Cea mai nouă muzică a secolului XXI

Cea mai nouă muzică a secolului XXI

Ansamblul „ICon Arts“, condus de dirijorul Gabriel Bebeşelea FOTO Arhiva Festivalului „George Enescu“

Tinerii compozitori români vor fi prezenţi în Festival pe 3, 4 şi 5 septembrie, când, la Studioul de Operă şi Multimedia al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, vor avea loc două concerte interactive, sub genericul „The New Generation“.

Articol realizat de Cristina Lascu

Gabriel Bebeşelea (26 de ani) este dirijorul Ansamblului „ICon Arts“, de la pupitrul căruia va participa la „New Generation“, unul dintre programele din cadrul proiectului „Muzica sec. XXI – Workshop/ Enescu şi contemporanii săi“, care se va desfăşura pe 3, 4 şi 5 septembrie. Tânărul dirijor a obţinut, în perioada februarie - iulie 2011, o bursă de asistenţă la Orchestra Concertgebouw din Amsterdam. Debutul său la Festivalul „George Enescu“ a avut loc în 2011, când a susţinut alte trei concerte-workshop cu Ansamblul „ICon Arts“.

La ediţia din acest an a Festivalului Enescu, veţi dirija ansamblul „ICon Arts“, în cadrul unor concerte din seria: „Muzica secolului XXI - Workshop“. Cine sunt autorii pieselor din program? 
Sunt 13 compozitori foarte tineri, ale căror creaţii au fost jurizate. De fapt, s-a făcut un „call for scores“ în toate centrele universitare din ţară unde avem clase de compoziţie, adică Bucureşti, Cluj, Timişoara şi Iaşi. Condiţia principală de participare a fost ca autorii să fie studenţi, masteranzi sau doctoranzi. Mai mulţi şi-au trimis lucrările către organizatorii festivalului, ele au fost jurizate şi au rămas cei 13, unii dintre ei, nume deja consacrate ca Vlad Maistorovici, care locuieşte la Londra, Cristina Uruc, Diana Gheorghiu din Bucureşti, Victor Colţea din Lausanne, Dan Variu din Cluj, Sebastian Androne, un extrem de tânăr compozitor de mare perspectivă din Bucureşti. Sunt şi compozitori care fac paşi rapizi spre afirmare: Veronica Anghelescu, Alexandru Murariu, Stelian Ababei, Aurelian Băcan, Elena Apostol, Bogdan Chiroşcă, Cătălin Ştefănescu Pătraşcu. 

Nu sunteţi la prima experienţă de acest gen cu ansamblul „ICon Arts“. Cum a început colaborarea cu membrii săi şi cu Festivalul „Enescu“?
 Ansamblul „ICon Arts“ a fost înfiinţat în 2009, la festivalul cu acelaşi nume de la Sibiu, la iniţiativa percuţionistului Andrei Marcovici, eu fiind dirijorul permanent. În vara aceasta, am participat  la cea de-a XI-a ediţie a Festivalului International de Muzică  Contemporană „ICon Arts“ , organizat  anual la Sibiu de „Exces Music“ sub patronajul lui Sebastian Gheorghiu, cel care se ocupă şi de ansamblu. Fiind cu toţii tineri, promovăm în primul rând muzica tinerilor compozitori, dar avem în repertoriu şi lucrări ca „Povestea soldatului“ de Stravinski sau Simfonia a IV-a de Mahler, a cărei versiune camerală am interpretat-o în primă audiţie românească, precum şi creaţii semnate de Dan Dediu, Doina Rotaru sau Joshua Fineberg. Pe lângă prezenţe constante în festivalurile „ICon Arts“ şi „Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi“, am fost şi la Helsinki, unde am prezentat, în Sala Sibelius,  lucrări ale tinerilor compozitori români. La Festivalul „Enescu“, am participat şi în 2011, când am susţinut pentru prima dată asemenea concerte-workshop, al căror coordonator a fost, şi este şi la actuala ediţie, Cristina Uruc.

Cum se desfăşoară, concret, aceste concerte interactive?
Noi obişnuim să lucrăm foarte mult fiecare piesă în prezenţa compozitorului ei. De aici rezultă şi interacţiunea din cadrul concertelor din Festival. Am repetat lucrările din program la Sibiu, unde e sediul ansamblului „ICon Arts“, după care am venit la Bucureşti unde lucrăm cu fiecare compozitor în parte. Astfel, compozitorul aude exact cum sună, ne spune ce trebuie să corectăm, noi îi spunem ce trebuie remodelat pentru reuşita piesei şi aici începe, de fapt, workshop-ul propriu-zis. Pe 4 şi 5 septembrie, piesele lor vor fi interpretate în faţa publicului larg şi a specialiştilor, printre care şi compozitorii  Zygmunt Krauze, Dan Dediu, Tristan Murail, Thierry Huillet, Michael Hersch, Bernard Cavanna. La final, vor avea loc discuţii libere la care vor participa atât melomanii, cât şi membrii juriului  de selecţie a pieselor. 

Colaborarea cu muzicienii foarte tineri este o constantă a activităţii dumneavoastră. Recent, aţi dirijat Orchestra Naţională de Tineret a Moldovei, la concertul de închidere a Festivalului  „Vară Magică“.
Da, a fost cea de-a doua colaborare cu orchestra din Republica Moldova. M-a  bucurat foarte mult invitaţia maestrului Marin Cazacu de a participa la acest festival. De fapt, nu am dirijat doar eu concertul final, ci şi Andriano Marian, fondatorul şi directorul artistic al acestei orchestre. Mi-am dorit foarte mult ca el să debuteze la Ateneul Român, este un tânăr de 24 de ani care a reuşit să construiască o orchestră foarte bună pornind de la zero. Membrii ei sunt tineri care studiază la şcoli prestigioase din SUA, Anglia, Austria, Germania, Elveţia, Finlanda, Belgia. O dată pe an, se reunesc la Vadul lui Vodă, pe malul Nistrului, pentru stagii de orchestră, cel de anul trecut şi cel de anul acesta fiind susţinute de mine.

Continuaţi, astfel, tradiţia lansată de George Enescu, recunoscut pentru preocuparea sa de a promova creaţia specifică timpului său, noile  idei şi talente, seria de concerte „Muzica secolului XXI – Workshop“ fiind gândită tocmai în acest sens.
Într-adevăr, e  vorba de o iniţiativă a Festivalului „Enescu“ foarte benefică, întrucât, dacă tinerii nu sunt susţinuţi, e imposibil să avem o viitoare generaţie de compozitori la un nivel profesionist. 


Bursă la Concertgebouw

Numele: Gabriel Bebeşelea 
Data şi locul naşterii
29 septembrie 1987, Sibiu
Stare civilă: necăsătorit 
Studiile şi cariera
Este absolvent al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima“ din Cluj-Napoca, la clasa de dirijat orchestră a maestrului Petre Sbârcea şi al Masterului Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, la clasa lui Horia Andreescu. 
În 2006 a debutat ca dirijor al primului concert susţinut de Orchestra de Tineret din Sibiu şi a rămas de atunci la pupitrul acestei formaţii. 
A mai dirijat Filarmonica de Stat din Sibiu, Orchestrele Academiei de Muzică „Gheorghe Dima“, Orchestra de Cameră „Liutaria“, Orchestra Naţională de Tineret.
Din august 2009 este dirijor al ansamblului de muzică contemporană „ICon Arts“.
Între februarie şi iulie 2011 a obţinut o bursă de asistenţă la una dintre cele mai mari orchestre din lume, Royal Concertgebouw din Amsterdam.
Locuieşte în: Bucureşti

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: