Ionuţ Vulpescu, ministrul Culturii: „Festivalul  «George Enescu» este cel mai important bun cultural“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ministrul culturii Ionut Vulpescu

Festivalul Internaţional „George Enescu“ s-a deschis, duminică seară, la Sala Palatului din Bucureşti. „Festivalul face parte acum din identitatea noastră ca naţiune“, a spus ministrul Culturii, Ionuţ Vulpescu, pe scena Sălii Palatului. Ionuţ Vulpescu a vorbit la Adevărul Live despre felul în care statul sprijină unul dintre cele mai importante evenimente culturale din România.

La cea de-a XXII-a ediţia a Festivalului „George Enescu“ participă aproape 2.500 de artişti străini, iar şapte dintre orchestrele care vor concerta la Bucureşti sunt incluse în Top 20 al celor mai bune orchestre din lume. În plus, Festivalul „George Enescu“ este unul dintre evenimentele care transformă România într-o destinaţie turistică specială. Organizatorii şi agenţiile de turism estimează că 20.000 de străini vin la Bucureşti, la concertele din cadrul festivalului.

Evenimentele culturale organizate în România au demonstrat deja că au nu potenţial, ci succes. Despre Festivalul Enescu şi despre exigenţele pe care un astfel de eveniment le are a vorbit, la Adevărul Live, ministrul Culturii, Ionuţ Vulpescu.

Principalele declaraţii, pe scurt:

Festivalul „George Enescu“ reprezintă cel mai important eveniment cultural pe care îl organizează România. (…) Festivalul a crescut de la ediţie la ediţie. Festivalul este un lucru extraordinar. George Enescu este un fenomen. În jurul unei mari personalităţi, România a reuşit să creeze un proiect. 

Aş fi făcut un brand de ţară. Un brand îl construieşti în timp, iar România are o şansă să se afirme prin cultură. Acest festival este cel mai important bun cultural pe care îl avem. 

Despre reducerea bugetului pentru Festival

Suma de 28 de milioane de lei este cea mai mare pe care Guvernul o acordă unei manifestări culturale. Importantă este continuitatea Festivalului. Nu e niciun fel de problemă financiară. 

Cred că o să găsim soluţii pentru bugetele multianuale pentru TIFF, Festivalul de Teatru de la Sibiu şi Festivalul „Enescu“.

  

Ministrul Culturii nu a spus numele viitorului director artistic al Festivalului.

Extrem de mult din prestigiul internaţional i se datorează lui Ioan Holender şi îi mulţumesc. Festivalul va exista şi după 2015. Este un proiect care se întinde dincolo de oameni. Şi cel care va fi după Holender director va păstra această performanţă internaţională. O să fie un director pe care o să îl anunţăm la momentul potrivit, la sfârşitul acestei ediţii.

Construirea unei noi săli de concerte

Sala Palatului a fost construită pentru simfonia aplauzelor, nu peantru armonie.

Ateneul nu are locuri, deşi are o acustică foarte bună. Trebuie o sinteză între cele două. 

Dacă am reuşit să construim un festival de un asemenea nivel, suntem obligaţi să construim şi o sală la nivelul Festivalului pe care l-am construit.

Eu mi-aş dori ca ministerul Culturii să aibă o sală de concerte multifuncţională, de nivel european. Cred că e foarte important cum întâmpinăm 2018. 

Restaurarea Muzeului „George Enescu“ şi casei compozitorului

A fost alocată o sumă pentru refacerea muzeului. Trebuie să facem asta pentru memoria lui George Enescu, nu numai pentru că avem festivalul. S-a făcut o actualizare a studiului de fezabilitate, se va face o licitaţie şi va începe restaurarea. 

Politicile publice din domeniul cultural

Festivalul e o şansă, un context, dar dezbaterea despre Enescu şi cultură trebuie să rămână şi la capătul acestui festival. Festivalul e o şansă pentru a medita la acest lucru.

Cred că trebuie să investim, să fim atenţi la ce politici publice în domeniul cultural dezvoltăm. 

Am avut discuţiii, nu există o strategie coerentă în ce înseamnă domeniul cultural. Trebuie să avem o viziune pe termen mediu şi pe termen lung.

Concertele pe care nu le va rata

Filarmonica din Berlin, sub bagheta dirijorului Sir Simon Rattle.

Orchestra Simfonică din San Francisco.

Concertul violonistei Anne-Sophie Mutter.

Discursul ministrului Culturii, rostit pe scena Sălii Palatului duminică, 30 august :

Perfecţiunea, care este pasiunea atâtor oameni nu mă interesează. Ceea ce contează în artă este să vibrezi tu însuşi şi să-i faci pe ceilalţi să vibreze. Acesta a fost crezul celui care a dat numele festivalului, George Enescu, a cărui operă este o sinteză între naţional şi universal. Refuzul său de a căuta perfecţiunea a făcut să o atingă, în tot ceea ce a făcut ca muzician şi ca om. Muzica lui continuă să-i facă să vibreze pe toţi cei care o interpretează sau o ascultă. Festivalul este expresia datoriei noastre faţă de moştenirea pe care ne-a lăsat-o, dar şi faţă de slujitorii de azi şi dintotdeauna ai muzicii. Este o operă comună, care a rezistat vremurilor, devenind un reper în lumea manifestărilor muzicale. Festivalul George Enescu s-a născut în vremuri potrivnice, a crescut trecând peste multe greutăţi şi adversităţi şi ajuns la maturitate, va continua să existe. Tăria şi importanţa lui vin tocmai din această continuitate. Este angajamentul şi obligaţia noastră faţă de Enescu şi faţă de România, pentru că festivalul face parte acum din identitatea noastră ca naţiune. În timp, festivalul a crescut în calitate şi vizibilitate, s-a profesionalizat şi s-a afirmat în lumea muzicală. La ultimele ediţii am asistat la creşterea prestigiului internaţional al festivalului, lucru pe care îl remarcăm cu toţii. O contribuţie esenţială a avut-o preşedintele şi directorul artistic al festivalului, căruia vreau să-i mulţumesc şi pe această cale, domnul Ioan Holender. Îi aveţi acum, în faţa dumneavoastră pe mulţi dintre cei care constituie viitorul muzicii româneşti şi ai culturii ei în sens larg. Orchestra Naţională de Tineret, cu aceşti tineri deschidem oficial Festivalul Internaţional George Enescu, privind spre viitor.

Showbiz



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite