Confort de demnitar. Cum şi-au interzis senatorii zborurile la low-cost: „M-au obligat să plătesc 450 de euro, când puteam să am un zbor cu 69 de euro“

Confort de demnitar. Cum şi-au interzis senatorii zborurile la low-cost: „M-au obligat să plătesc 450 de euro, când puteam să am un zbor cu 69 de euro“

Senatorii nu pot circula la low-cost pentru că au dat o hotărâre în acest sens FOTO Arhiva Adevărul

Senatorii nu îşi pot rezerva pe cont propriu biletele pentru deplasările externe, aşa cum procedează europarlamentarii, ci au la dispoziţie şase firme de turism, abonate la contractele cu statul, care, în schimbul unui comision consistent, au grijă ca senatorii să zboare, exclusiv, cu companiile de linie, niciodată cu cele low-cost, pentru că aşa au dispus parlamentarii Camerei Superioare.

Ştiri pe aceeaşi temă

Senatorii se plâng că nu sunt bani suficienţi pentru deplasările externe, dar nici nu vor să renunţe sub nicio formă la călătoriile aeriene la business class, unde preţul unui avion este şi de cinci ori mai mare decât la low-cost. Nici măcar nu există posibilitatea de a opta între cele două variante pentru că senatorii au avut grijă să adopte şi o hotărâre în acest sens, de la care senatorii nu se pot sustrage în niciun fel. De acest act normativ s-a izbit senatorul PNL de Diaspora, Viorel Badea, care a cerut Biroului Permanent al Senatului să-i permită să călătorească în interes de serviciu cu companiile low-cost.

„În condiţiile în care nu sunt bani, vreau să fac o propunere, pe care adresez secretariatului. Eu, ca parlamentar de diaspora, îmi doresc să pot zbura la low cost. Nu vreau să fiu obligat să zbor cu cursele de linie, pentru că sunt foarte scumpe. Practic, îmi mănânc banii de deplasare, cumpărând bilete de 300 de euro, când pot să le cumpăr cu 50 de euro. Deci, eu îmi asum această răspundere să cad cu avionul low cost. Dacă eu doresc chestia asta, nu văd de ce nu o pot face! Pentru că atunci îmi pot eficientiza şi misiunea pe care o am. De ce să cheltuiesc pe zece zboruri toate deplasările, când pot să le cheltuiesc pe 20? Putem să luăm aceste bilete prin agenţiile de turism prin care le luăm şi pe celelalte, dar vreau să merg pe low-cost“, a sunat rugămintea lui Badea.

Propunerea senatorului de Diaspora însă nu a prezentat niciun interes pentru mai marii din PSD, care se află în prezent în fruntea Senatului. „Nu cred că Biroul Permanent trebuie să facă analize şi să spună cu ce curse zburăm. Haideţi să trecem la ordinea de zi. Avem toţi şedinţe la grup, de la ora 14.30, vin miniştrii la grup, şi noi discutăm de avioane“, a spus liderul senatorilor PSD, Ilie Sârbu, intervenţia sa fiind imediat agreată şi de Călin Popescu Tăriceanu, actualul şef al Senatului. „Da, încheiem subiectul. Sunt de acord cu domnul senator Sârbu. Domnule senator Badea, îmi pare rău, nu vă mai pot da cuvântul. Vă comunicăm după ce va face obiectul discuţiei dintre chestori şi secretariatul general al Senatului“, a încheiat orice discuţie Tăriceanu pe această temă.

„Nu se pot rezerva bilete la low-cost“

Contactat de „Adevărul“, senatorul Viorel Badea a explicat motivul pentru care nu poate să apeleze la serviciile unor companii low-cost.  „Secretariatul General a făcut un contract-cadru cu câteva agenţii de turism, alese în urma unei licitaţii, aşa cum se face. În acest contract-cadru se prevede clar că nu se pot rezerva bilete la low-cost. Anul trecut, parlamentarii din Dispora aveau voie la patru deplasări externe pe an. Acum ne-au dat o sumă fixă, dar ne obligă să zburăm cu cursă de linie. De exemplu, pentru o deplasare la Strasbourg  m-au obligat să plătesc 450 de euro, când puteam să am un zbor cu 69 de euro“, a spus Badea.

În sprijinul lui Badea a sărit şi senatorul PNL, Anca Boagiu, care a încercat să le arate colegilor săi că pentru Senat ar fi mult mai ieftin ca fiecare senator să beneficieze de o sumă fixă în care să se încadreze, fără să mai apeleze la serviciile unei companii intermediare care percep comisioane. „Am fost într-o deplasare unde a trebuit să mai stau încă o noapte, mi-am acoprit costurile pentru noaptea respectivă la hotel, dar, spre surprinderea mea, când am mers la recepţie şi am vrut să plătesc având în faţă foaia cu costurile pe care ni le-au negociat gazdele – era un COSAC, evident – am constatat că a trebuit să plătesc cu 50 de euro mai mult. Binenţelesc că m-am înfuriat şi am întrebat: de ce? Pentru că organizatorii au negociat un anumit preţ pentru toţi participanţii la reuniunea COSAC. Am rămas cu furia, mi-am achitat factura, m-am întors acasă şi am verificat. Cei 50 de euro în plus proveneau de la comisionul pe care îl percepea compania care face rezervările în numele Senatului“, a povestit Anca Boagiu.

Senatorul PNL a propus ca Senatul să urmeze modelul Parlamentului European, unde europarlamentarii beneficiază de o sumă fixă pe care o folosesc pe cont propriu, fără să apeleze la o companie intermediară. „Deci, cred că este un subiect pe care putem să-l tratăm, exact cum este tratat la nivelul Parlamentului European. Are cineva ceva de spus împotrivă, în jurul mesei acesteia, că în loc să zbori cu un bilet de 400 de euro, zbori cu un bilet de 200, sau de 150, sau de 50 în cazul low-costului. Are cineva ceva împotrivă că, la hotel, nu mai plăteşti un fee suplimentar pentru o companie intermediară? Cred că nu“, a povestit Anca Boagiu.

„Trebuie să-i asiguri confort“

Problema curselor cu care care zboară senatorii a fost pasată Secretariatului General al Senatului, care, însă, nu poate interveni peste o hotărâre a conducerii Senatului,  aceea de a nu le permite senatorilor să apeleze la serviciile companiilor aeriene low-cost pentru că s-ar afla sub limita confortului pe care trebuie să-l aibă un demnitar. „Este o hotărâre a Biroului Permanent şi legea prin care trebuie să-i asiguri un confort. Scoatem la licitaţie şi avem şase firme cu care colaborăm, adică dăm comanda. Există o comisie de achiziţii care selectează cea mai bună ofertă, care corespunde cu ora, siguranţa şi confortul pentru fiecare deplasare în parte. Dacă pleci în Lisabona, te duci la aerogară şi iei bilet? Am răspuns Biroului Permanent că domnul Badea a primit un buget fix, dar trebuie să se încadreze în regulile din contractul-cadru“, a spus Ion Vărgău, secretarul general al Senatului. Practic, nici Badea şi nici un alt senator nu vor putea călători la low-cost, ci vor trebui să apeleze în continuare la cele şase firme de turism, responsabile cu achiziţionarea de bilete de avion pentru călătorii în străinătate.

Cine sunt contractanţii

Senatul, în calitate de autoritate contractantă, a încheiat în data de 20 iunie 2013 un acord-cadru de servicii de transport aerian pentru destinaţiile/ clasele/durata deplasării necesare senatorilor cu şase operatori economice. Contractul, în valoare de aproape un milion de lei, fără TVA, a fost încheiat pe o perioadă de doi ani. La momentul încheierii contractului, Dan Mihalache, actualul şef al Cancelariei Prezidenţiale, era secretar general-adjunct.

Trei dintre cele şase firme - SC Danco Pro Communication, Perfect Tour, WECO TMC  - care au câştigat licitaţia deschisă organizată de Secretariatul General al Senatului au reuşit să câştige mai toate licitaţiile organizate în ultimii ani pentru asigurarea transportului cu avionul pentru demnitarii şi funcţionarii de la cele mai importante instituţii ale statului.

Agenţia de turism Perfect Tour, deţinută de Corina Păcuraru, soţia controversatului om de afaceri Maricel Păcuraru, condamnat în dosarul „Poşta Română“, a câştigat cele mai multe contracte cu instituţii de stat în perioada 2011-2013, reiese dintr-o analiză ECONOMICA.NET. În perioada 2011-2013, Perfect Tour a câştigat contracte cu Administraţia Prezidenţială, Senatul, Camera Deputaţilor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul de Finanţe, Ministerul Educaţiei, Ministerul Economiei, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Ministerul Transporturilor, Ministerul Afacerilor Europene. Iar lista nu se opreşte aici.

Weco Tmc (33 de contracte) şi Danco Pro Communication urmează în clasamentul agenţiilor de turism care au câştigat cele mai multe contracte cu statul între 2011-2013 pentru servicii de transport aerian. În această perioadă, Weco Tmc a câştigat contracte cu Ministerul Transporturilor, Ministerul Educaţiei, Ministerul de Interne, Ministerul de Finanţe, Ministerul Mediului, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului. Weco Tmc a mai câştigat contracte cu Administraţia Prezidenţială, Senatul, Camera Deputaţilor, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, Inspectoratul General pentru Imigrări, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei.

Danco Pro Communication a câştigat contracte cu Senatul, Camera Deputaţilor, Administraţia Prezidenţială, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul de Finanţe, Ministerul Mediului, Ministerul Transporturilor, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Economiei, Ministerul Muncii, Inspectoratul General al Poliţiei Române, Oficiul Român pentru Imigrări, cu unităţi militare din Capitală. Celelalte trei firme contractante sunt Tarom şi Novo Travel şi Round The World Travel

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările