Societatea de Transport Bucureşti ne „ameninţă“ cu plata cu cardul direct în autobuz

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Societatea de Transport Bucureşti (STB) vrea să introducă, de anul viitor, posibilitatea de plată a călătoriilor cu orice card bancar direct la aparatele de taxare electronică (validatoare) din mijloacele de transport în comun.

Potrivit publicaţiei Profit.ro, costul călătoriei achitate printr-un card contact-less va fi mai mare decât preţul obişnuit, la fel cum se întâmplă acum cu achitarea călătoriilor prin SMS.

Reprezentanţii sindicatelor din STB, consultaţi cu privire la oportunitatea acestui sistem, consideră că sistemul nu se va dovedi eficient în condiţiile în care călătorii vor achita astfel costul tehnologiei. „Această măsură nu vine să răspundă necesităţii de implementare a unui sistem modern de mobilitate a transportului public din Bucureşti-Ilfov, care să uşureze viaţa călătorilor. Din păcate, toate sistemele care au fost introduse până acum nu au venit în sprijinul călătorilor, deşi există atâtea exemple ale oraşelor din ţările europene. Iar dacă se va ajunge să coste mai mult decât în mod normal, atunci această măsură este chiar inutilă”, spune liderul sindical Florian Ivan, preşedintele Asociaţiei Profesionale a Transportatorilor din STB.

Costul călătoriei ar trebui să scadă

La rândul lui, economistul Bogdan Glăvan susţine că suprataxarea preţului călătoriei la plata cu cardul bancar direct în autobuze este lipsită de orice logică, normal fiind ca preţul unei călătorii să scadă în condiţiile în care STB-ul externalizează astfel o serie de costuri. Practic călătorii sunt scutiţi să mai stea la coadă să-şi încarce cartelele iar STB poate reduce numărul centrelor de reîncărcare electronică. „Scumpirea călătoriei concomitent cu introducerea unui beneficiu pentru călători este ilogică. Prin plata direct în autobuz, societatea practic economiseşte din cheltuieli, în special în ceea ce priveşte reţeaua de distribuţie a casieriilor STB. În plus, măsura prin facilitarea plăţii calătoriilor ar trebui să conducă la creşterea veniturilor. În aceste condiţii, normal ar fi ca preţul călătoriei să scadă şi nu să crească aşa îşi propune STB”, explică economistul Bogdan Glăvan. 

În opinia acestuia, faptul că în acest caz vorbim de o companie publică, care nu simte presiunile concurenţei caracteristice unei pieţe libere, le permite celor de la STB să „taxeze” călătorii pentru acest beneficiu. „În cazul STB vorbim de o companie publică, şi în astfel de companii întotdeauna, dar întotdeauna, este nevoie de un buget şi mai mare ca să funcţioneze bine. În acest caz, vorbim de un subterfugiu de a atrage mai mulţi bani, alţii decât cei din subvenţii. În nicio companie privată, când cineva introduce o nouă tehnologie nu scumpeşte preţul. Ne putem uita la industria auto, ce a demonstrat o deflaţie extraordinară în ultimii ani. Inovaţiile tehnologice din acest sector nu au fost trecute în seama clienţilor. Uimitor ar fi acum ca STB să scumpească preţul călătoriilor pentru că au adus autobuze noi”, a completat acesta.

În nicio companie beneficiile inovaţiilor tehnologice nu sunt suportate de către clienţi. Normal ar fi ca preţul călătoriilor să scadă. Bogdan Glăvan, economist.

Descurajează folosirea mijloacelor de transport

Posibilitatea ca acest nou serviciu să fie taxat de compania de transport în comun ar contrazice chiar ţelul iniţial al acestui serviciu, acela de a încuraja cetăţenii Capitalei de a utiliza transportul public, este de părere Roxana Wring, preşedintele filialei din Bucureşti a Uniunii Salvaţi România şi consilier municipal. „Idea este să încurajăm lumea să folosească mijloacele de transport în comun. Dacă ar fi mai scump ar contrazice acest obiectiv ultim. Altfel, dacă preţul ar fi acelaşi, măsura este oportună, călătorii nu mai trebuie să stea la coadă sau să se trezească în autobuz că nu şi-au încărcat acele cartele. Avem modelul Londrei unde acest serviciu este implementat şi a uşurat mult plata călătoriei”, ne-a declarat consilierul municipal.

Evenimente



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite