STUDIU: Aproximativ 70.000 de şoferi obişnuiesc să se urce băuţi la volan, după modelul "una mică, nu strică"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un studiu efectuat de Poliţia Rutieră arată că un şofer din patru a condus cel puţin o dată sub influenţa băuturilor alcoolice, iar aproximativ 1,2% au recunoscut că li se întâmplă frecvent să se urce la volan în stare de ebrietate.

Studiul, elaborat sub forma unui sondaj de opinie, este „reprezentativ la nivel naţional pentru conducătorii auto”, susţine Poliţia Rutieră.

Mai citiţi şi:

Zeci de şoferi, lăsaţi pietoni de poliţişti

În prezent, în România sunt 6.063.096 şoferi, ceea ce înseamnă că peste 1,5 milioane au condus măcar o dată băuţi, iar peste 70.000 şi-au făcut o obişnuinţă din a urca la volan în stare de ebrietate.

”Una mică” nu strică

Comisarul şef Constantin Stroescu, şeful Institutului de Prevenire şi Psihosociologie, din cadul Direcţiei Rutiere, spune că „surpriza cea mai mare astudiului a apărut atunci când conducătorii auto au fost întrebaţi despre consumul de alcool la volan. Majoritatea participanţilor la sondaj (84%) admit diminuarea capacităţii de a conduce autovehiculul, în timp ce se află sub influeţa alcoolului. Totuşi, unul din patru şoferi a condus cel puţin o dată sub influeţa băuturilor alcoolice”.

Ei au motivat că o cantitate moderată de alcool nu le poate afecta performanţa sau că o situaţie urgentă ori un drum scurt sunt situaţii când pot să conducă după ce au consumat băuturi alcoolice chiar dacă ştiu că pot rămâne fără permis.
De altfel, 7,8% dintre şoferii chestionaţi s-au arătat „total de acord” cu faptul că alcoolul, băut în cantitate mică, nu le afectează performanţa la volan, iar 8,2% au răspuns că sunt „mai degrabă de acord”.

„Civilizaţia rutieră, în mare impas”

Potrivit şefului Direcţie Rutiere, Lucian Diniţă, „suntem singura ţară din Europa, care nu are introdusă în legislaţie starea de ebrietate. Avem multe cazuri, în care suntem nevoiţi să returnăm permisul înapoi românilor prinşi în străinătate conducând în stare de ebrietate, chiar dacă pe teritoriul statului respectiv nu mai au voie să circule o perioadă cuprinsă între 6 luni şi 2 ani”.
Diniţă a mai subliniat că, în prezent, în România, „civilizaţia rutieră este într-un mare impas, iar manifestările agresive ale şoferilor în trafic, consumul de alcool, înainte de a se urca la volan şi chiar în timpul condusului, depăşirea vitezei legale, ori nepurtarea centurii de siguranţă, duc la adevărate tragedii pe şosele”.

Peste 100 de accidente din cauza alcoolului

Potrivit rapoartelor poliţiei, din cauza şoferilor aflaţi sub influenţa alcoolului, în primele şase luni ale acestui an, s-au înregistrat 107 accidente grave, în scădere faţă de perioada similară a anului trecut, când s-au înregistrat 134 de astfel de cazuri. Comisarul-şef Lucian Diniţă expică această scădere ca fiind o urmare a faptului că şoferilor nu „le mai convine să stea trei luni pe tuşă, apoi să treacă printr-un nou examen, ori să stea patru luni fără carnet, în cazul în care nu mai vor să fie din nou examinaţi”.
O altă problemă, pe care poliţiştii încearcă să o rezolve este reducerea agresivităţii în trafic. Deşi foarte mulţi şoferi spun că nu se simt în siguranţă pe străzile din România, puţini îşi recunosc agresivitatea la volan. Totuşi, trei sferturi dintre conducătorii auto care au participat la studiu, susţin că au fost agresaţi prin flash-uri, claxoane şi gesturi obscene.

Cei mai periculoşi şoferi

Studiul citat concluzionează că cei mai indisciplinaţi şoferi sunt cei care conduc în timpul serviciului fără a avea atestat de şofer profesionist. „Aceştia, mai mult decât celelalte categorii de şoferi, „se apropie prea mult de vehiculul din faţă, depăşesc pe linie continuă, nu dau semnal când schimbă banda sau depăşesc coloana de maşini la semafor. Alături de şoferii profesionişti, ei vorbesc cel mai mult la telefonul mobil sau mănâncă în timp ce conduc”.
Tinerii între 18 şi 25 de ani alcătuiesc o altă categorie de şoferi cu grad mare de risc. Aceştia, arată studiul Poliţiei Rutiere, „fac depăşiri la limită, nu dau semnal când schimbă direcţia de mers, nu dau prioritate sau opresc în loc nepermis”. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite