Culise. Cum a ajuns lupul dacic simbolul României la Bruxelles. „Vor fi luate în calcul reacţiile: like, love şi wow“. Jurat: Alte logouri erau de patologie psihiatrică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cele 19 logo-uri finaliste pentru preşedinţia română a UE au fost punctate pe Facebook după criteriul: like, love, wow. Jurnalistul Rareş Bogdan, membru al juriului, a susţinut, pentru „Adevărul“, că unele logo-uri nu aveau nicio legătură cu designul, ci mai degrabă cu „patologia psihiatrică“. Un alt membru al juriului, analistul politic Bogdan Chirieac, a fost, cumva, ironic: ar fi preferat un simbol al luptei anticorupţie. N-a fost cazul.

Ministerul Afacerilor Europene, care pregăteşte preluarea preşedinţiei Consiliului UE de către România în prima parte a anului 2019, a organizat, în colaborare cu Ministerul Educaţiei, un concurs pentru stabilirea logo-ului de ţară. Concret, ministrul Educaţiei, Liviu Pop, a dat o circulară prin care elevii şi studenţii erau îndemnaţi să propună un logo pentru România. Surse diplomatice au declarat pentru „Adevărul“ că Ministerul Afacerilor Europene, condus de Victor Negrescu, a primit 119 variante de logo, dintre care au fost selectate 19 pe baza a cinci criterii: relevanţă pentru tema concursului; atractivitate; originalitate; funcţionalitate (vizibilitate şi lizibilitate); adaptabilitate (pentru diferite medii şi diferite produse), după cum se arată în metodologia de jurizare.

Cele 19 logo-uri finaliste au fost postate pe pagina de Facebook creată special de Ministerul Afacerilor Europene, pentru a fi votate de public. „Pentru punctare vor fi luate în calcul următoarele reacţii: like, love şi wow. Reacţiile sad, haha şi angry nu vor fi luate în calcul pentru punctare sau pentru alt scop“, se mai arată în metodologia de jurizare.

Săptămâna trecută, juriul, format din 19 persoane, a dat votul decisiv ţinând cont şi de like-urile oferite de public. Câştigător a ieşit lupul dacic, o propunere venită din partea unui student, după cum au precizat sursele „Adevărul“. „Unul dintre argumente a fost că acest logo a primit cele mai multe voturi pe Facebook. Oricum, varianta pe care o vedeţi acum e una îmbunătăţită. În primă fază, scrisul era greşit şi culorile erau inversate“, au relatat surse din minister pentru „Adevărul“. În jur de 80% din membrii juriului au votat pentru lup, susţin sursele citate.  

Câştigătorul, pe lângă mândria de a arbora lupul dacic la Bruxelles în prima jumătate a anului 2019, când România va prelua preşedinţia UE, a obţinut un premiu de 3.000 de euro şi o vizită la instituţiile europene.

Ironia lui Bogdan Chirieac.Ar fi preferat lupta anticorupţie

„Adevărul“ a stat de vorbă cu câţiva dintre membrii juriului pentru a afla cum s-a ajuns la lupul dacic. „După o analiză temeinică, din cele 119 propuneri, am eliminat 117, oferindu-le punctaj 0, din dorintă de a fi reprezentaţi ca ţară de o imagine coerentă. Pur şi simplu nu puteau fi luate în calcul logotipuri care nu au nicio legătură cu designul şi coerenţa, ci mai degrabă cu patologia psihiatrică“, a declarat, pentru „Adevărul“, jurnalistul Rareş Bogdan, membru al juriului.

Bogdan Deleanu, membru fondator Europuls, organizaţie care îi reuneşte la Bruxelles pe experţii români în afaceri europene, a explicat: „Personal, nu am votat pentru acest logo. Am trimis chiar un mesaj înainte de votul final celorlalţi membri ai juriului, amintindu-le că logo-ul final trebuie să comunice ceva tuturor cetăţenilor UE, nu doar românilor. Erau câteva propuneri trimise de participanţi care mi s-au părut mult mai potrivite. Acum, asta e, Facebook şi cei mai mulţi din juriu au preferat balaurul cu cap de lup dacic, va trebui să învăţăm să le explicăm povestea colegilor de la Bruxelles“.

Întrebat dacă lupul dacic este potrivit pentru a deveni logo european, analistul politic Bogdan Chirieac, la rândul său membru al juriului, a răspuns,ironic: „Reprezentativă pentru noi e lupta împotriva corupţiei. Dar nu a fost printre sloganuri, şi atunci am mers cu lupul dacic“.

Din juriu au mai făcut parte jurnaliştii Antena 3 Dana Grecu şi Sabina Iosub, jurnalist Calea Europeană Dan Cărbunaru, precum şi Dan Coman, decanul Facultăţii de Jurnalism, şi alţi specialişti în publicitate, printre care Bogdan Naumovici. ( aici componenţa completă a juriului)

Cum arată logo-urile statelor care au deţinut în ultimii ani preşedinţia Consiliului UE

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite