În ce bază legală plătesc salarii şi angajează cheltuieli? Nu este de înteles cum guvernul Cîţu nu s-a preocupat, în primul rând, de baza legală de funcţionare a ministerelor din propriul cabinet. Ce exemplu dau celorlalte instituţii ale statului, dacă ditamai guvernul are ministere care funcţionează ilegal?

Există o prevedere care spune că până la emiterea noilor HG-uri de organizare şi funcţionare ministerele pot funcţiona pe vechile HG-uri. Dar această prevedere nu poate fi valabilă pentru ministere nou înfiinţate, mai ales că s-a pus problema finanţării de la buget a acestor ministere.

Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării

Foarte frumos şi pompos nume, numai că funcţionează ilegal. Mă uit pe site-ul acestui minister şi la organigramă apare „Organigrama ministerului Educaţiei şi Cercetării”, de care s-a despărţit de trei luni. Ce personal are acest minister, ce cheltuieli poate face, nimeni nu ştie, în ciuda faptului că a primită filă de buget, adică bani destinaţi funcţionării.

Şi ministerul Educaţiei şi Cercetării a rămas identic, deşi Cercetarea s-a despărţit de Educatie. Pe site-ul guvernului scrie „Ministerul Educaţiei”, dar pe site-ul ministerului scrie „Ministerul Educaţiei şi Cercetării”. Te doare mintea! Cu ce personal legal angajat lucrează cele două ministere? Nimeni nu ştie. La ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, în ce bază s-au făcut contracte de muncă, dacă activitatea ministerului nu este reglemntata de nimic? Organigramă, funcţii, numărul personalului angajat?

Şi nu este singura situaţie de acest fel. Ministrul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri din guvernul Orban s-a spart în două: Ministerul Energiei şi Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului. Pe site-ul acestui din urmă minister găsim organigrama şi structura de funcţionare a vechiului minister, Ministrul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri.

Ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor s-a transformat în Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Ministrul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei s-a transformat în Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (schimbarea ordinii cuvintelor). Ministerul Fondurilor Europene a devenit Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene.

Odată cu schimbarea denumirii, chiar şi prin modificarea ordinii unor cuvinte, contractele de muncă semnate de vechiul angajator îşi pierd valabilitatea, trebuiesc contracte de muncă noi, semnate de noul angajator. Nu este clar ce se întâmplă cu instituţiile aflate în subordinea ministerelor şi care trec la alte ministere, disjunse din primele. Rămân şi ele la fel organizate? Este ridicol să susţii aşa ceva.

Problema este gravă din punct de vedere juridic. Dacă cineva vrea să pună în dificultate guvernul, nu are decât să dea în judecată ministerele care funcţionează ilegal, şi câştigă sigur, pentru că ministerele nu au baza legală de funcţionare.

Banii cheltuiţi până în prezent la aceste ministere sunt legal cheltuiţi? Aştept şi eu să văd opinia juriştilor, eu nefiind jurist.

Ce n-a făcut Orban în 2019 nu face nici Cîţu acum. Reorganizarea ministerelor ar fi fost o bună ocazie pentru restructurări şi reduceri de personal. Dacă Orban se putea ascunde după argumentul „vin alegeri”, Cîţu nu mai are nici măcar această scuză. Are Secretariatul General al Guvernului (SGG) cu 5000 de salariaţi, plătiţi gras din bani publici, care n-a fost în stare, timp de trei luni, să promoveze HG-uri de Organizare şi Funcţionare măcar pentru ministerele nou înfiinţate. Care ministere sunt acum bugetate şi cheltuie bani fără bază legală.

Ce demonstrează această situaţie? Amatorismul şi diletantismul conducerii actuale a României, începând de la preşedinte, premier, şefii parlamentului, care n-au sesizat această problemă elementară: funcţionarea ilegală a unor ministere.

Guvernul  dă apă la moară şi prilej pentru opoziţia parlamentară să dea de pământ cu guvernul Cîţu, să-I arate cu degetul pentru incompetenţă şi ilegalităţi comise.