INTERVIU Andrei Dimitriu, Director General al Filarmonicii „George Enescu“: „Facem stadioane, dar neglijăm performanţa culturală“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Andrei Dimitriu, directorul Filarmonicii „George Enescu“ FOTO Marian Iliescu
Andrei Dimitriu, directorul Filarmonicii „George Enescu“ FOTO Marian Iliescu

Directorul Filarmonicii „George Enescu“ Andrei Dimitriu crede că, în Ateneu, muzica te transpune în atmosfera ritualurilor din templele greceşti.

Andrei Dimitriu este cunoscut în calitate de director al Filarmonicii „George Enescu“, dar mai ales în calitate de meloman, care aşteaptă să-i asculte pe marii solişti şi dirijori. Printre cei la care visează să-i aducă pe scena Ateneului, alături de Filarmonica „George Enescu“, sunt Daniel Barenboim, Antonio Pappano, Christian Zacharias. Concertul ideal, crede el, îl are solist pe Radu Lupu, pe care l-a avut invitat miercuri la Ate

Recomandaţi-ne, vă rog, trei  concerte care vor avea loc la Ateneul Român, în cadrul Festivalului „George Enescu“.

E dificil să alegi doar trei concerte pe care să le recomanzi. Fatalmente operează şi criterii subiective care ţin de sensibilitatea, preferinţele, eventual de relaţiile personale cu muzicienii ale celui care răspunde. Şi niciodată alegerile acestea nu întrunesc adeziuni unanime. Totuşi risc: La Ateneu, recitalul pianistului Radu Lupu intră cu siguranţă în categoria „regalurilor muzicale“ -  Sonate pentru pian de Franz Schubert. Apoi concertul orchestrei Filarmonicii „George Enescu“, sub bagheta lui Rudolf Büchbinder în concertele 1, 2, 3 ,4, 5 pentru pian şi orchestră de Beethoven. Ar urma recitalul de pian al lui Murray Perahia.

Prin ce diferă experienţa muzicală de la Ateneu faţă de cea din alte spaţii de concert din Bucureşti (Sala Palatului, Sala Radio)?

Este de domeniul evidenţei că există o diferenţă perceptibilă între starea pe care ţi-o provoacă un concert bun în Sala Mare a Ateneului şi acelaşi concert în sala „Mihail Jora” a Radiodifuziunii. Alte săli de concert în Bucureşti, care să conteze în mod serios, nu există. Sala Palatului are cunoscutele probleme de acustică. Sala Mare a Ateneului are multe elemente din sobrietatea hieratică a sanctuarelor antice greceşti. În acest spaţiu, doar în acest spaţiu, concertul te poate transpune în atmosfera oficierilor orfice din sanctuarele Atenei. Bucureştiului îi lipseşte o sală de concerte modernă, spaţioasă, impozantă. Facem stadioane şi săli polivalente, sigur cerute de mulţime, dar neglijăm performanţa culturală, singura care consolidează identitatea culturală şi care impune respect în lumea civilizată. 

Concertele nocturne au un plus de magie, par să creeze un plus de solidaritate, o comuniune mai strânsă a sălii cu muzicienii, cu muzica. Andrei Dimitriu, directorul Filarmonicii „George Enescu“

În ce constă atmosfera specială de la „Concertele de la miezul nopţii“?

Concertele nocturne au un plus de magie, par să creeze un plus de solidaritate, o comuniune mai strânsă a sălii cu muzicienii, cu muzica. Şi pe urmă, când ieşi de la concert, liniştea şi misterul nopţii îţi permit să porţi muzica şi farmecul inefabil al acordurilor în drumul spre casă. E ceva special; cere însă şi o anume dispoziţie, sensibilitate şi educaţie.

Ce amintiri aveţi de la ediţia din 2011 a Festivalului?

La ediţia trecută am avut privilegiul de a conversa cu doi monştri sacri ai muzicii acestei perioade: Daniel Barenboim, jovial, cordial, şi Mstislav Rostropovici, un patriarh cuceritor, cald. 

Dincolo de plăcerea melomanului împătimit, ce caută un director de filarmonică la Festivalul „Enescu“?

Mărturisesc că la aceste concerte vin pentru bucuria egoistă de a mă „împărtăşi“ cu muzica înaltă. Festivalul îmi oferă, însă, şi şansa să ascult pe viu marile orchestre simfonice, să văd direct pe marii muzicieni, dirijori, solişti, care dau măsura timpului nostru. Constat până unde au ajuns orchestrele europene consacrate, care sunt rigorile care fac marea performanţă şi cât de mult şi de serios trebuie să se muncească pentru a fi admis în clubul select al orchestrelor simfonice din prima „ligă“ continentală. Trebuie muncit mult, cu seriozitate, cu dăruire, cu rigoare. Asta trebuie să învăţăm. Totuşi, marea performanţă mai cere şi har, talent nativ.

Ce solişti sau dirijori care vine în festival v-ar plăcea să cânte, în timpul stagiunii, alături de Filarmonica „Enescu“?

Ar fi o mare onoare dacă ansamblurile Filarmonicii „George Enescu“ ar fi dirijate într-un concert din stagiune de Daniel Barenboim, Antonio Pappano, Marek Janowski, Vladimir Spivakov şi oarecum provocator, Cristian Mandeal. Printre soliştii care ar onora scena Ateneului sunt Radu Lupu, Christian Zacharias, Emanuel Ax, Maxim Vengerov, Vadim Repin.

Dacă Filarmonica ar beneficia de un buget nelimitat, cum ar arăta concertul ideal?

Aş dori să-l văd la pupitru Filarmonicii pe Gustavo Dudamel... spectacol transmis pe Mezzo – cu Radu Lupu, într-un concert de Beethoven sau Ceaikovski.

De la Radiodifuziune la Filarmonică

Numele: Andrei Dimitriu

Data şi locul naşterii: 28 aprilie 1945, Alexandria

Starea civilă: căsătorit, o fată

Studiile şi cariera: A absolvit Politehnica din Bucureşti şi a lucrat ca director comercial al IUC Griviţa, apoi ca director al Sind România. A fost Preşedinte Director General al Agenţiei Române de Dezvoltare şi Preşedinte Director General al Societăţii Române de Radio. Din martie 2010, este Director General al Filarmonicii „George Enescu”

Locuieşte în: Bucureşti

   

Programe de excepţie la Ateneu

Corul Academic al Filarmonicii  “George Enescu” a interpretat în a doua zi a Festivalului, sub bagheta lui Daniel Barenboim Quattro pezzi sacri de Giuseppe Verdi.

„A fost extrem de onorant că marele dirijor a ales corul nostru pentru a se alătura strălucitei orchestre Staatscapelle Berlin.

Corul va mai fi încă în două concerte la Sala Palatului şi Ateneul Român.

Corul şi orchestra Filarmonicii  „George Enescu“ vor concerta sâmbătă, 7 septembrie, ora 19.30, Sala Palatului, sub bagheta lui Bertrand de Billy. În program Arnold  Schönberg: Gurre-Lieder, cu o distribuţie internaţională.

Urmează concertul cu dirijorul şi pianistul Rudolf Büchbinder, , pe 11 şi pe 12 septembrie, de la ora 17.00, la Ateneul Român, alături de Orchestra Filarmonicii „George Enescu“. Artistul cântă concertele de pian ale lui Beethoven.

Spre sfârşitul Festivalului, joi, 26 septembrie, de ora 19.30,

 Corul Academic va cânta alături de Orchestra Naţională Rusă, sub bagheta maestrului Horia Andreescu, dirijorul principal al Filarmonicii bucureştene, 

.„Este o prezenţă onorantă pentru ansamblurile instituţiei , cu o menţiune specială pentru Corul Academic, antrenat pentru buna performanţă muzicală de maestrul Iosif I. Prunner“, apreciază Andrei Dimitriu.

Showbiz



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite