Să semneze repartizarea fondurilor necesare plăţii salariilor. Situaţia nu a fost anticipată de premierul Dăncilă şi echipa domniei sale. Nu i-a dus capul! Şi nici nu poate fi rezolvată până la votul parlamentului pentru schimbare compoziţiei politice a guvernului. Dacă premierul Dăncilă semnează documente financiare, în locul miniştrilor plecaţi, îşi asumă şi eventuale „şopârle” strecurate de funcţionarii din ministere în actele financiar-contabile! Şi plăteşte şi penal, dacă va fi cazul!

În ce situaţie juridică ne aflăm

Am tot scris săptămâna trecută, dar degeaba. Ne aflăm în situaţia schimbării compoziţiei politice a guvernului, prin plecarea ALDE din coaliţia de guvernare. Adică strict în cadrul art. 85 din Constituţie, sediul constituţional pentru schimbarea compoziţiei politice a guvernului. Nu este vorba nici de remaniere, nici de restructurarea guvernului. Restructurarea guvernului (schimbarea numărului de ministere sau a atribuţiilor acestora) este doar o altă ipostază care ar fi necesitat votul parlamentului.

În acest caz, doar parlamentul poate aproba sau respinge noua compoziţie politică a guvernului. Cu majoritate calificată, adică cu 233 de voturi. Aberaţiile juriştilor PSD, că se poate veni cu remanierea în parlament, ministru cu ministru, caz în care e nevoie doar de majoritatea simplă, este o prosteală pentru uzul alegătorilor neinformaţi. Remanierea nu are nici o legatura cu parlamentul. Este treaba premierului şi a preşedintelui.

În mod sigur premierul Dăncilă va arunca neplata salariilor a 10.000 de salariaţi în capul lui Iohannis. Pentru cine crede şi nu gândeşte. Pentru ceilalţi, iată, încă o dată, art 85 din Constituţie.

(1) Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru şi numeşte Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament.

(2) În caz de remaniere guvernamentală sau de vacanţă a postului, Preşedintele revocă şi numeşte, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului.

(3) Dacă prin propunerea de remaniere se schimbă structura sau compoziţia politică a Guvernului, Preşedintele României va putea exercita atribuţia prevăzută la alineatul (2) numai pe baza aprobării Parlamentului, acordată la propunerea primului-ministru.

Şi dacă dorea, preşedintele nu avea voie să numească miniştrii interimari fără votul parlamentului. Ar fi încălcat grav Constituţia. Aşa că nici nu înţeleg ce a reclamat la CCR premierul Dăncilă. Care în loc să citească cu propria minte Constituţia, ascultă şi acceptă aberaţiile „juriştilor” PSD. Probabil Iordache şi Nicolicea. Doar că de plătit plăteşte premierul, nu „juriştii”, pentru gafele făcute de premier.

O altă gafă

 Spune premierul Dăncilă: dacă parlamentul nu aprobă noua compoziţie politică a guvernului, acesta rămâne în funcţie în vechea formulă. Cum în vechea formulă, dacă ALDE a plecat? Şi fără miniştrii ALDE, pe care preşedintele Iohannis nu-i poate înlocui cu alţi miniştri, ce facem? Rămân 10.000 de salariaţi fără salarii? Câte luni? Dacă parlamentul respinge noua compoziţie politică a guvernului, premierul Dăncilă trebuie să demisioneze în aceeaşi zi. Ideea că poate aduce atribuţiile miniştrilor la SGG (Secretariatul General al Guvernului), prin OUG,  este o altă prostie, ce încalcă flagrant Constituţia. Dacă ar fi posibil aşa ceva, ar rămâne guvernul doar cu premier şi Secretar General! Să guverneze ţara doi oameni!

Premierul Dăncilă a luat de bune aberaţiile lui Adrian Năstase şi a ţinut luni o şedinţă de guvern. Adrian Năstase invocă Codul Administrativ, art. 38:

„(1) Guvernul adoptă hotărâri şi ordonanţe în prezenţa majorităţii membrilor săi. Hotărârile şi ordonanţele se adoptă prin consens. Dacă nu se realizează consensul, hotărăşte prim-ministrul.

(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul documentelor şi al altor măsuri adoptate de Guvern.”

Articolul se referă la „majoritatea membrilor titulari”. Dar nu validează absenţa secretarilor de stat delegaţi să reprezinte ministerul. Nu se pot adopta decizii în guvern, fără ca măcar un secretar de stat să nu susţină interesele şi atribuţiile ministerului său în guvern. Altfel, s-ar ajunge la cine ştie ce aberaţii! În consecinţă, toate deciziile adoptate de guvern la ultima şedinţă, sunt nule de drept.

Posibil o situaţie şi mai delicată apare prin încetarea mandatelor miniştrilor interimari la Interne (pe 12 septembrie) şi la Educaţie (pe 20 septembrie). Preşedintele Iohannis a anunţat că nu numeşte alţi miniştri interimari până la votul din parlament, pentru noua compoziţie politică a guvernului. Unii politicieni spun că atribuţiile ce derivă din calitatea ministrului de ordonator principal de credite, nu pot fi delegate. Dacă aşa stau lucrurile, Internele şi Educaţia vor rămâne fără salarii? Pentru cât timp? Cel puţin Internele reprezintă pilon important al siguranţei naţionale. Nu mai plătim salariaţii de la Interne? E ceva de noaptea minţii!

Ce şanse sunt ca parlamentul să aprobe nouă compoziţie politică a guvernului

Numirea lui Meleşcanu ca preşedinte al Senatului pare să fi dat speranţe PSD, că va obţine acest vot de încredere. Cam prea mari aceste speranţe! În primul tur, când a fost un vot pur politic, pe partide, Meleşcanu nu a reuşit să obţină funcţia de şef al Senatului. Acelaşi lucru se va intâmpla, probabil, la votul pe noua compoziţie politică a guvernului. În plus, la Camera Deputaţilor, PSD are un minus de 30 de voturi, pentru majoritate. Nu se rezolvă cu cele 6-7 voturi în plus la Senat.

Concluzie

Amatorismul şi incompetenţa guvernului Dăncilă rezultă din faptul că nu a anticipat situaţia în care 10.000 de bugetari rămân fără salarii. Şi din faptul că poate merge mai departe şi fără votul parlamentului. Ar trebui să fim extrem de îngrijoraţi că guvernarea ţării depinde de asemenea capete.