Băsescu: Sistemul mafiot din Sănătate a stimulat bine Piaţa Universităţii pentru ca Legea Sănătăţii să nu se întâmple

Băsescu: Sistemul mafiot din Sănătate a stimulat bine Piaţa Universităţii pentru ca Legea Sănătăţii să nu se întâmple

Traian Băsescu

Traian Băsescu a participat, duminică, la dezbaterea „Starea economică a României în 2014 şi perspectivele pentru anul postelectoral” organizată de Fundaţia „Mişcarea Populară”. Şeful statului a afirmat că deficitele structurale se pot reduce prin crearea de locuri de muncă, dar şi prin continuarea proceselor de reformă, nominalizând legea Sănătăţii. „Aş vedea legea Sănătăţii ca fiind un imperativ major“, a spus şeful statului.

Ştiri pe aceeaşi temă

 
Principalele declaraţii ale şefului statului:
 
Traian Băsescu: Nu resping ideea că atâţi ani de experienţă în guvern sau la preşedinţie au făcut din mine un om care înţelege economia românească. 
 
Dacă privim bugetele ultimelor trei ani. În 2012, bugetele au fost de 193 miliarde de lei. În 2013, ele au crescut la 200 miliarde de lei. O creştere de 7 miliarde. Partea spectaculoasă este că planificarea pentru 2014 este să realizăm venituri de 217 miliarde de lei.Pentru 17 miliarde ne-ar trebui o creştere de 9 procente. 
 
Nu poţi să ai de la un an la altul un asemenea salt în venituri în mod natural. Creşterea de venituri a fost pentru multe lucruri inutile. Soluţia Guvernului a fost creşterea taxelor. Ca neeconomist, într-un moment în care economia se pregăteşte de relansare, după o perioadă de ajustare generată de criză, este o greşeală. Acestea sunt motivele pentru care am criticat atât FMI, cât şi guvernul. Ideea că o economie care a trecut prin criză cu costuri formidabile, primeşte un set de 35 de taxe noi, este greşită. Este ca şi cum ai trage frâna economiei. 
 
FMI nu se poate opune guvernului. România nu are nevoie de acordul de la Fond. Este un acord de precauţie.Proba că economia luptă împotriva politicii fiscale este dată de datele statistice pe primele două luni: investiţiile au fost 228 de miliarde ceea ce confirmă ceea ce spunea domnul Croitoru că investitorii apreciază ajustarea făcută în 2009-2010: producţia industrială a crescut cu 10%, serviciile către populaţie au crescut cu 9,5%.
 
Aceste ar fi lucruri care anul acesta, dacă şi agricultura ar performa la un nivel acceptabil, ne-ar permite o creştere între 4 şi 5%. Este clar că frâna trasă de guvern nu este atât de tare încât să descurajeze economia.
 
Economia are resursă care se vede lună de lună chiar în investiţiile străine directe în ultimii 5-6 ani. Optimismul meu e mult mai mare decât al economiştilor.
 
Vom avea o creşetere economică care începe cu cifra 4, dacă agricultura va rămâne pe o producţie convenabilă. sunt şanse ca şi la o producţie mai mică preţurile să crească pe fondul situaţiei din Ucraina.
 
Anul 2014 va fi un an bun din punct de vedere economic. Primul şi cel mai important este deficitul structural care era de 2,1% la începutul anului. La sfârşitul lui 2015 ar trebui să avem un deficit de maxim 1%. Asta înseamnă că în 2014-2015, România trebuie să facă o ajustare de deficit de 1,1%. Îngrijorarea vine tot în zona bugetară pentru că din cei 1,1%, Guvernul şi Fondul au hotărât o ajustare de numai 0,1%.
 
O altă problemă este deficitul fondului de pensii. Nu sunt împotriva reducerii CAS cu 5%. Nu înţeleg de unde se va susţine această reducere în condiţiile în care costul reducerii înseamnă 5,5 miliarde. La cele 15,5 miliarde deficit la fondul de pensii mai trebuie adăgate 5,5 miliarde. Repet, susţin măsura dar nu ştiu să spun cum se poate compensa deficitul pe care îl generează.
 
Cred că o politică responsabilă nu ne permite să accentuăm deficitele. Este o soluţie la CAS, dar nu am o soluţie inteligentă. Ea ar fi mărirea salariului minim, dar este riscantă şi peste noapte ar duce România la pierderea unui avantaj: costul scăzut al forţei de muncă.
 
Soluţiile sunt pe termen mediu şi lung: prima este legată de crearea de locuri de muncă. Aceasta este soluţia reală care ne va duce la reducerea deficitului fondului de pensii. 
 
Pe primele trei luni ale anului, neîncasările la Buget sunt de 1,6 miliarde. Pentru luna a patra se configurează o creşetere cu 500 de miliarde. În condiţiile acestea singura instituţie blamată este ANAF-ul, care a avut încasări mai mari decât anul trecut cu 4%. Deci, ANAF-ul nu este o soluţie pentru că are o creşetre de încasări. Deci soluţia este crearea de locuri de muncă. Avem pentru 2014 şi 2015 alocaţi din bani europeni 105 milioane de euro destinate strict tinerilor. Din păcate îi utilizăm prost şi demagogic.
 
Am văzut politicieni aflaţi la guvern care îţi umflau discursurile cu absorbţia extraordinară de anul trecut. Asta face parte din minciunile noului guvern. Ei nu au semnat niciun contract pe infrastructură. Ce s-a lăsat este de la guvernul Boc. Avem şi proba incapacităţii noului Guvern. Pe primele patru luni absorbţia fondurilor europene a crescut cu numai 0,8%. Acest guvern nu a semnat niciun nou contract, nu a semnat nicio altă licitaţie. Nu se găseşte contractul Bechtel, a fost bine ascuns.
 
Despre integrare
 
Este esenţial ca 2014 şi 2015 să fie ani în care confirmăm politica vizavi de UE, adică care vrea să se integreze în tot ce înseamnă Europa Unită. Integrarea României este esenţială pentru ca în perioada următoare să devenim un membru extrem de puternic al UE. Mă surprinde pesimismul atât la nivelul Guvernului, cât şi al BNR cu privire la adoptarea monedei euro. Ambiguitatea legată de adoptarea monedei euro nu face bine României. Am avut termen iniţial 2017, dar faptul că spunem „vedem prin 2020, 2030“ nu face bine. O spun foarte deschis că îndeplinirea criteriilor de convergenţă de la Maastricht, care te trimiteau în zona euro, nu sunt suficiente şi asta s-a dovedit în criză. Îmi permit să spun că România mai are economia de stat care trebuie adusă la un nivel de competitivitate. Se clarifică faptul că soluţia cu managementul privat nu a fost cea mai bună, deşi am susţinut-o.
 
Despre reforma în Sănătate 
 
Avem şanse extraordinare să reducem deficitele structurale prin crearea de locuri de muncă, dar şi prin continuarea proceselor de reformă a statelor: legea Sănătăţii. Eu am plătit un cost pentru intenţia de avea un nou sistem al Sănătăţii. Sistemul mafiot din sănătate a stimulat bine Piaţa Universităţii pentru ca Legea Sănătăţii să nu se întâmple. 
 
Ce s-a întâmplat la Spitalul de Arşi nu este un caz izolat. Degeaba ies propagandiştii curăţeniei sectorului să ne spună cât de curat este sectorul şi doar un accident a fost la Spitalul de Arşi. Nu, fondurile de sănătate sunt fraudate în spitale, în mod consecvent, şi aproape generalizat. Cât timp mafia din Sănătate blochează introducerea cardurilor de sănătate, sistemul va fi în continuare fraudat. Am mult respect pentru doctori, dar îi asigur că dacă nu ar fi respins atât de vehement Legea sănătăţii propusă în ianuarie 2012, ar fi încasat cel puţin tot atât cât încasează acum, în condiţiile în care au riscul procurorilor. Nu s-a vrut. Fondurile de sănătate sunt fraudate în mod sistemic. Singura soluţie este îndreptarea către soluţii de modernizare a sistemului prin modele de management. Cât timp vor funcţiona în paralele spitale de stat şi private, cel fraudat va fi cel de stat. Ţinţa este fraudarea sistemuluiuli de stat. Noua lege a Sănătăţii este un imperativ. 
 
Nu vreau să fiu un închipuit care să se facă că nu a fost preşedinte timp de zece ani. Da, am fost. Şi am cerut tuturor guvernelor ce cer şi acum. Dar guvernele sunt parte a sistemului politic. Partidele politice actuale şi-au epuizat capacitatea de a mai garanta progresul România. România are nevoie de altfel de partide decât cele care au fost înfiinţate în anul 1990.
 
 
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: