Dacian Cioloş a început lupta împotriva hârţogăraiei. „S-ar putea să crape platforma de suprasolicitare“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Guvernul a lansat o platformă online în care românii pot să arate în ce situaţii s-au lovit de birocraţia excesivă şi, totodată, absurdă. Chiar premierul Cioloş a oferit două exemple: alocaţiile pentru creşterea copilului şi indemnizaţia de şomaj. Scopul acestui demers este de a simplifica circuitul hârtiilor între instituţii

Premierul Dacian Cioloş a anunţat miercuri, în şedinţa de Guvern, primul pas spre debirocratizare. „Astăzi o să lansăm platformă online care va trebui să ne ajute să identificăm acele lucruri  în funcţionarea administraţiei care să ducă la o debirocratizare, mai ales în relaţia cu cetăţenii. O să invităm cetăţenii, contribuabilii, să ne împărtăşească din experienţa lor în relaţia cu administraţia şi  (să ne spună- n.r.) care documente sau care tipuri de dosare pe care trebuie să le depună la administraţie li se par complicate şi ar putea fi simplificate“, a spus premierul Dacian Cioloş.

Platforma online poartă un nume sugestiv: „Comisia  de Tăiat  Hârtii“ şi poate fi accesată la adresa maisimplu.gov.ro. Proiectul a fost gândit de Cristian Ghinea, unul dintre consilierii premierului Cioloş, în parteneriat cu Ministerul pentru Dialog Civic. „O hârtie mai puţin, un cetăţean mai respectat. Campania noastră ascultă opiniile societăţii civile despre care ar fi formularele inutile cerute de către diferite autorităţi publice, validează aceste opinii prin consultare cu cetăţenii şi cere autorităţilor să simplifice furnizarea de servicii publice prin reducerea birocraţiei“, a spus Violeta Alexandru, ministrul pentru Dialog Civic.

Dragoş Tudorache, Şeful Cancelariei prim-ministrului, a oferit detalii despre cum e structurată platforma electronică: „Sunt trei zone principale vizate de acest proiect: mediul de afaceri, prin simplificarea hârtiilor cerute firmelor; cetăţeni, prin reducerea birocraţiei pe care o întâmpină atunci când se adresează administraţiei; şi, în fine, administraţia însăşi, prin reducerea traseelor şi documentelor în interiorul unui minister sau între ministere“.

Curg reclamaţiile
Cristian Ghinea, consilierul premierului Cioloş, a anunţat pe pagina sa de facebook că în primele trei ore de existenţă online, platforma a înregistrat nu mai puţin de 200 de propuneri de simplificare a traseul birocratic. „Colegii de la IT au emoţii că s-ar putea să crape platforma de suprasolicitare“, a glumit Ghinea. Oamenii au cerut să poată plăti online orice taxă, pentru a scăpa de cozi, au povestit situaţii în care trebuie să depună aceleaşi acte în mai multe locuri - spre exemplu înmatricularea unei maşini - şi au sancţionat faptul că instituţiile îi pun să facă drumuri inutile, când ar putea să comunice pe „diferitele platforme informatice administrative, pe care s-au dat milioane de euro“, după cum a recunoscut însuşi premierul.

„Aceste trei dosare conţin cam aceleaşi documente“
Chiar şi Dacian Cioloş a oferit câteva exemple de birocratizare inutilă. „Am identificat chiar câteva cazuri, aş spune absurde, care se perpetuează în administraţie. De exemplu, mamele care tocmai au născut trebuie să depună trei dosare cu, de multe ori, cam aceleaşi tipuri de documente, unul pentru indemnizaţia de creştere a copilului, altul pentru alocaţia de stat şi un altul pentru stimulentul de reinserţie. Aceste trei dosare conţin cam aceleaşi documente şi trebuie să se plimbe, de multe ori, la aceleaşi instituţii cu trei hârtii în copie diferite. E un caz unde putem simplifica lucrurile cu depunerea unui singur dosar, în aşa fel încât administraţia să poată să trateze toate cele trei tipuri de indemnizaţii“, arată Cioloş.

Există şi situaţii în care nu doar că trebuie să plimbi teancuri de hârtii, dar mai trebuie să plăteşti şi taxe pentru nimic. „Un şomer trebuie să plătească cam 30 de lei ca să obţină anumite documente necesare pentru idemnizaţia de şomaj, atât timp cât aceste informaţii pot fi obţinute de către administraţia care are nevoie să prelucreze dosarul respectiv şi direct, solicitând informaţiile respective fără ca şomerul să mai trebuiască să plătească tot felul de taxe pentru tot felul de documente care pot fi obţinute direct de administraţie“, solicită premierul.

Problema taxelor pentru  buletine şi paşapoarte
Una dintre nemulţumirile trimise pe platforma Guvernului sună aşa: „Pentru a depune o cerere de preschimbare/ solicitare a unui paşaport sau CI, este nevoie de două chitanţe, de la Trezorerie şi de la CEC, unde, de obicei, ori este aglomerat, ori orarele nu sunt sincronizate cu cel al serviciului de paşapoarte, ori ambele. Dacă cineva doreşte să depună cererea la serviciul de paşapoarte înainte de a ajunge la serviciu (în medie ora 9 sau 10), acest lucru este aproape imposibil“. „Reclamantul“ vine şi cu o propunere: „plata către trezorerie şi CEC să se facă în incinta serviciului de paşapoarte/ evidenţa populaţiei. Sau, dacă e absolut necesar, la două ghişee diferite, dar în incintă“. În acest fel funcţionează sistemul public din Germania, spre exemplu.
 

O să invităm cetăţenii (să ne spună- n.r.) care documente sau care tipuri de dosare pe care trebuie să le depună la administraţie li se par complicate şi ar putea fi simplificate.  Dacian Cioloş, premier
Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite