Secolul 21. Şi informaţia?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

În facultate am învăţat că informaţia înseamnă putere. Şi mai important decât informaţia este ce faci cu ea, deci cum o comunici.

Secolul în care trăim este o explozie de informaţii care bombardează individul din orice direcţie, astfel că acesta se specializează în a recepta doar ce informaţii crede că îi sunt necesare. Trebuie deci să ştii cui şi mai ales cum comunici informaţia ta.

Contextul geopolitic actual începe să se schimbe din ce în ce mai mult şi să aibă ca principală caracteristică instabilitatea. Iar informaţiile sunt cele care stau la baza acestor schimbări. Liderii lumii schimbă informaţii (reale sau false, în funcţie de scop şi necesitate), iar partenerii lor ajung să ia decizii pe baza acestora.

Iunie 2016

În Marea Britanie are loc referendumul privind Brexit, iar rezultatul ia prin surprindere Uniunea Europeană şi restul lumii. Campania mult mai agresivă a taberei pro-Brexit a fost probabil principala cauză a rezultatului. Următoarea zi întrebarea „Ce este UE?” ocupă locul doi în topul căutărilor în motorul Google, primul loc fiind ocupat de întrebarea „Ce înseamnă să părăseşti UE?”. Oare britanicii, membrii ai Uniunii din 1973, nu ştiau ce este Uniunea şi de ce este benefică pentru dezvoltarea ţării? Dar oare s-au mai gândit britanicii la altceva decât „recuperarea independenţei ţării” lor? Promisiunile taberei UKIP au fost transmise în forma ideală, către persoanele disponibile să primească acest tip de informaţie. Iar după referendum, britanicii îşi dau seama că celelalte informaţii importante în cadrul votului au fost ignorate. În plus, după anunţarea rezultatelor, unul din liderii dedicaţi ai mişcării UKIP declara că şi-a îndeplinit scopul de a convinge britanicii cât de nocivă este Uniunea, urmând ca altcineva să preia procesul de ieşire.

Noiembrie 2016

Donald Trump devine noul preşedinte american, după o campanie obositoare şi plină de controverse. Există diverse teorii care încearcă să explice cum a reuşit Trump să devină preşedinte. Una este cea în care spirala tăcerii s-a manifestat în rândul votanţilor pro-Trump, în sensul în care aceştia nu şi-au dezvăluit opţiunea politică înaintea prezenţei la urne pentru a nu fi marginalizaţi social. Mai există şi chestiunea intens dezbătută privind amestecul ruşilor în procesul alegerilor, în care informaţia transmisă către public faţă de candidata democrată ar fi întors o parte din susţinători.

Ne confruntăm în prezent cu fenomenul fake news, în care informaţiile sunt scoase din context, prezentate într-un moment-cheie, incomplete sau în alte moduri care alterează valoarea lor de adevăr.

Ce a uşurat tehnologia ieri, astăzi îngreunează digitalizarea. Utilizatorii digitali devin mai rafinaţi şi mai atenţi la ce tip de informaţii sunt expuşi şi chiar apare o nouă manifestare a fenomenului de alienare, în care individul îşi creează propria lume virtuală, selectând persoanele şi informaţiile cu care va lua contact. Acest fenomen se observă în special în cazul unor chestiuni controversate, în care părerea unei alte persoane va intra în conflict cu a individului. În această situaţie, există două opţiuni: individul intră în contradictoriu cu propria opinie şi va lupta să o înăbuşe ori va intra în conflict cu părerea celuilalt, pe care îl va considera factor perturbator şi va sfârşi prin a-l elimina din jurul său. Se creează astfel un scut împotriva celor care au alte opinii, dialogul dintre cele două tabere devenind imposibil de realizat. Iar cu cât încrederea în grupul social din care aparţinem creşte, circumspecţia privind informaţiile primite scade.  Şi astfel apar momente ca Brexit sau alegerea preşedintelui Trump.

De aceea, pe lângă armele fizice de care actorii internaţionali dispun azi, o armă mai importantă în secolul nostru este informaţia şi ştiinţa, unii ar spune arta, de a o folosi.

Cât despre noi, vedem cu toţii cum în România anului 2017 oamenii puternici îşi folosesc informaţiile pentru a-i ţine pe cei mulţi preocupaţi cu subiecte scoase de la naftalină, care reuşesc cumva să devină prioritare în faţa problemelor acute ale societăţii noastre.

Gina Radoi






linkedin.com/in/gina-cristina-radoi-78084965/
Gina Rădoi
Studentă An II, Masterat Social Media şi Marketing Online, SNSPA

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite