Războiul taximetrişti-Uber, faza pe pumni

Războiul taximetrişti-Uber, faza pe
pumni

Taximetriştii acuză Uber de concurenţă neloială

Conflictul taximetriştilor cu şoferii Uber s-a transformat în război de stradă. La Timişoara, dar şi în Capitală, aceştia au ajuns să-şi facă dreptate singuri. Ultimul episod violent s-a consumat la Timişoara, la sfârşitul săptămânii trecute.

Ştiri pe aceeaşi temă

Mai mulţi angajaţi ai celor două servicii de transport s-au bătut în plină stradă şi a fost nevoie de intervenţia „mascaţilor“ pentru a-i despărţi.

Taximetriştii susţin că întreg conflictul ar fi pornit după ce un coleg de-al lor ar fi fost agresat de mai mulţi şoferi de Uber. Victima a cerut ajutor prin staţie, iar şoferii de taxi au promis să se răzbune. Şi au făcut asta în parcarea unui centru comercial din oraş. În urma scandalului, au fost audiate 15 persoane, iar 45 au fost amendate cu sume cuprinse între 500 şi 1.000 de lei. Poliţiştii au deschis şi un dosar penal pentru tulburarea liniştii publice, loviri şi alte violenţe.

Proteste anti-Uber

Nemulţumiţi că autorităţile nu fac nimic pentru a stopa serviciile de ridesharing  ale Uber, taximetriştii au ieşit în stradă să protesteze. În cursul nopţii de sâmbătă spre duminică, tot la Timişoara, aproximativ 100 de taximetrişti s-au adunat în apropierea locuinţei primarului Nicolae Robu. Colegii celui care susţine că ar fi fost agresat de şoferii de la Uber au claxonat îndelung, în semn de protest.

Protestul a continuat şi duminică, atunci când peste 300 de taximetrişti s-au adunat în zona stadionului Dan Păltinişanu.

Proteste au fost şi în Capitală. Aproape 200 de taximetrişti s-au strâns, duminică seară, la Bucureşti, în faţa Parlamentului. Ei au cerut interzicerea companiilor Uber şi Taxify pe care le acuză de concurenţă neloială. Acţiunile de protest au continuat şi luni. În Capitală, taximetriştii au cerut din nou autorităţilor să ia măsuri împotriva Uber. Acţiunea de protest a fost şi una de solidaritate cu taximetriştii de la Timişoara.

De unde a pornit totul

Incidentul care a aprins flacăra revoltei taximetriştilor s-a petrecut în Capitală, la începutul acestei luni. Pe 9 ianuarie, un taximetrist a fost bătut de trei şoferi Uber, în faţa unui club din Bucureşti. Taximetristul a cerut ajutorul colegilor săi prin staţie, însă până la sosirea acestora, şoferii de la Uber ar fi fugit.

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a luat imediat atitudine, acuzând autorităţile de incompetenţă şi corupţie. „COTAR semnalează o situaţie inadmisibilă: altercaţia între şoferii Uber şi taximetrişti, ca urmare a vidului legislativ creat de politicieni incompetenţi şi corupţi“, au transmis reprezentanţii Confederaţiei.

Uber, interzis în Capitală

În decembrie 2017, Consiliul General al Capitalei a decis că în Bucureşti nu se va mai circula cu Uber şi Taxify, dar nici cu taxiuri comandate de pe aplicaţiile Clever sau Star Taxi. În acelaşi timp, au fost impuse noi reguli pentru taximetrişti, mult mai stricte.

Astfel, taximetriştii nu mai au voie să refuze curse sau să ceară bonusuri, nu au voie să fumeze la volan, să vorbească la telefon sau să asculte muzică tare. Totodată, aceştia vor fi obligaţi să aibă o ţinută decentă.

Deşi decizia municipalităţii îi discriminează pe şoferii Uber, reprezentanţii taximetriştilor nu au fost pe deplin mulţumiţi. Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) chiar a acuzat Primăria Capitalei că tergiversează deliberat reînoirea autorizaţiilor de funcţionare pentru taximetrişti.

„Din cauza numărului mare de autorizaţii, eliberarea acestora s-a făcut etapizat, potrivit unei liste de programare publicată pe site-ul oficial al autorităţii de autorizare. Ca urmare a necesităţii  depunerii cererilor în completarea dosarului de vizare/prelungire, perioada de verificare/eliberare a acestora a fost prelungită. În acest context, pentru că executarea serviciului de transport public în regim de taxi să se desfăşoare în condiţii de legalitate, autoritatea de autorizare a decis eliberarea unei copii conforme de pe autorizaţia de taxi“, a fost reacţia Primăriei Capitalei.

Decizia Curţii Europene

La sfârşitul anului trecut, Curtea Europeană de Justiţie (CJUE) a obligat compania Uber să respecte regulile de transport pasageri pentru a mai putea funcţiona, inclusiv în România. Numai că decizia CJUE este interpretată diferit de părţile aflate în conflict. În timp ce taximetriştii cer scoaterea de urgenţă în afara legii a Uber, reprezentanţii companiei de ridesharing spun că decizia Curţii Europene nu îi obligă să obţină licenţe pentru taximetrie, ci avize pentru şoferi. 

Uber a fost lansat în 2011 şi operează în 600 de oraşe din toată lumea. În România, serviciul a fost introdus acum trei ani şi are peste 450 de mii de utilizatori, majoritatea în Bucureşti. 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: