Din 2018 autoturismele vor suna singure la 112 în caz de accident. Toate modelele noi de maşini vor fi echipate cu sisteme de apel de urgenţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sistemul eCall, implementat deja în România    FOTO: Dorin Costanda
Sistemul eCall, implementat deja în România    FOTO: Dorin Costanda

Conform prevederilor legislative votate marţi de Parlamentul European, toate noile modele de maşini şi microbuzele vor fi echipate, până la 31 martie 2018, cu sisteme de apel de urgenţă automat (eCall) care să alerteze serviciile de salvare în cazul unui accident. România a implementat deja gratuit sistemul eCall.

Sistemul eCall din maşini utilizează tehnologia apelului de urgenţă 112 pentru a alerta automat serviciile de salvare în cazul unor accidente grave. Astfel, echipele de salvare vor putea decide imediat tipul şi dimensiunea operaţiunii de salvare necesare şi vor putea ajunge mai repede la accident, salvând mai multe vieţi şi reducând gravitatea rănilor. Costurile blocajelor de trafic ar fi, de asemenea, reduse.

În 2014, peste 25.700 de oameni au murit în accidente rutiere în Uniunea Europeană (UE). Aceste sisteme automate ar putea reduce aceste cifre cu până la 10% pe an, informează Parlamentul European."Integrarea sistemului eCall bazat pe tehnologia 112 în întreaga Uniune va contribui la creşterea siguranţei rutiere în toate cele 28 de state membre. Parlamentul European a subliniat mereu că prioritatea este reducerea numărului de victime şi a gravităţii rănilor. eCall ca serviciu public, gratuit pentru toţi cetăţenii, indiferent de tipul de maşină sau de preţul de achiziţie, va contribui la acest obiectiv comun”, a spus raportorul Olga Sehnalová.

Protecţia datelor: maşinile nu vor fi urmărite

Deputaţii au întărit clauza legislativă privind protecţia datelor pentru a împiedica urmărirea autovehiculului cu sistem integrat eCall înainte de producerea accidentului. Conform noilor norme, apelul automat va oferi serviciilor de salvare doar date minime de bază, cum ar fi tipul maşinii, tipul carburantului, ora accidentului, locaţia exactă şi numărul pasagerilor. Normele precizează că datele strânse prin sistemul eCall de centrele de urgenţă sau de furnizorii lor de servicii nu trebuie transferate către terţe părţi fără consimţământul explicit al persoanei respective. Producătorii vor fi obligaţi să se asigure că tehnologia eCall permite ştergerea completă şi permanentă a datelor colectate.

Toate modelele noi de maşini de pasageri şi vehicule comerciale uşoare vor fi echipate cu sistemele eCall din 31 martie 2018. Deputaţii au inclus, de asemenea, obligaţia pentru Comisia Europeană de a evalua, trei ani mai târziu, dacă aceste echipamente ar trebui incluse şi în alte tipuri de autovehicule, cum ar fi autobuzele, autocarele sau camioanele. Aceste reguli noi stabilesc obligaţii pentru producătorii de maşini. În iunie 2014, un set separat de reguli a intrat în vigoare prin care statele membre sunt obligate să creeze până la 1 octombrie 2017, infrastructura necesară funcţionării sistemelor eCall.

România a anunţat încă din 2011 că are pregătită pentru acest sistem. Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) susţine că sistemul există şi în alte ţări, dar este cu plată, România fiind prima din Uniune care l-a implementat gratuit. Dispozitivul care ne poate salva viaţa chiar dacă nu vom putea anunţa un accident în care am fost implicaţi din cauza unor traumatisme severe, arată ca un telefon în care este incorporat un GPS. Costă aproximativ 100 de euro şi se instalează în bordul maşinii şi va fi legat la airbag-uri.

Astfel, în caz de accident, aparatul va transmite imediat toate informaţiile sistemului de urgenţe 112, iar pe ecranele operatorilor va apărea un mesaj de alertă.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite