Annette Reisinger, violonistă: „Încercăm să aducem clasicul în mijlocul muzicii contemporane“
0Cvartetul „Minguet“, din care face parte violonista Annette Reisinger, va concerta pe 8 septembrie, de la 11.00, la Sala Mică a Palatului. Invitată va fi soprana Sarah Maria Sun.
Interviu realizat de Ruxandra Arzoiu
Inspirat de Pablo Minguet, filosoful spaniol din secolul al XVIII-lea care pleda pentru arte accesibile maselor, Cvartetul „Minguet“ a fost creat la Köln, în 1988. Ulrich Isfort (vioara întâi), Annette Reisinger (vioara a doua), Aroa Sorin (violă) şi Matthias Diener (violoncel) sunt membrii cvartetului care va concerta pe 8 septembrie, la Sala Mică a Palatului, de la ora 11.00. Vă prezentăm două interviuri: cu violonista Annette Reisinger şi cu soprana Sarah Maria Sun, invitată în concert. Violonista germană Annette Reisinger spune că îi cunoaşte pe o parte dintre compozitorii contemporani pe care îi interpretează.
Ne puteţi schiţa istoria Cvartetului „Minguet“ în câteva momente esenţiale?
Este un ansamblu care s-a fondat în anul 1988, având ca membri studenţi nu neparat dedicaţi atunci unei cariere profesionale. De altfel, astăzi nu a mai rămas decât un singur instrumentist din acele timpuri, şi anume Ulrich Isfort, la vioara I. Ceilalţi 3 membrii cântăm de 17 ani împreună. Acum câţiva ani s-a schimbat intr-adevăr viola şi a venit Aroa Sorin, compatrioata dumneavoastră, de care suntem foarte mândri. A studiat la Bucureşti si apoi a venit in Germania, a cântat la Bruxelles, la Paris, la Madrid şi a câştigat multe concursuri . Este o muziciană foarte sensibilă şi inteligentă şi este deja de 5 ani in ansamblul nostru.
Repertoriul dumneavoastră include deopotrivă clasic si modern. Cum il alcătuiţi, cum il alegeţi?
Intenţia noastră este de a cânta muzica buna tot timpul .Programele le facem desigur şi in funcţie de festivalurile la care participăm dar cu un anumit sens. Combinăm mereu sonorităţile contemporane din diferite stiluri, dorim să relevam rădăcini comune ale muzicilor, tradiţii , continuităţi. Avem mulţi prieteni compozitori şi scriu pentru noi. Suntem de fapt foarte apropiaţi de creatori, ştim cum trăiesc, cum lucrează. Anul acesta avem 80 de concerte, ceea ce este destul de mult mai ales că noi ne facem singuri management, nu prea lucram cu agenţii, deci este mult de lucru.
Pentru muzica contemporană este important că o putem interpreta cu o anume patină a sunetului, ca o reminiscenţă a trecutului. Annette Reisinger
Având astfel de relaţii special cu compozitorii, de fapt vă inspiraţi reciproc.
Aşa este. Ca de pildă, în cazul compozitorului Peter Ruzicka, din a cărui creaţie vom cânta o piesă şi la Bucureşti. Este un autor faimos, compozitor si dirijor, dar şi un important manager, pentru că a fost intendant la Salzburgfestspiele şi la Opera din Hamburg . A scris cel de al 6 cvartet pentru noi şi am avut o foarte buna colaborare. De altfel, am înregistrat toate cele şase cvartete sub îndrumarea lui şi am primit premiul ECO classic.
Si compozitorul GabrieI Iranyi (născut în România), v-a dedicat, de asemenea, lucrări.
Gabriel este un prieten vechi. Il cunoaştem de 15 ani cred, am făcut multe concerte împreuna si iată, suntem foarte fericiţi ca ne reîntâlnim la Bucureşti.
Publicul cum receptează o astfel de muzica, în moduri diverse probabil…
Este diferit desigur. Dacă eşti prezent într-un festival de muzică contemporană, atunci ai desigur un public foarte informat. Dar noi încercam întotdeauna să aducem şi clasicul în mijlocul muzicii contemporane, ceea ce interesează intr-adevăr, pentru că lumea începe să înţeleagă cum lucrăm, cum gândim si astfel am devenit unul din ansamblurile care poate duce muzica şi cu o anumită adresă către public.
Cântaţi pe instrumente vechi, preţioase. Cum contribuie ele la definirea ansamblului?
Avem toţi instrumente italiene, cu construcţii speciale, Ruggieri, Landolfi, între care viola este cea mai veche. Ne-au fost oferite de o fundaţie din Germania şi acum avem posibilitatea să le cumpăram pentru un preţ bun, ceea ce am şi făcut unii dintre noi. Aceste instrumente ne oferă un sunet foarte cald în lucrările clasice, ca o orchestră simfonica uneori. Iar pentru muzica contemporană este important că o putem interpreta cu o anume patină a sunetului, ca o reminiscenţă a trecutului.
Cvartetul „Minguet“ este un grup foarte bine sudat, social şi artistic. Cum vă petreceţi timpul în afara muzicii?
Suntem diferiţi ca individualităţi. Câteodată, după o pauză, după o vacanţă, este chiar dificil să ne regăsim, dar aceasta este de fapt o şansă pentru că aducem fiecare multă energie în joc, fiecare de la familia lui, de la activităţile lui, muzicale sau nu. Învăţăm întotdeauna mult unul de la celălalt. Fiecare a perceput dezvoltarea grupului, dar şi împlinirea individuală, într-o existenţă foarte colorată. Este consecinţa faptului că petrecem mult timp împreună.