Aşadar, după modelul inaugurat de pastorul Tokes, bisericile maghiare nu mai trebuie să lupte pentru pace şi bună convieţuire, ci pentru dezbinare şi conflict. Nu prea seamănă cu mesajul lui Hristos, dar El nu ştia de problema secuiască şi de aspiraţiile maghiare la supremaţie, aşa că poate fi pus în paranteză, Iar bisericile maghiare folosite în numele minciunii, al cărui tată ştim cine este. Iar pentru a eluda legea românească, şi aşa prea permisivă, pot fi trântite oricâte monumente naziste se doreşte în curtea bisericilor, acolo unde statul nu se amestecă.

 

Maşinăria, la care participă din plin şi bisericile maghiare, face ca, după slujbă, credincioşii să fie încolonaţi şi puşi să se agite, chit că ştiu pentru ce sau nu, ca să nu se facă de ruşine. Iar presiunea comunităţii manipulate astfel şi cu ajutorul bisericilor este eficientă. 

Dacă chiar ar încerca să se opună, imediat se face o plângere din partea bisericilor istorice maghiare din România care să ajungă până în America de unde să rezulte comportamentul barbar al românilor pentru că nu-i lasă pe bunii prelaţi maghiari să-i facă statui lui Horthy, lui fiu-său, lui Nyiro Jozsef, lui Albert Wass, batalioanelor secuieşti de criminali de război şi oricărui alt nazist prea plăcut bisericilor maghiare. Acestea sunt folosite de altfel şi pentru a incita populaţia maghiară la mitinguri şi proteste împotriva României, pentru a disemina duşmănia faţă de români, adică toate principiile creştine întoarse pe dos. Dar libertatea cuvântului şi a religiei e sfântă pentru minoritatea maghiară aşa încât nimic din ce s-ar putea întâmpla în cadrul bisericilor maghiare nu poate fi admonestat de lege. Numai dacă se dă tricolorul ţării în care trăim la biserică, atunci sar politicienii maghiari ca arşi, lucru care s-a şi întâmplat în HarCov.

Este păcat că extremiştii maghiari au atras bisericile maghiare în jocul lor periculos, după cum au atras şi copiii, trimişi să mărşăluiască la marşul secuilor de anul trecut. Informaţiile din zonă ne arată cum participarea la asemenea mişcări anti-statale româneşti devine o obligaţie pentru cetăţenii de etnie maghiară, care, dacă nu participă, sunt consideraţi trădători şi sunt izolaţi. Maşinăria, la care participă din plin şi bisericile maghiare, face ca, după slujbă, credincioşii să fie încolonaţi şi puşi să se agite, chit că ştiu pentru ce sau nu, ca să nu se facă de ruşine. Iar presiunea comunităţii manipulate astfel şi cu ajutorul bisericilor este eficientă. Dar poate că şi Hristos era un pic secui, mai ştii, El cu siguranţă ar fi militat pentru enclavizarea etnică, aşa încât drumul extremismului pe care l-au luat bisericile maghiare este evlavios şi duce, cu siguranţă, la mântuire, pe baza adversităţii dintre etnii căreia îi dă naştere.