Adversarii tăierii finanţărilor străine pentru politică să spună dacă au primit bani externi şi la ce i-au folosit

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sunt forinţii investiţi în Laszlo Tokes benefici pentru societatea românească?
Sunt forinţii investiţi în Laszlo Tokes benefici pentru societatea românească?

Dezbaterea pe tema tăierii finanţărilor străine pentru activităţi politice mascate a luat proporţii, motiv pentru care le propun adversarilor să fie transparenţi şi să declare dacă ei sau instituţiile lor au beneficiat de fonduri străine şi la ce activităţi civice le-au folosit. În felul acesta vom şti de ce se agită unii că vreau să asigur respectarea Constituţiei şi neimplicarea fondurilor străine în politica internă.

Cea mai mare dezinformare vehiculată de cei care s-au speriat că fundaţiile şi ONG-urile paravan pentru activităţi politice vor rămâne fără finanţare externă a fost aceea că toate instituţiile non-profit vor fi afectate, ceea ce este o inepţie. Textul propunerii mele legislative stipulează clar că este vorba de acele ONG-uri manipulate politic, care au în componenţă membrii din conducerea partidelor şi care desfăşoară direct sau indirect activităţi de natură politică, nu civică, aşa cum ar fi normal. Această interpretare de rea credinţă este menită însă să atragă asupra propunerii mele oprobiul tuturor ONG-urilor care desfăşoară activităţi lăudabile şi a căror credibilitate este foarte mare în societatea românească tocmai datorită faptului că nu operează jocuri de culise. Nu voi pune niciodată în acelaşi coş fundaţiile extremiste ale lui Laszlo Tokes sau finanţatorii PDL şi Mişcării Populare cu ONG-uri care au făcut atâta bine României precum Crucea Roşie, SMURD şi multe altele. Nu îmi imaginez că această confuzie voită între ONG-uri neimplicate politic şi care aparţin cu adevărat societăţii civile şi cele care au ca unic scop sprijinirea unor politicieni sau a unor mişcări politice, de multe ori periculoase, a fost făcută din neînţelegerea proiectului meu pentru că nu îi consider pe adversarii ideii mele atâta de ignoranţi. Dimpotrivă, ştiau foarte bine ce operaţie de discreditare a modificării legii partidelor doresc să realizeze încercând să sperie societatea civilă din România.

De ce să mai interzicem finanţarea din străinătate a partidelor politice dacă lăsăm fundaţiile-satelit să facă exact acelaşi lucru interzis pentru partide? Să dăm liber atunci la bani externi pentru partide şi să decidă politica României guvernele şi entităţile străine care sunt dispuse să investească cei mai mulţi bani într-o mişcare politică de la noi din ţară...

Pentru a duce dezbaterea într-un mod transparent, cred că ar fi mai corect ca vocile care se opun tăierii finanţărilor externe pentru activităţi politice mascate să declare public, înainte de orice alte argumente, dacă au luat bani din străinătate şi pentru ce activităţi. Trebuie să fim siguri că opiniile lor sunt bine intenţionate şi că au ca scop evoluţia societăţii româneşti, nu blocarea ei în influenţe străine obscure. Sunt primul care încurajez activitatea societăţii civile şi am depus un proiect de lege în acest sens ca să simplific finanţarea ONG-urilor prin direcţionarea a 2 la sută din impozit, operând selecţia respectivă doar o dată la 5 ani, după care cuantumul respectiv din impozit să intre automat în contul instituţiilor non-profit şi în următorii 4 ani, fără altă bătaie de cap. Am vrut astfel să scutesc ONG-urile şi contributorii de birocraţia anuală. Sunt însă şi primul care mă manifest total împotriva folosirii pârghiilor permisive ale sectorului non-profit pentru a masca finanţări din străinătate pentru activităţi politice uneori de-a dreptul dubioase şi vădit anti-statale, precum extremismul maghiar promovat de Laszlo Tokes cu bani de la Budapesta.

Aşadar, haideţi să judecăm această propunere legislativă punând cărţile pe masă. Dacă oponenţii mei au primit bani din străinătate prin ONG-uri şi i-au folosit la activităţi civice, de ce se tem? Dacă i-au folosit pentru a susţine persoane şi direcţii politice, să recunoască acest lucru, dar să susţină în continuare, cu argumente, că banii din afara ţării aduc o influenţă pozitivă în politica românească. De exemplu, în afară de cazul mediatizat puternic al banilor maghiari pentru Tokes, şi unii lideri din PDL au folosit bani ai unor fundaţii pentru a face politică în România. Doar de aceea Teodor Baconschi, unul din beneficiari, a criticat proiectul meu. Este acest lucru benefic pentru România?

Să lăsăm deoparte ipocrizia că, respingând propunerea mea, salvăm societatea civilă. Aceasta nu este atinsă nici cu o petală de floare de proiectul depus de mine la Parlament. Să judecăm pe cine afectează tăierea finanţărilor străine mascate pentru partide şi ce efect au avut banii străini în politica românească. Şi dacă se va ajunge la concluzia că banii Budapestei pentru extremismul maghiar din Transilvania sau că banii primiţi din străinătate de unii foşti lideri ai PDL, de Fundaţia Creştin-Democrat a lui Baconschi şi, în viitor, de alte asemenea paravane politice, reprezintă o activitate normală şi civică, având ca rezultat progresul ţării, atunci înseamnă că nu trebuie să oprim aceste finanţări, ci dimpotrivă, să le încurajăm deschis. Şi atunci, de ce să mai interzicem finanţarea din străinătate a partidelor politice dacă lăsăm fundaţiile-satelit să facă exact acelaşi lucru interzis pentru partide? Să dăm liber atunci la bani externi pentru partide şi să decidă politica României guvernele şi entităţile străine care sunt dispuse să investească cei mai mulţi bani într-o mişcare politică de la noi din ţară...

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite