Senatorii vor sânge pe şosele. Avertisment pentru depăşirea vitezei cu 20 km, vorbitul la mobil şi nepurtarea centurii

Senatorii vor sânge pe şosele. Avertisment pentru depăşirea vitezei cu 20 km, vorbitul la mobil şi nepurtarea centurii

Maşini implicate in accident

Senatorii au votat ca depăşirea vitezei legale cu maximum 20 km/h, vorbitul la mobil şi nepurtarea centurii de siguranţă să fie sancţionate cu avertisment la prima abatare. Relaxarea sancţiunilor prevăzute de Codul Rutier vine în condiţiile în care România este pe ultimul loc din Uniunea Europeană în privinţa siguranţei circulaţiei.

Ştiri pe aceeaşi temă

Iniţiativa acestor modificări aduse legii privind circulaţia pe drumurile publice i-a aparţinut senatorului PDL Florian Staicu. Interesant este că amendamentele au fost votate, miercurea trecută, cu 90 de voturi pentru şi o singură abţinere. Această iniţiativă aberantă i-a adus alături pe aproape toţi senatorii prezenţi, indiferent de partidul din care fac parte. Dacă modificările vor trece şi de Camera Deputaţilor, prevederile vor intra în vigoare în această vară.

Modificarea legislativă stabileşte că depăşirea cu cel mult 20 km/h a vitezei maxime admise pe un sector de drum, folosirea telefoanelor fără dispozitiv „mâini libere", nesemnalizarea schimbării direcţiei de mers, nepurtarea centurii de siguranţă, nerespectarea obligaţiei de a aplica semnul distinctiv pentru începători vor fi sancţionate cu avertisment scris.

Dacă un conducător auto repetă abaterea respectivă într-un interval de şase luni, acesta va fi sancţionat cu amendă şi puncte de penalizare. Practic, avertismentul scris expiră după şase luni, iar contravenientul o poate lua de la capăt. În prezent, toate aceste abateri sunt sancţionate din prima atât cu amendă, cât şi cu puncte de penalizare. Chiar şi aşa, România are una dintre cele mai blânde legislaţii din UE în privinţa circulaţiei pe drumurile publice.

Justificări 

Senatorul PDL Florian Staicu spune că s-a gândit la acest amendament pentru a schimba optica şoferilor faţă de agentul rutier. „În prezent, dacă te opreşte poliţistul pentru că ai uitat să-ţi pui centura de siguranţă sau te-a surprins vorbind la telefonul mobil şi nu eşti o domnişoară drăguţă, şansele de a scăpa nemustrat şi fără amendă sunt minime. Eu cred că astfel de relaţie nu şi-a demonstrat utilitatea pentru că şoferul nu va respecta mai mult regulile după ce a plătit o amendă.

Dar dacă i se acordă clemenţă şi va primi doar avertisment scris pentru o abatere minoră, va fi mai conştient în trafic", a spus senatorul PDL Florian Staicu. El a mai adăugat că poliţiştii sunt foarte nervoşi din cauza acestui proiect de lege pentru că „se consideră zeii şoselelor şi doar ei decid dacă şoferul va fi sancţionat sau nu".

Un Cod prea permisiv

Senatorul PSD Olguţa Vasilescu  susţine că a votat această iniţiativă pentru că vrea un Cod Rutier mai permisiv. „Consider că nu este vorba de contravenţii foarte grave. Astfel, legea nu mai dă posibilitatea agenţilor rutieri să decidă când să dea sau nu avertisment. În plus, ar putea elimina eventualele cazuri de mită în rândul poliţiştilor", a declarat Olguţa Vasilescu. Liderul grupului parlamentar UDMR din Senat, Szabo Andras Fekete, nu crede că se vor rări accidentele de circulaţie produse din cauza vitezei, dar susţine că a votat acest amendament pentru  a avea un cadru legal de pedepsire a abaterilor „nepericuloase".

„Trebuie să înţelegem că avertismentul este pedeapsa pentru prima abatere minoră a unui cetăţean. Şi acum se dau avertismente, dar este la latitudinea poliţistului ce măsură să aplice unui contravenient care nu a greşit foarte tare. De ce să negociem cu poliţistul, să pierdem vremea să-i explicăm că este pentru prima oară când greşim şi că nu este o abatere foarte gravă, dacă putem avea un cadru legal în acest sens?", a spus Szabo Andras Fekete.

Liderul gupului parlamentar PNL, senatorul Puiu Haşotti, este de o sinceritate dezarmantă. „Nu mai ţin minte ce am votat. Au fost peste 30 de propuneri legislative, nu mai ştiu ce a fost în fiecare dintre ele. Dacă a fost o singură abţinere, sigur nu am fost eu acela".

"Dacă şoferului i se acordă clemenţă şi va primi doar avertisment scris pentru o abatere minoră, va fi mai conştient în trafic.''
Florian Staicu senator PDL

Viteza, principala cauză de accident

Cele mai multe accidente rutiere se produc, în România, din cauza vitezei, fie că aceasta este excesivă, fie că este neadaptată la condiţiile de trafic. Anul trecut s-au înmulţit accidentele grave produse din cauza vitezei, de la 234, în 2009, la 327, în 2010. 

N-au avut timp să elimine legalizarea furtului

Din cauza unui paragraf din Codul Rutier, România este singura ţară din UE în care poate fi înmatriculată legal o maşină furată din străinătate. Este vorba despre alineatul 3 de la articolul 21: „Fac excepţie autovehiculele şi remorcile pentru care organul de urmărire penală a emis o dispoziţie prin care se permite înmatricularea până la finalizarea cercetărilor, caz în care în certificatul de înmatriculare şi în cartea de identitate a vehiculului se înscrie menţiunea «autovehicul furat din ţara... la data de ...»".

Practic, o maşină furată din străinătate este adusă în România şi apoi este vândută de mai multe ori. La un moment dat, unul dintre cumpărători vrea să înmatriculeze maşina şi, dacă face dovada că este de „bună-credinţă", serviciul de înmatriculări este obligat să-i înscrie maşina. Mai mult, autoturismul în cauză poate fi şi revândut, rămânând în cartea de identitate menţiunea că a fost furat.

Cu toate că parlamentarii au fost sesizaţi de acest lucru încă din vara anului trecut, nu au avut timp până acum să elimine această prevedere aflată în neconcordanţă vădită cu legile similare din Europa.

România, cea mai nesigură ţară din UE

România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană (UE) la capitolul siguranţă rutieră. Avem cele mai multe decese înregistrate în accidente rutiere raportate la un milion de locuitori. Datele apar într-un raport al Consiliului European de Siguranţă a Transporturilor (ETSC). În 2009, pe teritoriile celor 27 de state membre UE au murit 35.000 de oameni. Alţi peste 300.000 au suferit răni grave. Viteza excesivă, conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice şi neglijarea centurii de siguranţă sunt cauzele principale.

Sancţiuni dure în Europa

Acum 15 ani, în Franţa mureau peste 9.000 de oameni pe an în accidente rutiere. Înăsprirea sancţiunilor şi o campanie de educaţie şi prevenire susţinută au făcut ca numărul morţilor de pe şoselele franceze să scadă, în 2009, până la 4.200 de persoane. Spre comparaţie, Franţa pedepseşte nepunerea centurii de siguranţă cu 135 de euro, Belgia şi Germania cu 50 de euro, iar Marea Britanie cu 600 de euro!

În România, amenda este de numai 28 de euro, iar senatorii vor să dea doar avertisment la prima abatere. În UE, viteza excesivă este pedepsită drastic, în funcţie de numărul kilometrilor pe oră cu care se depăşeşte viteza legală. În Franţa, amenda porneşte de la 135 de euro dacă viteza legală este depăşită cu 20 până la 49 km/h şi ajunge la 1.500, dacă eşti prins circulând cu mai mult de 50 km/h peste limită. În ambele situaţii îţi va fi interzis să mai conduci pe teritoriul francez vreme de trei ani.

În Marea Britanie, amenda cea mai mică se aplică în intervalul 1-24 km/h peste viteza legală şi creşte exponenţial până la limita superioară - peste 96 km/h, abatere sancţionată cu 900 de euro. Acestea sunt însă amenzile minime. În anumite situaţii, instanţa poate impune sancţiuni mult mai mari, până la 3.000 de euro.

Abaterile iertate de senatori

- Conform amendamentului votat de senatori, pentru următoarele încălcări ale Codului Rutier vor fi acordate doar avertismente la prima abatere:
- Depăşirea cu cel mult 20 km/h a vitezei maxime admise pe un sector de drum.
- Folosirea telefoanelor fără dispozitiv „mâini libere".
- Nesemnalizarea schimbării direcţiei de mers.
- Nepurtarea centurii de siguranţă.
- Nerespectarea obligaţiei de a aplica semnul distinctiv pentru începători.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările