Anul acesta, Simpozionul Internaţional de Muzicologie „George Enescu“ se va desfăşura în Aula Palatului Cantacuzino (Muzeul „George Enescu“ şi sediul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România) timp de două zile, joi 3 septembrie şi vineri 4 septembrie, aşadar mai sunt două zile până la mult-aşteptatul eveniment.

Cuvântul introductiv va fi rostit, joi la ora 10.00, de d-l Adrian Iorgulescu, compozitor şi fost ministru al Culturii, preşedintele Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România (UCMR). Cele două zile ale manifestării vor aduce în faţa publicului de specialitate, dar şi a melomanilor obişnuiţi fascinaţi de personalitatea enesciană, nume prestigioase precum: muzicologul Mihai Cosma, compozitorul Cornel Ţăranu, istoricii Viorel Cosma şi Grigore Constantinescu, muzicoloaga şi teleasta Cristina Lascu, invitaţii speciali Gary Barnett şi Benedict Taylor.

„Cosmogonie enesciană“

Astfel, printre cele mai interesante comunicări ale primei zile se anunţă a fi „Personalitatea enesciană în umbra politicilor culturale din ultimele decenii“, susţinută de muzicologul Mihai Cosma, „George Enescu – anii de ucenicie “, susţinută de compozitorul Cornel Ţăranu, „George Enescu şi Dinu Lipatti – Creaţia pentru pian în viziunea Luizei Borac: istoric, contexte, particularităţi“, susţinută de Lavinia Coman, „Câteva explicaţii posibile pentru memoria muzicală extraordinară a lui Enescu“, susţinută de Olguţa Lupu, „Cosmogonie enesciană“, susţinută de istoricul Grigore Constantinescu, „Mitul Greciei în biografia şi în imaginea artistică a lui George Enescu (George Enescu şi Grecia III)“, susţinută de muzicologul Marcel Spinei, toate în prima secţiune a simpozionului, intitulată „Sinteze culturale“.

Va urma, în a doua zi, secţiunea „Exegeze analitice“, cu comunicări precum „Fenomenologia actului componistic“ (Nicolae Brânduş), „Paralelism între Oedip de George Enescu şi Orestia de Aurel Stroe“ (Ana Szilagyi), „Heterofonia în compoziţia lui George Enescu şi noi tehnici de compoziţie contemporană“ (Lucian Meţianu), „«Exotism», «caracter ţigănesc», «geniu». Sonata nr. 3 pentru pian şi vioară în presa nord-americană şi australiană din 1935“ (Florinela Popa), „Constelaţia suitei Săteasca de George Enescu“ (Vasile Vasile). Concluziile vor fi rostite de muzicologul Mihai Cosma în ultima zi, între orele 13.25 şi 13.40. Două lansări de carte editată de Muzeul Naţional „George Enescu“ vor completa programul simpozionului.