Se întorc hingherii de maşini? Ce le mai pregătesc parlamentarii şoferilor

Se întorc hingherii de maşini? Ce le mai pregătesc parlamentarii şoferilor

Ridicarea maşinilor în baza hotărârilor Consiliilor Locale a generat numeroase abuzuri

Şoferii care parchează neregulamentar ar putea rămâne din nou fără maşini. Un proiect de lege prevede că Poliţia Rutieră poate ridica maşinile oprite neregulamentar, dar numai pe cele care blochează circulaţia.

În mai 2015, Curtea Supremă punea capăt unor abuzuri împotriva şoferilor şi hotăra că maşinile parcate neregulamentar nu mai pot fi ridicate în baza deciziilor date de consiliile locale. Numai că abuzurile au continuat, dar de data aceasta din partea şoferilor. Liniştiţi că nimeni nu le mai poate ridica maşinile, mulţi şoferi, nu numai că au început să-şi lase autoturismele în zone unde oprirea este interzisă, dar blochează trecerile de pietoni, liniile de tramvai sau chiar intersecţii.
Sub acest pretext, senatorul independent Mihai Alfred-Laurentiu-Antonio a iniţiat un  proiect legislativ care modică şi completează OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Iniţiativa are scopul de a stabili în mod clar şi la nivel de lege situaţiile particulare în care un autovehicul poate fi ridicat de autorităţi.

„Măsura dispunerii ridicării autovehiculelor trebuie să fie una excepţională, îndreptată asupra acelor maşini care într-adevăr blochează circulaţia rutieră sau constituie un pericol pentru aceasta. Dispoziţia de ridicare trebuie să justifice această măsură tehnico-administrativă luată. Dacă autovehicolul nu constituie un obstacol sau pericol concret pentru desfăşurarea circulaţiei publice această măsură nu se poate justifica, putând fi considerată abuzivă sau excesivă“, se arată în expunerea de motive.

Doar Poliţia Rutieră i-ar lăsa pe şoferi fără maşini

Potrivit proiectului de lege, Poliţia Rutieră va putea dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar, iar ridicarea şi depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se va realiza de către administraţiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz. Astfel, primăriile nu vor mai putea încheia contracte cu „hingerii de maşini“, care până anul trecut au fost acuzaţi că au generat o mulţime de abuzuri.

Există însă şi o portiţă care permite ridicarea maşinilor şi din zonele în care acestea, deşi sunt parcate neregulamentar, nu blochează circulaţia. Şoferii vor fi însă avertizaţi asupra acestui risc. Astfel, administratorul drumului va monta, pe lângă indicatorul „Staţionarea interzisă“, un alt panou adiţional inscripţionat cu „Ridicare autovehicule parcate neregulamentar“.

Când pot fi ridicate maşinile

Poliţia Rutieră va putea dispune ridicarea vehiculelor în următoarele cazuri:

• vehiculul staţionat se află în zona de acţiune a indicatorului „Staţionarea interzisă“ însoţit de panoul adiţional „Ridicare autovehicule parcate neregulamentar“;
• vehiculul staţionat blochează partea carosabilă de natură să împiedice desfăşurarea circulaţiei rutiere pentru cel puţin o bandă de circulaţie pe sens;
• vehiculul staţionează pe partea carosabilă în locurile în care se interzice depăşirea;
• vehiculul staţionează în intersecţii, inclusiv în intersecţiile cu circulaţie în sens giratoriu;
• vehiculul obstrucţionează sau blochează căile de acces la proprietatea publică sau privată adiacentă drumului public;
• vehiculul împiedică sau blochează accesul la pistele pentru biciclete;
• vehiculul staţionează în staţiile mijloacelor de transport public de persoane;
• vehiculul staţionează neregulamentar pe partea carosabilă în afară localităţilor.


Primăriile nu vor să renunţe la hingherii de maşini

Decizia instanţei supreme de a le interzice primăriilor să mai ridice maşinile parcate neregulamentar nu i-a descurajat pe primari. De exemplu, în august 2015, Primăria Sectorului 1 a dat în judecată Guvernul şi Ministerul de Interne, pentru a adopta, în regim de urgenţă, regulamentul de ridicare a maşinilor parcate neregulamentar.

În aprilie 2016, Curtea de Apel Bucureşti a dat câştig de cauză reclamantei, obligând Ministerul de Interne ca în termen de 30 de zile, din momentul în care decizia rămâne definitivă, să elaboreze procedurile de ridicare a maşinilor oprite sau staţionate ilegal pe carosabil. Asta în condiţiile în care o anchetă deschisă de procurorii DNA săptămâna trecută arată cum Emanoil Bocean, fostul consilier al primarului suspendat Andrei Chiliman, ar fi primit, în fiecare vineri, după ora 12.00, mită 20% din încasările firmei care ridica maşinile în Sectorul 1.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: