În condiţiile în care, trebuie s-o spunem, 41 % ar vota pentru republică. Procentele sunt, însă, spectaculoase, gândindu-ne la cum era de fugărit regele imediat după revoluţie, când încerca să aterizeze în ţară. Iar şi mai spectaculos este faptul că foarte mulţi dintre cei care vor monarhie sunt tineri.

Explicaţiile acestui fenomen sunt destul de simple şi nu trebuie să fii neapărat sociolog ca să le intuieşti. În primul rând, e vorba despre sursele de informare. Mult mai diversificate azi decât în anii 90. Tinerii zilelor noastre nu mai învaţă din manualele comuniste cum regele Mihai a fugit din ţară cu nu ştiu câte vagoane de tren pline cu bogăţii. Sondajul INSCOP ne spune că 41 % dintre români nu cred că regele a plecat cu bagajele burduşite cu comori, în timp ce doar 25 % mai cred asta. Astfel, motivul principal pentru care monarhia era înjurată imediat după 1989 tinde să dispară.

În al doilea rând, în condiţiile în care încrederea în actuala clasă politică se îndreaptă triumfal spre zero, oamenii caută personaje care să le dea cât de cât speranţă. Regele Mihai este un astfel de personaj. Neimplicat în scandaluri, nebănuit de corupţie, regele pare un reper pentru un popor în căutare de lideri. Vă amintiţi cât de apreciat a fost discursul său din Parlament ? A fost primul discurs de după revoluţie în care ni s-a transmis nouă, românilor, că nu suntem ultimul popor de pe planetă. Tinerii, mai ales, au nevoie de astfel de discursuri, au nevoie să le insufle cineva încredere în propriile forţe. Din păcate, însă, pentru Casa Regală, regele Mihai are o vârstă înaintată. Iar în umbra lui nu pare să fi crescut un personaj pe măsură.

În sfârşit, mulţi tineri şi-ar dori ca România să fie monarhie şi pentru că le plac poveştile cu regi şi regine, cu prinţi şi prinţese. Poveştile, că acceptăm sau nu, joacă un rol extrem de important în viaţa noastră. Ele ne răscolesc şi ne motivează. Casa Regală a României profită de poveştile celebre ale marilor familii regale europene. Dar ea ar sta şi mai bine în sondaje, dacă şi-ar promova propria poveste. Casei Regale a României îi lipseşte în acest moment un personaj tânăr şi charismatic, capabil să-i ia locul regelui Mihai în planul imaginii. Personaje ca Grace de Monaco sau prinţesa Diana au revigorat imaginea monarhiei la vremea lor. Prinţesa Kate pare să facă acelaşi lucru acum. Cu părere de rău, dar principesa Margareta nu este un astfel de personaj. Imaginea ei este dominată de cea a principelui Radu Duda, cel cu care s-a căsătorit. Iar imaginea acestuia numai aspiraţională nu este. Sigur, este actor, aşa cum actriţă a fost şi Grace de Monaco, dar acest simplu fapt nu poate naşte o poveste care să emoţioneze o ţară întreagă.

În plus, Radu Duda a făcut câteva mişcări politice de dată recentă, care par să-l fi compromis definitiv. Candidatura sa la preşedinţie este un exempu, iar apropierea de o anumită formaţiune politică, un altul. Prin urmare, dacă vrea să aibă cu adevărat o şansă în România, Casa Regală trebuie să-l transforme pe principele Nicolae în personaj principal şi să-l retragă din prim-plan pe principele Radu. Apoi, trebuie să se concentreze pe marketing. Trebuie să-i construiască o imagine principelui Nicolae, trebuie să-l facă personaj de poveste. El ar trebui să aducă mereu aminte de implicarea strămoşului său Carol I în modernizarea României şi de influenţa stră-străbunicii sale, regina Maria, în viaţa politică, socială şi culturală a ţării.