Banii Budapestei încaieră reţeaua Tőkes cu UDMR

Banii Budapestei încaieră reţeaua Tőkes cu UDMR

Tőkes Laszlo şi Kelemen Hunor au viziuni diferite despre acţiunea politică a maghiarilor

Relaţiile dintre diversele aripi politice ale minorităţii maghiare din România s-au tensionat după ce portalul de ştiri de limbă maghiară Transindex din Cluj a publicat investigaţia care dezvăluie cum guvernul de la Budapesta finanţează cu bani publici asociaţii şi fundaţii apropiate de Laszlo Tőkes.

Ştiri pe aceeaşi temă

O versiune editată în limba română a investigaţiei Transindex a apărut ieri şi în ziarul „Adevărul”, sub titlul „Reţeaua Tőkes, finanţată de la bugetul Ungariei”.

„Atac politic al lui Kelemen Hunor”

Partidul Popular al Maghiarilor din Transilvania (PPMT), condus de Toro T. Tibor, a remis ieri un comunicat în care îl acuză pe liderul UDMR , Kelemen Hunor, că ar fi fost cel care a comandat politic apariţia articolului, aducând drept argument faptul că este unul dintre proprietarii portalului Transindex.ro.

“Materialul publicat joi pe portalul de stiri care-i apartine lui Kelemen nu este nimic altceva decât un atac politic la adresa PPMT. Este clar că materialul apărut pe Transindex a fost realizat ca urmare a unei comenzi politice. Se pare că proprietarul portalului, Kelemen Hunor, şi UDMR, condus de acesta, încearcă astfel să atace PPMT, deoarece nu găseste alte modalităti pentru a ataca partidul şi programul partidului. O altă dovadă a comenzii politice este publicarea articolului cu două zile înainte de congresul naţional al partidului. PPMT se ocupă acum cu organizarea congresului şi se va ocupa de atacul UDMR abia după ce evenimentul politic se va fi încheiat”, se arată în comunicatul Partidului Popular al Maghiarilor din Transilvania.

Să vină şi Kelemen la interviu

Liderul partidului, Toro T. Tibor, a postat pe Facebook un mesaj în care arată cum a decurs corespondenţa sa cu autorul articolului, Sipos Zoltan. Din postare reiese că jurnalistul i-a solicitat o întrevedere faţă în faţă, şi nu o corespondenţă prin e-mail, iar Toto T. Tibor a răspuns că acceptă întrevederea doar dacă este prezent şi Kelemen Hunor. Replicile PPMT şi ale liderului său nu menţionează absolut nimic despre substanţa articolului, mai exact despre banii cu care guvernul de la Budapesta a finanţat în ultimii doi ani asociaţiile şi fundaţiile apropiate de PPMT.

Cum a fost stabilit momentul publicării

Cât priveşte momentul ales pentru publicare, am aflat următoarele amănunte de la Ramona Diaconu, cea care s-a ocupat cu coordonarea programului “Grants for Investigative Journalism” din partea Fundaţiei Freedom House România: “Programul a fost demarat în luna decembrie a anului trecut şi a presupus finanţarea a 12 propuneri de investigaţii, derulate pe perioada a patru luni. Termenul limită pentru publicarea materialelor a fost fixat de la bun început pentru 10 aprilie, dar la solicitarea unora dintre participanţi, a fost amânat cu o săptămână. Aşadar, nu există nici o legătură între congresul partidului şi momentul publicării acestor investigaţii”.

Bani, nu glumă

Investigaţia Transindex.ro, care a presupus peste 50 de solicitări de informaţii de la autorităţile de la Budapesta, arată că atât guvernul premierului Viktor Orban, cât şi alte instituţii şi companii cu capital de stat din Ungaria au finanţat, după ce FIDESZ a revenit la putere în 2010, o serie întreagă de organizaţii, asociaţii şi fundaţii în care se regăsesc perspoane din anturajul politic sau civic al lui Laszlo Tőkes. Printre finanţatori s-au numărat Ministerul de Externe şi cel de Interne, Loteria naţională din Ungaria, Banca Maghiară pentru Dezvoltare sau Compania Naţională de Electricitate, iar suma alocată în ultimii trei ani se ridică la peste 3,3 milioane de euro.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările