România are un nou ghid de transport pentru drumuri mai sigure pentru oameni şi animalele sălbatice

România are un nou ghid de transport pentru drumuri mai sigure pentru oameni şi animalele sălbatice

Ghidul va creşte siguranţa deplasării atât pentru animalele sălbatice     FOTO Thomas Hulik

România va avea de acum înainte cel mai cuprinzător Ghid cu soluţii tehnice pentru pasaje de faună peste şi sub autostrăzi şi căi ferate. Dacă vor fi implementate, aceste soluţii  vor creşte siguranţa deplasării atât pentru animalele sălbatice, cât şi pentru oameni.

Ghidul face parte dintr-un pachet de soluţii şi instrumente lansate azi, la Bucureşti, în cadrul conferinţei proiectului TRANSGREEN. Acesta susţine dezvoltarea unei reţele naţionale de transport eficientă şi cu impact de mediu redus. 
Conectivitatea ecosistemelor este esenţială pentru supravieţuirea speciilor.  Dar, pe măsură ce habitatele naturale se micşorează şi sunt tăiate de drumuri care le fragmentează, coliziunile maşinilor cu animale sălbatice devin din ce în ce mai frecvente. În plus, conectivitatea riscă să fie perturbată de noile proiecte de infrastructură, precum autostrăzile ce urmează să fie construite în România, ca parte a reţelei transe-europene de transport TEN-T, daca nu se iau măsuri de reducere a impactului acestora.

”În societatea românească, s-a creat un conflict între cei care vor să protejeze mediul şi cei care vor autostrăzi. Încă din 2005 am hotărât să împăcăm aceste două tabere şi am depus cerere de finanţare pentru proiectul TRANSGREEN. Sunt foarte bucuros că există o mână întinsă din partea organizaţiilor de mediu, care spun că ”şi noi vrem infrastructură, dar în aceste condiţii”. Aveţi un sprijin din partea noastră în implementarea şi diseminarea acestui ghid. Sper ca pe viitor ca şi societatea noastră să se schimbe optica şi să se vadă că ambele părţi vor dezvoltarea infrastructurii”, a declarat Cătălin Costache, director Accesare fonduri europene din cadrul Ministerului Transporturilor (vezi foto final).
 
Soluţii pentru protejarea naturii

Ghidul lansat astăzi are ca scop să reducă impactul proiectelor căilor de transport terestru asupra naturii şi să prevină blocajele în planificarea şi realizarea acestora. Acesta  a fost realizat pe parcursul a peste 2 ani de consultări, în cadrul unui grup de lucru alcătuit din cei mai importanţi actori la nivel naţional în domeniile mediu-transport, printre care parteneri strategici precum Ministerul Transporturilor şi Ministerul Mediului, sau entităţile din subordine precum CFR sau CNAIR.

”Mă bucur să văd finalizat acest ghid, în care procedura este explicată din punctul de vedere al mediului pe înţelesul tuturor. Am făcut eforturi ca să fie aprobat de Ministerul Transporturilor. Mai avem un pas, discuţiile sunt deja în curs”, a afirmat în cadrul conferinţei Doina Cioacă, de la direcţia Biodiversitate – Arii Protejate din cadrul Ministerului Mediului.

Ghidul face o trecere minuţioasă prin diferite tipuri de regiuni geografice, specii şi cerinţe ale acestora cu privire la impactul infrastructurii de transport. Mai mult, detaliază etapele administrative din procesul de pregătire a investiţiilor din infrastructură specifice contextului românesc. Urmează măsuri tehnice detaliate pentru evitarea şi reducerea impactului drumurilor asupra naturii. Acolo unde impactul nu poate fi evitat, se folosesc măsuri de compensare, de asemenea cuprinse în Ghid. Înainte de a fi propuse dar şi după realizarea soluţiilor pentru conectivitate, se impune o monitorizare a speciilor şi a activităţii acestora pe teren, pentru care Ghidul vine cu soluţii.

“Ghidul este cu adevărat un pas înainte către transportul durabil din România. Dar, pentru a fi cu adevărat funcţional, acum este momentul ca Ministerele de resort să îl aprobe. Doar atunci, soluţiile propuse vor putea fi incluse în termenii de referinţă şi caietele de sarcini pentru proiectanţi şi constructori, asigurându-se o implementare unitară şi eficientă”, declară Diana Cosmoiu, coordonator politici publice al WWF-România.


Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: