghe Drăghici să fie numit în funcţia de ministru al transporturilor, şi, totodată, să înceteze efectele Decretului Preşedintelui României nr. 46/2019 pentru desemnarea unui membru al Guvernului ca ministru interimar şi ale Decretului Preşedintelui României nr. 47/2019 pentru desemnarea unui membru al Guvernului ca ministru interimar.

Totodată, deşi nu este prevăzută o obligaţie legală în acest sens în Constituţia României, republicată şi în legile organice, anexez toate înscrisurile necesare privind îndeplinirea condiţiilor de legalitate pentru cele două nominalizări, respectiv:

1. Pentru doamna Lia-Olguţa Vasilescu:

- Carte de identitate seria XXXX (editarea redacţiei), emisă de SPCJEP Dolj la data de 18.01.2010, în copie legalizată;

- Declaraţie pe proprie răspundere, autentificată, privind exerciţiul deplin al drepturilor electorale şi inexistenţa cazurilor de incompatibilitate prevăzute în cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare;

- Certificat de cazier judiciar nr. 18938081 din 10.01.2019 emis de Inspectoratul General al Poliţiei Române, Inspectoratul de Poliţie al judeţului Dolj, legalizat;

- Declaraţie pe proprie răspundere, autentificată, privind neapartenenţa la structurile fostei Securităţi în sensul art. 2 lit. a)-c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii;

- Curriculum-Vitae actualizat, cu semnătură olografă.

2. Pentru domnul Mircea-Gheorghe Drăghici:

- Carte de identitate seria XXXXX (editarea redacţiei), emisă de SPCJEP Argeş la data de 20.07.2015, în copie legalizată;

- Declaraţie pe proprie răspundere, autentificată, privind exerciţiul deplin al drepturilor electorale şi inexistenţa cazurilor de incompatibilitate prevăzute în cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare;

- Certificat de cazier judiciar nr. 18938510 din 10.01.2019 emis de Inspectoratul General al Poliţiei Române, Direcţia Generală de Poliţie a Municipiului Bucureşti, legalizat;

- Declaraţie pe proprie răspundere, autentificată, privind neapartenenţa la structurile fostei Securităţi în sensul art. 2 lit. a)-c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii;

- Adeverinţa nr. 786/19.02.2009 emisă de către Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii;

- Curriculum-Vitae actualizat, cu semnătură olografă.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite