Primarul General Gabriela Firea a susţinut, la Adevărul Live, că existau patru-cinci firme private care căpuşau bugetul Capitalei. Firea a dat ca exemplu firma UTI, condusă de Tiberiu Urdăreanu. „Directorul firmei UTI avea fratele la Adminsitraţia Străzilor“, spune Firea, care susţine că cele 22 de firme publice vor stopa contractele păguboase. Cât despre consilierii aduşi pe filiera Voluntari, Firea spune că e dreptul său să-şi aleagă sfetnicii.
Adevărul: Noi am a scris două articole despre cele 22 de firme ale Primăriei Generale. Am primit şi două drepturi la replică. Astăzi încercăm să aflăm mai multe despre eficienţa acestor 22 de firme ale Primăriei Capitalei. Se face aproape un an de când aţi fost ultima oară în acest studio.
Gabriela Firea: Nu am acordat nici alte interviuri, deci nu aţi fost dvs ocoliţi, activitatea a fost extrem de intensă. Pur şi simplu nu am mai avut spaţiu pentru interviuri sau apariţii live. E normal ca după o perioadă de acomodare într-o instituţie să te apuci serios de muncă. Inclusiv soţul mă ceartă că fac foarte multe lucruri, dar ele nu sunt aduse la cunoştinţa publicului. E posibil să am anumite pierderi şi costuri de imagine.
De unde aceste salarii foarte mari pentru societăţile Primăriei?
Îmi pare rău să spun că am constatat faptul că în mass media au fost preluate pur şi simplu fără nicio minimă verificare comunicatele de presă ale unor consilieri generali PNL şi USR. Toate luările de poziţie ale consilierilor din Opoziţie sunt minciuni şi invenţii.
Sumele alocate noilor firme nu erau exacte?
Sumele nu erau exacte şi nu au fost încă cheltuite pentru că abia au fost date. Am spus în campanie că îmi doresc ca Bucureştiul să arate ca Viena, dar holdinguri municpale au şi Parisul, Praga sau Madridul. Eu am pledat pentru modelul vienez.
Cum funcţionau lucrurile până acum?
Diferenţa majoră e următoarea. Până acum se aproba un buget, iar Administraţia Străzilor prefara să facă mai departe contracte cu alte entităţi economice, contracte prost făcute. Haideţi să ieşim în stradă şi să vedemn cum se fac asfaltări şi la ce preţuri. În cazul companiilor municpale nu se va plăti nimic până când nu se face recepţia. Eu, ca Primar General, răspund direct în faţa alegătorilor. Nu am niciun interes casă creez un holding care să nu funcţioneze. De acest holding municipal depinde imaginea ţării noastre şi imaginea muncii mele. Sunt prima interesată să existe servicii de bună calitate şi la preţuri rezonabile, nu ca până acum la tarife de 4 până chiar de 50 de ori mai mare.
Daţi-ne un exemplu.
Contractele de până acum erau total netransparente, era o mână de firme căpuşe care câştigau toate conctractele. În jurul Primăriei s-a dezvoltat un sistem ocut din punct de vedere al corectitudinii business-ului administratitiv. Doar câteva firme au avut acces la banii bucureştenilor. De exemplu, firma UTI apare peste tot, la toate licitaţiile. Alţi oameni de afaceri, oneşti, nu puteau să pătrundă, pentru că nu aveau oameni pe care i-au cumpărat pur şi simplu, sau oameni pe care i-au trimis de la firma lor privată în administraţia publică. Cum să fie corect când directorul de la UTI avea fratele la Administraţia Străzilor?
Noile companii se vor putea asocia cu firme private?
Vreo două-trei.
De ce nu aţi angajat oameni prin concurs care să conducă aceste companii?
Vă spun. Însemna minimum 8 luni de selcţia a managerilor companiilor şi nu ştiu dacă veneau cei mai potriviţi oameni. Veneau la o companie care nu exista? Noi vindeam o himeră. Eu nu văd prea mulţi oameni care să-şi abadoneze total jobul şi să vină la o firmă care nu era funcţională. Eu una nu m-aş fi dus. Acum, companiile sunt înfiinţate, au capital social. Anul viitor lansăm concursul pentru management, iar cei care sunt interesaţi să vină la o astfel de companie vor veni la o companie funcţională.
Veţi mai da şi oameni afară din Primărie?
Oamenii puşi de PNL nu fac altceva decât să mă blocheze. Spre exemplu, domnul arhitect general Adrian Bold, pe care l-am demis. După ce un an de zile a blocat tot ce se putrea bloca la Direcţia de urbanism din Capitală. Ştiţi ce se spunea despre domnul Bold? Că cei care voiau să primească avize trebuiau să treacă pe la firma soţiei sale.
Opoziţia îmi transmite informal că fac un lucru extraordinar cu cele 22 de firme şi când vor veni ei la putere vor prelua acest model. În AGA noilor firme sunt consilieri generali. Iar în CA -uri sunt doar profesionişti. Sunt 100 de oameni care au venit din domeniiile lor de activitate. Specialişti în turism, specialişti în publicitate, specialişti în pază.
Vom avea publice toate mişcările acestor firme?
Bilanţul firmelor vor fi pe site, execuţia va fi pe site. Vă place cuma arată parcările? În cel mai scurt timp vom avea acele automate cum vedem în toată Europa. Unii oameni din primărie au întreţinut această mafie a parcagiilor. Eu mă lupt cu mafia din primărie instituită de nişte oameni care au văzut doar interesul lor şi doar interesul unor firme căpuşă. Aceşti oameni sunt foarte supăraţi. O să plângă cu lacrimi de crocodil aceşti directoraşi.
O mare problemă rămâne traficul.
Nu trebuie să invetăm apa caldă, ci trebuie să preluăm modele de succes din Europa. Parcul auto al RATB trebuie să se înnoiască. Cetăţenii se sufocă în unele autobuze fără aer condiţionat. Acele maşini trebuie să dispară. Organizăm licitaţia de 400 de autobuze euro 6. De asemenea, 100 de tramvaie, 100 de troleibuze şi 100 de autobuze electrice. În cel mai scurt timp voim avea autobuze noi.
De asemenea, o să-i întrebăm pe bucureşteni dacă doresc să se introducă o taxă de mediu. Dacă ei sunt de acord, o vom introduce această taxă, pentru că vom ajunge ca în Bucureşti să nu mai putem circula. Fără taxa de mediu, au venit toate rablele din Europa în România şi în special în Capitală. Nu avem cum să continuăm aşa.
Vom avea apă caldă la iarnă?
Nu avem niciun fel de probleme să asigurăm apa caldă şi căldura în sezonul rece. Avem bani să luăm şi gaze în avans, nu permit nimănui să lanseze informaţii toxice care să-i sperie pe bucureşteni.
Aş mai vrea să spun că cei doi medici, Gobei şi Bică, au semnat pe 16 octombrie un contarct de volunatriat, deci rămân în continare la spitalul Colentina pentru a opera, şi au şi un contract cu o firmă privată, care pe noi nu ne deranjează.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: