Cum, unde şi cine poate vota duminică

Cum, unde şi cine poate vota duminică

Buletinele de la referendum vor avea urne dedicate

Duminică suntem aşteptaţi la urne pentru a-i alege pe cei 33 de europarlamentari care ne vor reprezenta în următorii cinci ani în Parlamentul European. Tot pe 26 mai, românii trebuie să ia o decizie şi în privinţa referendumului convocat de preşedintele Klaus Iohannis pe problemele din Justiţie.

Secţiile de votare se vor deschide duminică, 26 mai, la ora 7 dimineaţa, iar cetăţenii îşi vor putea exprima opţiunile până la ora 21.00. Toţi românii care au împlinit 18 ani şi au un act de identitate valabil vor putea să-şi exercite dreptul de vot atât la alegerile europarlamentare, cât şi la referendumul naţional, în secţia de votare de care aparţin. „Pentru alegerile europarlamentare şi pentru referendum, cetăţenii votează în aceleaşi secţii de votare, în acelaşi interval de timp, respectiv 7.00 – 21.00, cu aceleaşi ştampile cu menţiunea ”VOTAT”, dar pe buletine de vot separate: unul pentru alegerile europarlamentare şi două pentru referendum – câte un buletin pentru fiecare întrebare”, explică reprezentanţii Ministerului de Interne.

În cazul în care nu vă aflaţi în localitatea de domiciliu puteţi vota la orice secţie, pe listele suplimentare. Românii aflaţi în străinătate pot vota în secţiile de vot organizate de Ministerul Afacerilor Externe.

„În străinătate au fost organizate 441 secţii de votare pe baza propunerilor misiunilor diplomatice şi ţinând cont de solicitările comunităţilor de români din străinătate”, arată oficialii de la Interne.

Ajunşi la secţia de votare trebuie să îi prezentaţi operatorului de calculator actul de identitate (carte de identitate, buletin de identitate, orice fel de paşaport sau carnetul de serviciu militar, în cazul elevilor din şcolile militare) pentru a vă înregistra prezenţa prin Sistemul Electronic de Monitorizare. „Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal va semnala dacă persoana nu a împlinit 18 ani, dacă i s-a interzis exercitarea dreptului de vot, dacă este arondată la altă secţie, dacă alegătorul şi-a mai exercitat dreptul de vot la acelaşi scrutin etc”. 

Orice alegător poate opta să voteze pentru alegerile europarlamentare, pentru referendum sau pentru amândouă. Operatorul de tabletă are sarcina de a informa toţi alegătorii cu cetăţenia română cu privire la această opţiune. Prezenţa va fi înregistrată diferit pentru fiecare din cele două opţiuni, iar listele electorale folosite vor fi de asemenea diferite.

Fiecare buletin cu urna lui

Dacă aţi optat să votaţi la ambele scrutine, veţi primi trei buletine de vot. Primul, cel în format A4, este destinat alegerilor europarlamentare şi pe care găsiţi listele de candidaţi ale fiecărui partid, urmând să ştampilaţi competitorul electoral pe care îl doriţi. Pentru referendumul naţional, veţi primi două buletine de vot, unul pentru fiecare întrebare. Buletinele de vot se vor introduce în cele trei urne aflate în fiecare secţie. Însă, introducerea unui buletin de vot în altă urnă decât cea specifică nu atrage după sine nulitatea votului. În cazul în care optaţi să votaţi la un singur scrutin, dar ulterior vă răzgândiţi, puteţi să reveniţi la secţia de votare, în programul de funcţionare. Dacă un alegător optează să voteze pentru referendum va primi ambele buletine, neavând posibilitatea să refuze unul.

La cererea alegătorilor netransportabili, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare poate aproba ca o echipă formată din cel puţin 2 membri ai biroului electoral să se deplaseze cu o urnă specială şi cu materialul necesar votării - ştampilă cu menţiunea "VOTAT" şi buletine de vot - la locul unde se află alegătorul, pentru a putea vota.

Pe actul de identitate vi se va aplica o singură dată ştampila cu menţiunea „VOTAT” şi data scrutinului sau, după caz, un singur timbru autocolant cu menţiunea „VOTAT” şi data scrutinului.

Pentru ca referendumul să fie validat, este nevoie ca 30% dintre alegători să se prezinte la urne. 
Prezenţa la vot va fi monitorizată separat, pentru fiecare scrutin în parte, prin Sistemul Informatic folosit de Autoritatea Electorală Permanentă.

Evidenţa Populaţiei are program prelungit

Programul birourilor de evidenţă a persoanelor din Capitală şi al Direcţiei Generale de Evidenţa a Persoanelor a Municipiului Bucureşti va fi prelungit, în 25 şi 26 mai, pentru eliberarea actelor de identitate expirate, pierdute, furate sau deteriorate, astfel încât bucureştenii să se poată prezenta la vot, la alegerile europarlamentare şi referendum.

Astfel, programul de lucru cu publicul al birourilor de evidenţa a persoanelor din Capitală şi al Direcţiei Generale de Evidenţa a Persoanelor a Municipiului Bucureşti va fi extins, după cum urmează: sâmbătă, 25 mai, între orele 8.00 şi 16.00 (inclusiv pentru depunerea documentelor în vederea eliberării actelor de identitate), şi duminică, 26 mai, între orele 7.00 şi 21.00. (7.00 - 16.00-pentru depunerea documentelor în vederea eliberării actelor de identitate).  

Nouă secţii de votare din străinătate au fost mutate

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a anunţat că au fost modificate adresele a nouă secţii de votare din străinătate, unde vor fi organizate alegerile pentru Parlamentul European şi referendumul naţional din 26 mai 2019, decizia fiind luată în urma apariţiei unor situaţii neprevăzute sau a unor cauze de natură obiectivă. MAE a precizat că numărul secţiilor de votare rămâne acelaşi, şi anume 441. „Numărul total al secţiilor de votare care vor fi organizate în străinătate rămâne acelaşi, 441, membrii Corpului Diplomatic şi Consular identificând în timp util spaţii necesare mutării unor secţii de votare, în mare parte ca urmare a unor decizii de ultimă oră a autorităţilor locale din unele ţări”, se arată în comunicat.

Cu o situaţie similară s-a confruntat şi Consulatul României la Castellon de la Plana, care a fost notificat pe 8 mai 2019 de către autorităţile locale din Alicante cu privire la decizia acestora  de a anula închirierea agreată iniţial pentru o sală în care să funcţioneze secţia de votare şi de a muta locaţia într-un alt spaţiu, în care propuneau organizarea secţiei de votare în aceeaşi încăpere cu o secţie de votare organizată de Bulgaria. “Întrucât sala respectivă oferea condiţii improprii pentru desfăşurarea optimă a procesului electoral, Consulatul României la Castellon de la Plana a fost nevoit să închirieze un alt spaţiu destinat secţiei de votare, aflat în alt imobil”, se mai arată în comunicat. 

Secţiile de votare din afara ţării vor avea o singură urnă specială, în care vor fi introduse atât buletinul de vot de la alegerile pentru Parlamentul European, cât şi buletinele de vot de la referendum, urmând a fi separate după deschiderea urnelor.

Cele două întrebări care vor fi incluse pe buletinul de vot pentru Referendumul consultativ sunt:

1. „Sunteţi de acord cu interzicerea amnistiei şi graţierii pentru infracţiuni de corupţie?”
2. „Sunteţi de acord cu interzicerea adoptării de către Guvern a ordonanţelor de urgenţă în domeniul infracţiunilor, pedepselor şi al organizării judiciare şi cu extinderea dreptului de a ataca ordonanţele direct la Curtea Constituţională?”
Alegătorii vor răspunde cu DA sau NU. Referendumul se va desfăşura după regulile prevăzute în Legea 33/2007, pentru organizarea alegerilor pentru Parlamentul European.


Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: