Teribilismul pe Facebook schimbă Codul Rutier

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Teribilul accident produs duminică în judeţul Tulcea, în care şi-au pierdut viaţa trei persoane, ultimul într-un şir de tragedii cauzate de şoferii „ocupaţi“ cu telefoanele mobile, a determinat înăsprirea amenzilor pentru cei ce folosesc aceste dispozitive.

O bătrână de 79 de ani şi nepotul ei de 3 ani, din comuna Văcăreni, Tulcea, şi-au pierdut viaţa duminică, după ce un autoturism BMW condus de un bărbat de 39 de ani, aflat sub influenţa băuturilor alcoolice, a intrat cu viteză în curtea în care se aflau. Alte două femei, de 26 şi 33 de ani, ambele însărcinate, în luna a şaptea, respectiv a cincea, au fost izbite de maşină, prima dintre acestea pierzându-şi viaţa în ambulanţă, în drum spre spital. Cealaltă femeie, în stare gravă, a fost internată la terapie intensivă. 

Întreg accidentul a fost transmis live pe Facebook, de către un pasager aflat pe bancheta din spate. Din înregistrarea de aproximativ două minute se poate observa cum şoferul accelerează constant, la o viteză foarte mare, iar pasagerul din dreapta, aparent într-o stare avansată de ebrietate, spune râzând „Băi, ăştia care aveţi inimă... care n-aveţi inimă... staţi pe dreapta“. În fapt, acesta apare extrem de agitat pe durata întregii filmări, îl şicanează pe şofer în mai multe rânduri, îi pune mâna pe umeri şi chiar îl trage de mâna dreapta, cu care schimba vitezele.

În scurt timp, şoferul a pierdut controlul maşinii, care a intrat cu viteză în curtea victimelor, unde se răstoarnă şi ia foc. Cei doi pasageri au ajuns şi ei la terapie intensivă, cu numeroase fracturi costale şi contuzii pulmonare, şoferul fiind singurul care a scapat doar cu câteva contuzii. Mai mult, acesta a fugit de la locul accidentului, fiind însă prins de poliţişti în scurt timp.

Un lung şir de accidente similare

Din păcate, acest gen de accidente grave cauzate de teribilismul la volan afişat prin intermediul Facebook nu mai reprezintă o noutate. În luna mai a anului trecut, nouă cetăţeni români şi-au pierdut viaţa în Ungaria în momentul în care şoferul microbuzului ce rula cu viteză excesivă a intrat pe contrasens lovind din plin un tir. Şoferul microbuzului transmitea live pe Facebook chiar în momentul producerii accidentului.

Două luni mai târziu, în judeţul Vrancea, un autoturism, în care se aflau patru tineri care transmiteau live pe Facebook, a intrat într-un cap de pod de pe marginea drumului. Doi tineri şi-au pierdut viaţa, iar ceilalţi doi au ajuns la terapie intensivă. Alte două luni mai târziu, în Dolj, un şofer care, la fel, transmitea live pe Facebook, şi-a pierdut viaţa după ce a intrat cu maşina într-un stâlp. Autorităţile au atras atenţia în mod repetat că acest tip de accidente au devenit tot mai frecvente, iar Poliţia Capitalei a transmis că în primele şase luni ale anului 4.100 de persoane au fost amendate pentru folosirea telefonului mobil în timpul conducerii, cu 10% mai multe decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. La nivel naţional, aproape 150 de români sunt amendaţi în fiecare zi pentru că sunt surprinşi vorbind la telefon fără dispozitivele de hands-free.

Amenzi mai mari pentru cei ce folosesc telefoane sau alte dispozitive

Ca răspuns la acest fenomen, Guvernul Dăncilă a adoptat luni, la propunerea MAI, o ordonanţă de urgenţă pentru modificarea legii privind siguranţa pe drumurile publice prin care sunt sancţionaţi nu doar cei care vorbesc la telefon în timpul traficului, dar şi cei care doar ţin telefonul în mână. Amenzile se măresc de la 2 sau 3 puncte de amendă până la 6 sau 8. Un punct de amendă reprezintă 10% din salariul minim brut pe economie.

Astfel, odată cu intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţă, participanţii în trafic care folosesc sau pur şi simplu ţin în mână telefonul sau dispozitivul mobil cu funcţii de înregistrare sau redare text, foto sau video (precum tabletele, camerele foto sau video) riscă o amendă de până la 1.200 de lei. În unele cazuri, pentru această contravenţie, şoferii pot rămâne şi fără permis pentru o perioadă de 30 de zile. „S-a constatat faptul că folosirea telefonului mobil inteligent şi a altor dispozitive electronice de comunicare sau divertisment, în timpul mersului, reprezintă unul dintre principalii factori de distragere a atenţiei pentru conducătorii de autovehicule, constituind o reală problemă pentru siguranţa rutieră, prin amploarea şi frecvenţa acestui fenomen“, au motivat autorităţile această modificare legislativă, subliniind că în prezent funcţiile aparatelor mobile s-au extins mult mai mult pe lângă funcţia originară a convorbirilor vocale.

Mai mult, potrivit proiectului de lege, vor fi vizaţi şi conducătorii unor vehicule pentru care nu este impusă obligativitatea unui permis de conducere. Practic şi bicicliştii sau cei care vor conduce trotinete şi care vor fi surprinşi cu telefonul în mâna vor fi pasibili de amendă, la fel ca în cazul şoferilor.

Ordonanţa de urgenţă urmează să intre în vigoare în 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial.

Nu mâna ocupată e problema, ci mintea ocupată

Experţii în siguranţa traficului au salutat intenţia Guvernului, însă au subliniat că această măsură vine la mai puţin de o lună de când acelaşi Guvern a înlesnit modul în care şoferii vitezomani îşi pot recuepera permisele. Titi Aur, fost campion de raliu şi expert în conducere defensivă, explică efectele.

„Din păcate nu există o statistică clară a accidentelor cauzate de utilizarea telefoanelor în timpul condusului. Şoferii sunt verificaţi dacă au consumat alcool sau alte droguri, folosirea telefoanelor e demonstrată doar dacă au fost martori în maşină, deci putem deduce că numărul real al accidentelor cauzate de utilizarea telefoanelor este cu mult mai mare. Deşi aceste statistici nu sunt foarte concludente, există studii în domeniu care susţin că utilizarea telefonului scade timpul de reacţie la volan cu 40-60% în medie. Nimeni nu poate nega faptul că atunci când vorbim la telefon, nu mai zic de citit sau răspuns la mesaje, nu mai suntem atenţi la condus. Iar atunci când suntem la volan, condusul maşinii trebuie să fie atenţia principală. Trebuie subliniat, că marea problemă nu este că ai mâinile ocupate, ci că ai mintea ocupată. Iar acest lucru se întâmplă mai ales când vorbim de conversaţii pe care nu le purtăm la modul automat, adeseori, în trafic, ajungem să rezolvăm la telefon probleme importante, de serviciu, sănătate etc. Iar scăderea timpului de reacţie cu 40% este enormă. Gândiţi-vă numai ce înseamnă acest lucru: dacă timpul de percepere şi reacţie într-o situaţie de risc este de 1,5 secunde, la o viteză de 100km/h, asta înseamna că frânarea începe efectiv după 40 de metri; o încetinire a reacţiei de 40%, înseamnă un timp de răspuns de 2,1 sec, sau alţi 16 metri în plus. Asta în condiţiile în care în evitarea unui accident contează şi jumătate de metru“, este de părere fostul campion de raliuri Titi Aur. În prezent la conducerea unei şcoli de condus preventiv, acesta susţine că măsura este salutară, însă fără o campanie de promovare a riscurilor efectul ei în reducerea numărului accidentelor va fi de 3,4 procente.

Ionel Simionca, psiholog expert în siguranţa în trafic, este de părere că obişnuinţa de a folosi telefonul în traficul din oraşe ne poate face să ne reprezentăm greşit riscurile la care ne expunem în mod constant. „Avem impresia că dacă răspundem la un mesaj în trafic la viteze de 20-30km/h, unde riscurile sunt minime, acelaşi lucru va fi valabil şi la 130km/h. În condiţiile în care, instinctiv, tindem să ne raportăm doar la riscurile vizibile şi să ne formăm comportamentul pe baza experienţelor trecute - şofatul devine o loterie. Ne jucăm cu riscurile până la acel incident major, al cărui risc mintea noastră l-a minimalizat. Gândiţi-vă că 7 din 10 şoferi au recunoscut că se uită la telefon atunci când primesc un mesaj“, a explicat acesta. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite