Băsescu: „Nava Biruinţa, «o sculă magnifică», pe care am îngrijit-o şi am dus-o mereu la destinaţie“

Băsescu: „Nava Biruinţa, «o sculă magnifică», pe care am îngrijit-o şi am dus-o mereu la destinaţie“

Băsescu îşi aduce aminte de prima ”sculă” pe care a condus-o în calitate de comandant de navă

Preşedintele Traian Băsescu a participat la sărbătoarea prilejuită de împlinirea a 120 de ani ai Şantierului Naval Constanţa. Cu această ocazie, preşedintele a povestit cum i-a fost la începutul carierei de comandant de navă. Băsescu şi-a adus aminte de ”scula aceea magnifică” care era petrolierul Biruinţa, vas pe care şi-a început cariera, dar şi de accidentul produs în portul Rouen, când a incendiat, ”din greşeală”, 38 de nave.

Ştiri pe aceeaşi temă

 

"Toată cariera mea şi formarea mea ca om, ca individ al acestei societăţi, este legată de compania de navigaţie, de Şantierul Naval Constanţa, iar cariera mea şi recunoaşterea profesională au pornit în mod categoric de la petrolierul Biruinţa, care, trebuie să o spun cu bucurie, mi-a purtat noroc mie şi echipajului meu, dar trebuie să vă spun că şi eu am sentimentul că am purtat noroc acelei nave. Este singura din cele patru de 157.000 de tone care încă pluteşte, nu a fost tăiată. E adevărat că nu mai transportă ţiţei, dar este transformată în depozit şi în mică rafinărie, se află undeva pe coasta Africii de Vest, îşi face treaba. Deci, a avut un corp bun, că s-a investit în ea foarte mult şi faptul că are altă destinaţie acum nu mai contează, din 1984 pânâ acum sunt 38 de ani. O navă construită aici de dumneavoastră, ingineri şi muncitori, pluteşte şi acum, după 38 de ani. Sunt puţine astfel de nave în lume", a spus Traian Băsescu.
 
El le-a mulţumit oamenilor care au realizat petrolierul Biruinţa, numindu-l o "sculă magnifică".
 
"M-am întâlnit cu oameni cărora le datorez foarte mult pentru cariera mea profesională şi oameni pe care întotdeauna am încercat să nu-i dezamăgesc. Adică, acea sculă magnifică pe care mi-au dat-o, Biruinţa, am îngrijit-o, am făcut-o să ajungă de fiecare dată la destinaţie, am dus-o întotdeauna în siguranţă şi vă rog să mă credeţi, o spun apăsat: nu există lucru de care să fiu mai mândru în viaţa mea decât că am recepţionat şi comandat petrolierul Biruinţa", a afirmat şeful statului.
 
" Vreau să ştiţi că şcoala vieţii, aşa cum am deprins-o comandând această navă, îmi este deosebit de utilă şi astăzi. Viaţa pe mare, de asemenea, a adăugat capacitatea de a nu te considera înfrânt niciodată şi aceste lucruri, această parte a vieţii mele a făcut din mine un politician greu de omorât. Pentru că ce te poate speria în politică în raport cu ceea ce ţi se poate întâmpla pe mare? Nimic, nişte vorbe sunt în politică, pe mare-i val, e furtună, sunt incidente, e tehnică ce trebuie să meargă, tehnică ce te mai poate lăsa, trebuie să ai un echipaj care să facă să funcţioneze tot timpul. Deci, viaţa mea s-a modelat după nave, iar definitiva formă a vieţii mele, dacă o priviţi, are forma petrolierului Biruinţa pentru că există o navă care a depăşit orice limită de vârstă şi oricât ar fi de uzată, rezistă”, a mai spus Traian Băsescu.
 
Şeful statului a vorbit apoi despre perioada în care a condus petrolierul "Argeş", amintindu-şi cum nava a luat foc în Franţa: "Am venit cu nava acasă, cu antenele de la radare topite, cu un proces în spatele nostru care până la urmă s-a terminat cu eliberarea navei, dar toţi ne aşteptam să fie repercusiuni acasă. Acest om căruia îi datorez foarte mult, directorul companiei, domnul Buzatu, m-a chemat după acostarea cu Argeş şi m-a întrebat ce fac. I-am spus că mi-aş lua puţin concediu, că aveam nopţi în care stingeam incendii, porneam pompele de incendii, nu trecuse şocul acelei întâmplări. Am plecat în concediu trei luni, am revenit la companie, mă aşteptam să trec la o navă mică de 1-2 tone, Argeş fiind de 42.000 de tone, dar am preluat petrolierul Crişana, de două ori mai mare ca Argeş".
 
Băsescu şi vasul care a ars în portul Rouen 
 
Aventurile lui Traian Băsescu în calitate de comandant de navă nu au fost întotdeauna încununate de succes. La trei luni după ce îşi luase brevetul de comandant, a dat foc navei ”Argeş”, în portul din Rouen, Franţa. 
 
Traian Băsescu şi echipajul românesc au falsificat probele, în aşa fel încât să nu poată fi prinşi de autorităţile franceze. Mărturisirea a fost făcută chiar de Traian Băsescu, la 17 ani de la producerea acelui accident. 
 
”Sînt cîteva episoade foarte interesante, aş spune, care au făcut obiectul de interes al organelor de securitate din România, în mod cert. Spre exemplu, cînd eram comandant pe «Argeş», la trei luni de cînd îmi obţinusem brevetul de comandant. Am luat foc în portul Rouen nu numai eu, 38 de nave au fost în incendiul din Rouen, în Franţa. Nava suspectată că a generat poluarea, care a făcut ca tot bazinul portului Rouen şi Sena să fie tot o flacără pe o întindere de 3 kilometri, a fost nava mea, pentru că era nava cea mai mare din zonă şi descărcam naftă în dana rafinăriei «Shellfrançaise». Am stat acolo 28 de zile în anchetă. Legislaţia franceză funcţiona corect. Adică nu trebuia să dovedesc eu că nu s-a produs poluarea de la mine, ci autorităţile franceze trebuiau să dovedească faptul că s-a produs poluarea de la mine. În cele 28 de zile, m-am prezentat şi la tribunal, am fost şi în ancheta organelor de justiţie franceze şi, după 28 de zile, instanţa s-a pronunţat că nu poate fi probată vina navei «Argeş». Am plecat, dar au rămas un litigiu, o acuzaţie la adresa navei, de circa 12 milioane de dolari, o cerere de daune“.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: