PORTRET Gautier Capuçon, muzicianul căruia i s-a dat violoncelul în braţe de la cinci ani: „Doar să fii înzestrat nu este îndeajuns“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Miercuri, de la ora 17.00, celebrul violoncelist Gautier Capuçon va urca pe scena Ateneului Român, pentru a cânta alături de Orchestra Filarmonicii din Monte -Carlo, sub bagheta dirijorului Maxim Vengerov, compoziţii de Ceaikovski. Un reper pentru tinerii violoncelişti, Capuçon este un artist cu simţul umorului care s-a îndrăgostit de violncel din secunda în care i-a fost dăruit de părinţi.

Gautier Capuçon (38 de ani), unul dintre cei mai apreciaţi violoncelişti ai prezentului, vine dintr-o familie în care muzica a fost o prioritate, deşi părinţii săi nu au fost muzicieni. Totuşi, încă de când avea patru ani şi jumătate, i-au pus vioara în braţe. La care avea să cânte însă numai o lună.

„Am şters rapid experienţa aceea din memorie…pentru că am gusturi bune! (râde) Şi chiar o uram. Părinţii mei s-au gândit: «ei bine, sora lui cântă la pian, fratele la vioară (Renaud Capuçon, prezent şi el în ediţia din acest an a festivalului «Enescu»- n.r.) , să îi dăm un violoncel!»“, declara artistul într-un interviu pentru Opus Cello. 

Astfel, Capuçon nu şi-a ales violoncelul, ci violoncelul l-a ales pe el. A fost dragoste la prima vedere, acesta adăugând că „iubeam poziţia, cum stai şi îmbrăţişezi violoncelul, precum şi sunetul şi intensitatea corzilor grave. Nu crede doar în talent, ci şi în munca asiduuă, pentru că „nu e niciun mister în viaţă“.

„Cred că în orice slujbă, în orice pasiune în viaţă, chiar dacă eşti pictor, poet, muzician sau politician, doar să fii înzestrat nu este îndeajuns…la un moment dat este esenţial să depui muncă dacă vrei să îţi construieşti fundaţiile cum trebuie“ , mai spunea muzicianul în acelaşi interviu.

„Mi-am întâlnit toţi profesorii la timpul potrivit“

Capuçon a studiat cu nume mari ale muzicii clasice, precum Philipe Muller, în Paris, sau Heinrich Schiff, în Viena. Primul său profesor, cel care i-a dezvoltat cu adevărat pasiunea pentru violoncel a fost Augustin Lefebvre, care pe lângă faptul că iubea muzica şi instrumentul, ştia şi cum să vorbească cu toţi copiii. „Primul lucru pe care trebuie să îl spun este că mi-am întâlnit toţi profesorii la timpul potrivit şi ăsta este un lucru foarte important“, puncta Capuçon. Au urmat studii la Paris, cu Annie Cochet, care l-a ajutat în privinţa tehnicii, acesteia urmându-I Philippe Muller pe care îl întâlnea la vârsta de 13 ani. A studiat sub acesta mai întâi în cadrul unor lecţii private, iar mai apoi la Conservator, vreme de cinci ani.

„Heinrich Schiff…are o personalitate foarte diferită de cea a lui Philippe Muller, fiind foarte extrovertiti, în vreme ce Philippe Muller e mai introvertit. Are şi un stil diferit de a cânta, dar e bazat totuşi pe aceleaşi fundamente“.

Calităţile solistului

Mulţi tineri violoncelişi visează să ajungă solişti de seama lui Gautier Capuçon. Întrebat care ar fi calităţile necesare în acest sens, primul cuvânt pe care l-a rostit a fost „personalitate“. Solistul trebuie să aibă personalitate, oricum ar fi aceea, pentru că alături de carismă, sunt primele lucruri la apariţia pe scenă pe care publicul le simte.  Totuşi, a explicat artistul, pare puţin greşit că atât de mulţi tineri violoncelişti îşi doresc să ajungă solişti, pentru că nu e pentru toată lumea. Şi nu e vorba doar de abilităţile tehnice, ci de „partea ascunsă a iceberg-ului“: singurătatea şi presiune, „două părţi imense ale acestui stil de viaţă“. Într-adevăr, recunoaşte, există şi o mare împlinire în această calitate.

Foto: captură Youtube

Imagine indisponibilă

Capuçon  nu este doar un violoncellist renumit, ci şi fondatorul şi coordonatorul Classe d’Excellence deVioloncelle’ la Fundaţia Louis Vuitton din Paris, localizată în noul Auditorium creat de către Frank Gehry. Când vine vorba de predat, fundamental pentru el este relaţia cu instrumentul, „senzaţia fizică pe care o ai în mâini atunci când cânţi“.

Gautier Capuçon a interpretat în premieră în sezonul muzical 2018-19 un concert pentru pian şi violoncel nou (Dubugnon Eros Athanatos) împreună cu Jean-Yves Thibaudet. Piesa a fost scrisă pentru cei doi şi interpretată împreună cu Orchestrele Simfonice West Australia, Antwerp şi Orchestra Filarmonică Radio France. De asemenea, el a concertat ca solist cu Orchestrele Filarmonice din New York, Los Angeles, Munchen şi Republica Cehă, Orchestrele Simfonice din Chicago, NHK şi Sydney, Orchestra de Cameră a Europei şi Orchestra de Paris. Ca muzician de cameră, a cântat cu Lisa Batiashvili şi Jean-Yves Thibaudet într-un turneu extins în Europa, şi a participat în recitaluri cu artişti ca Frank Braley, Gabriela Montero, Jean-YvesThibaudet şi Yuja Wang,în săli precum Carnegie Hall, Walt Disney Hall, Aix en Provence şi  Musikverein, după cum arată informaţiile oferite de site-ul Festivalului „George Enescu“.

De-a lungul carierei sale, Capuçon a dezvoltat numeroase relaţii de lungă durată. În fiecare sezon este invitat de către cele mai mari orchestre ale lumii, printre care Orchestrele Filarmonice din Berlin, Viena, Los Angeles şi New York, şi Orchestrele Simfonice din Chicago, San Francisco şi Londra. Lucrează în mod regulat cu dirijori precum Lionel Bringuier, Semyon Bychkov, Gustavo Dudamel, Charles Dutoit,Christoph Eschenbach, Andrés Orozco-Estrada, Valery Gergiev, Andris Nelsons, şi Yannick Nézet-Séguin; şi colaborează cu importanţi compozitori contemporani ca Lera Auerbach, Karol Beffa, EstebanBenzecry,Nicola Campogrande, Qigang Chen, Jerome Ducros, Henry Dutilleux, Thierry Escaich, Philippe Manoury,Bruno Mantovani, Krzysztof Penderecki, Wolfgang Rihm, şi Jörg Widmann. Ca muzician de cameră, concertează anual în săli prestigioase şi festivaluri importante cu parteneri ca Nicholas Angelich, Martha Argerich,Daniel Barenboim, Lisa Batiashvili, Frank Braley, Renaud Capuçon, Jérome Ducros, Katia and MarielleLabèque, Menahem Pressler, Jean-Yves Thibaudet şi cvartetele Artemis şi Ébène.

Ateneul Român /Secţiune: Recitaluri şi concerte camerale / Data: 11 Sep 2019, Ora: 17:00 - 18:45

Orchestra Filarmonicii din Monte-Carlo

Maxim Vengerov dirijor-Enescu Baladă pentru vioară şi orchestră 

Maxim Vengerov vioară - Ceaikovski Andante Cantabile 

Gautier Capuçon violoncel- Ceaikovski Variaţiuni pe o temă rococo pentru violoncel şi orchestră op. 33 

Gautier Capuçon violoncel- Ceaikovski Simfonia a VI-a în si minor op. 74, „Patetica”

 

 

 

Showbiz



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite