Scandalul „Alimente pentru Est“: Companiile care aplică dublu standard, amendate cu milioane de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Companiile care vor fi depistate că trimit produse diferite pe pieţele din Est şi Vest vor fi amendate cu 4 la sută din cifra de afaceri anuală
Companiile care vor fi depistate că trimit produse diferite pe pieţele din Est şi Vest vor fi amendate cu 4 la sută din cifra de afaceri anuală

Conform unui regulament adoptat de Comisia Europeană, companiile care aplică dublu standard pentru produsele din Est şi Vest vor putea fi amendate cu cel puţin 4 la sută din cifra de afaceri anuală.

Comisia Europeană a tranşat, în sfârşit, afacerea „Alimente pentru Est“ care se referă la faptul că est europenii primesc produse de calitate mai slabă decât cei din vest. Concret, CE a pus la punct un regulament care sancţionează dur producătorii care scot aceleaşi produse, dar la calităţi diferite pe diverse pieţe din Uniunea Europeană. Respectivele companii vor fi amendate cu cel puţin 4 la suta din cifra anuală de afaceri. În plus, statele membre UE sunt libere să introducă amenzi maxime mai mari.

Prim-vicepreşedintele Comisiei Europene, Frans Timmermans, a declarat, la publicarea regulamentului, că documentul vizează companiile care prin demersurile lor au făcut ca piaţa europeană să nu fie unitară. „Noul regulament va oferi o piaţă unică de care să beneficieze toţi consumatorii. Vom proteja astfel grupe mari de consumatori europeni în faţa comercianţilor care fac abuzuri în mod deliberat. Aceştia vor fi sancţionaţi cu amenzi dure”, a mai spus Frans Timmermans.

Sorin Mierlea, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (InfoCons) consideră că decizia Comisiei Europene este una importantă, dar o să mai dureze ceva timp până va intra în funcţiune. „Încă nu există normele de aplicare. Va mai dura ceva timp. Autorităţile române ar putea lua măsuri imediate pentru a adapta legislaţia. Poate de Crăciun vom avea şi noi în galantare produse identice cu cele de la Paris, Praga sau Berlin”, a mai spus Sorin Mierlea.

Ce a reieşit din investigaţia Parlamentului European 

Reamintim că regulamentul vine după ce, în urmă cu o lună, Parlamentul European (PE) şi-a asumat un raport despre dubla calitate a produselor comercializate la nivelul Uniunii Europene, document care anunţa un cutremur de proporţii în domeniu. „Deşi denumirea de marcă, designul ambalajului şi aspectul de comercializare la prima vedere sunt identice, mai multe cercetări efectuate în diferite state membre au relevat în cadrul pieţei unice a UE produse care au compoziţii clar diferite din punct de vedere al reţetei, materiilor prime utilizate, toate acestea depinzând de ţara de cumpărare“, arată Raportul întocmit de Comisia pentru Piaţa Internă şi Protecţia Consumatorului din PE.

Concluziile şocante nu se opresc aici: investigaţia arată că aceste practici nu au fost descoperite exclusiv în industria alimentară. „Nu se poate exclude faptul că aceste constatări privind calitatea dublă a produselor se referă numai la alimente şi băuturi, dar se pot aplica şi bunurilor de consum, cum ar fi detergenţi sau bunuri de igienă“, se arată în document.

Cele patru şabloane folosite de marii producători

Conform raportului, practicile considerate incorecte merg în general pe patru şabloane. În primul rând, există companii care plasează produse de diferite calităţi pe pieţele din Est şi Vest, dar cu acelaşi aspect şi cu acelaşi ambalaj. Mai grav este că funcţionari europeni au descoperit că uneori se umblă şi la gramajul produselor. Astfel, există producători care „plasează produse de diferite greutăţi pe piaţă, dar cu acelaşi aspect şi cu ambalaj similar sau cu diferenţe care nu pot fi distinse de consumator“, arată documentul. 

La fel, există producători care plasează pe diverse pieţe produse cu arome şi compoziţii diferite, cu un ingredient principal diferit, dar având acelaşi aspect şi acelaşi ambalaj. În cel mai bun caz, relevă documentul, există nişte mici diferenţe pe ambalaj, diferenţe considerate de funcţionarii europeni insesizabile pentru consumatorul care îl ia de pe raft. 

Apoi, producătorii care vor să-şi păcălească clienţii finali denaturează în timp reţeta unui produs. Concret, la lansarea pe piaţă, produsele au o calitate şi în timp aceasta se modifică deliberat. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite