All season, pe lângă cele de iarnă şi în perioade stabilite clar prin lege

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Este vorba despre anvelope de iarnă şi obligaţia montării lor, despre delimitarea în timp a obligativităţii acestora şi despre posibilitatea folosirii celor „all season”. Cum am ajuns la subiectul acesta?...

Acum mai bine de o lună, Laurenţiu Lupu, locuitor al sectorului 5, mi-a atras atenţia asupra unei probleme generate de actualul cadru normativ, care prevede obligaţia conducătorilor auto de a-şi echipa autovehiculele cu anvelope de iarnă atunci când conduc autovehiculele pe drumuri acoperite de zăpadă, gheaţă sau polei.

Laurenţiu spunea atunci că datorită faptului că în Codul rutier nu este prevăzută o perioadă în care este obligatorie utilizarea anvelopelor de iarnă, şoferii care se deplasează în mijlocul verii, în zone precum Transfăgărăşanul sau Transalpina, sunt obligaţi să îşi echipeze autovehiculele cu anvelope de iarnă.

Având în vedere faptul că în urmă cu câteva zile la Bâlea Lac ningea sau faptul că anul trecut la jumătatea lunii august temperatura la Bâlea Lac era de 2 grade şi ţinând cont de faptul că temperaturile care s-au înregistrat în aceeaşi perioadă în Bucureşti se situează peste 25 de grade, tind să îi dau dreptate lui Laurenţiu.

Şi acuma probabil mă întrebaţi ce legătură are asta cu Codul rutier.

O primă problemă ar fi cea legată de asiguratori care, în ipoteza unui accident rutier săvârşit într-o astfel de zonă montană, vor putea invoca, spre exemplu, în beneficiul lor, culpa comună, ca temei pentru a nu repara, sau pentru a repara doar parţial prejudiciul. In cazul şoferului care nu este vinovat de cauzarea accidentului, culpa ar fi reţinută pe motivul nerespectării prevederilor legale privitoare la utilizarea anvelopelor de iarnă pe drumurile acoperite de zăpadă, gheaţă şi polei.

Potrivit lui Laurenţiu, pentru a evita o astfel de situaţie, şoferii sunt nevoiţi să conducă cu anvelope de iarnă la temperaturi care depăşesc chiar şi 30 de grade, pentru ca în momentul în care ajung în zona montană, unde temperaturile sunt mult mai scăzute, să se conformeze dispoziţiilor privitoare la utilizarea anvelopelor de iarnă.

Din punctul de vedere al siguranţei rutiere, acest obicei este periculos, deoarece anvelopele de iarnă sunt potrivite doar la temperaturi sub 7 grade. Utilizarea anvelopelor de iarnă la temperaturi mai mari determină, potrivit specialiştilor, apariţia unor „distanţe mai mari de frânare, instabilitate şi manevrabilitate mai slabă”. De asemenea, există riscul de dereglare a sistemului ABS şi de explozie a anvelopelor

Şi fiindcă nu am obiceiul de a formula propuneri legislative fără o prealabilă documentare, am început să citesc despre toate lucrurile povestite de Laurenţiu şi, cu cât citeam mai mult, cu atât eram din ce în ce mai convinsă că are dreptate.

Am descoperit, spre exemplu, că în statele în care există obligaţia utilizării anvelopelor de iarnă legislaţia prevede o perioadă a anului în care subzistă această obligaţie. De exemplu, în state precum Austria, utilizarea anvelopelor de iarnă este obligatorie în perioada 1 noiembrie – 15 aprilie, în timp ce, spre exemplu în Finlanda, utilizarea anvelopelor este obligatorie începând cu 1 noiembrie, până la sfârşitul lunii februarie.

Cum stabilirea unei astfel de perioade pentru România nu părea deloc o sarcină uşoară, am solicitat Administraţiei Naţionale de Meteorologie să mă ajute cu o serie de hărţi climatice pe baza cărora să pot stabili perioada cea mai probabilă în care este posibil să apară fenomene meteo precum zăpadă, gheaţă şi polei, pe întreg teritoriul ţării, cu excepţia zonelor montane. Hărţile se referă la intervalul mediu anual aferent anilor 1961-2012.

Perioada pe care am stabilit-o pe baza acestor hărţi climatice, prin raportare inclusiv la primul şi ultimul strat de zăpadă, este 20 noiembrie – 31 martie inclusiv, în condiţiile în care în majoritatea teritoriului ţării fenomenul de polei nu depăşeşte, în medie, 3 zile/an.

Deşi am stabilit acest interval în ceea ce priveşte utilizarea anvelopelor de iarnă, am considerat totuşi că obligaţia conducătorilor auto de a utiliza lanţuri sau alte materiale antiderapante, atunci când condiţiile de drum impun acest lucru, trebuie păstrată, având în vedere că acestea pot fi echipate pe autovehicule mult mai uşor decât anvelopele de iarnă şi, prin urmare, asigură un echilibru între confortul pe care trebuie să îl presupună utilizarea unui autovehicul şi siguranţa în trafic.

În încheiere, fiindcă nu puteam să nu îmi amintesc discuţiile cu privire la anvelopele „All-Season”, de la intrarea în vigoare a modificărilor aduse Codului rutier cu privire la obligaţia utilizării anvelopelor de iarnă, discuţii la care s-a pus capăt printr-un comunicat emis de Regia Autonomă Registrul Auto Român, am considerat că ar fi bine ca la noi, la fel ca şi în alte state precum Germania sau Finlanda, legea să cuprindă în cadrul noţiunii de anvelope pentru iarnă şi anvelopele All-Season care cuprind menţiunea Mud + Snow (M+S) pe ele.

Acum aştept părerea voastră despre modificarea Codului rutier pe care o propun.

Preluat şi pe  http://www.alinagorghiu.ro

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite