Aceste scanere, după o perioadă de aclimatizare a populaţiei, vor fi introduse pe toate aeroporturile din România. De aceea, în ultima şedinţă a plenului Senatului am înaintat premierului şi miniştrilor de resort o serie de întrebări şi interpelări legate de iminenta introducere a acestui sistem de scanare a pasagerilor cu noua tehnologie, invazivă, care a suscitat în mediile ştiinţifice şi în societatea civilă vest-europeană şi de peste ocean, dezbateri aprinse şi controverse serioase legate de efectele produse asupra sănătăţii precum şi a demnităţii umane.

Principalele semnale de alarmă ridicate de introducerea acestei tehnologii sunt legate de:

- justificarea stringenţei folosirii acesteia raportat la siguranţa/gradul ridicat de pericol care pun în pericol sănătatea pasagerilor;

- justificarea costurilor ridicate asociate introducerii acestui tip de scanare (aparatele în sine, costurile cu instruirea personalului, etc. )

- respectarea cerinţelor minimale în materie de viaţă privată a pasagerilor care sunt obligaţi să intre într-un astfel de scaner în următoarele aspecte: ofiţerul SRI care scanează imaginea trebuie să beneficieze de un spaţiu închis şi separat faţă de pasagerul a cărui imagine nud este scanată, ofiţerul SRI care analizează imaginea pasagerului trebuie să fie de acelaşi sex cu pasagerul a cărui imagine nud este analizată, fiecare pasager trebuie informat că scanarea cu acest tip de tehnologie invazivă este strict opţională şi, foarte important, fiecare pasager trebuie informat, dar mai ales femeile însărcinate şi copiii, că acest tip de tehnologie poate produce efecte nocive asupra sănătăţii lor.


Poate cel mai important aspect care trebuie luat în discuţie este dreptul la intimitate şi la viaţă privată a pasagerilor, drepturi care sunt călcate în picioare prin această metodă invazivă. Personal am investigat website-urilor tuturor aeroporturilor din România (inclusiv cel al aeroportului Henri Coandă) şi am constatat că site-urile consultate, care au legătură cu securitatea frontierelor şi controlul pasagerilor, nu prevăd elemente care să pună în temă pasagerii cu privire la noile scanere invazive.

În noiembrie 2011, Uniunea Europeană ca urmare a unor studii, a recomandat, cu fermitate, renunţarea la scanarea corporală pe aeroporturile comunitare şi a lăsat la alegerea ţărilor membre introducerea unor astfel de scanere. România, dar mai ales factorii decidenţi, trebuie să gândească şi să aleagă în termeni de bine colectiv pentru propria populaţie şi să înţeleagă că ei înşişi sau familiile lor, vor fi nevoiţi să treacă prin aceste dispozitive mai devreme sau mai târziu.