Raport final privind accidentul din Apuseni: „Din cauza givrajului, deasupra plafonului de nori s-a produs blocarea motoarelor”

Raport final privind accidentul din Apuseni: „Din cauza givrajului, deasupra plafonului de nori s-a produs blocarea motoarelor”

Tragedia a avut loc în ianuarie 2014 FOTO Adevărul

La doi ani de la tragedia din Apuseni, în care şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aura Ion, Centrul de Investigaţii pentru Siguranţa Aviaţiei Civile a finalizat ancheta şi a dat publicităţii raportul final al cercetărilor. Aeronava prăbuşită s-a confruntat cu un givraj sever care a afectat capacitatea motoarelor, practic le-a oprit, ceea ce a dus la prăbuşire, arată raportul.

Ştiri pe aceeaşi temă

UPDATE Potrivit membrilor comisiei de anchetă, aeronava pilotată de Adrian Iovan s-a prăbuşit în condiţiile în care motoarele s-au oprit din cauza givrajului sever. „Din cauza givrajului, deasupra plafonului de nori s-a produs blocarea motoarelor”, au mai spus membrii comisiei de anchetă, arătând că aeronava a zburat tot timpul, deasupra Carpaţilor Meridionali, sub altitudinea minimă admisă. 

„Raportul final are 128 de pagini, la care se adaugă patru anexe, în achetă au fost implicate autorităţile din SUA şi Marea Britanie. Centrul de Investigaţii pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) a emis 10 recomandări de siguranţă”, au declarat oficialii CIAS.

„La 14.35 pe consola controlorului de trafic s-a declanşat alarma. La 14.42 comandantul comunică controlorului că va coborî la 8.000 de picioare. Pilotul îşi asigură responsabilitatea navigaţiei. Potrivit unor concluzii finale ale raportului, care va fi prezentat rudelor victimelor înainte de a fi făcut public, motoarele avionului de mici dimensiuni au funcţionat la parametri normali”, a declarat Eugen Suciu, investigator CIAS.

„Pe parcurusl acestui zbor, aeronava s-a confruntat cu un givraj nu la nivelul structurii, ci la nivelul carburatoarelor motoarelor, ceea ce nu a permis aeronavei să atingă altitudinea de 11.000 de picioare. Singura persoană care poate lua decizii este comandantul de echipaj. Când coboară în spaţiu necontrolat, îşi asumă întreaga responsabilitate pentru zbor. În acel moment, operatorul nu are dreptul să sugereze comandantului de echipaj nimic, el are doar rol informativ”, a completat Suciu.

„Trecerea Carpaţilor Meridionali s-a făcut deasupra plafonului. Când s-a apropiat de Munţii Apuseni, aeronava a evoluat între două plafoane. În acest moment e reapărut acest fenomen de givraj, copilotul a fost obligat să imprime o traiectorie descendentă a aeronavei pentru a menţine viteza de zbor peste viteza de angajare. Iniţial am luat în calcul mai multe variante, însă ţin să precizez că motoarele au fost testate la fabricant, care a comunicat clar că, din punct de vedere tehnic, aveau suficientă putere pentru a ateriza”, a mai spus Suciu.

Pilotul şi copilotul, surprinşi de apariţia brazilor

Raportul întocmit de experţi arată că în momentul în care echipajul a intrat cu aeronava în pădure, atât pilotul Adrian Iovan, cât şi copilotul au tras de manşă ca să evite impactul cu solul. În final, însă, avionul s-a lovit de un trunchi de brad şi s-a deformat.

„Echipajul a fost surprins de apariţia brazilor. În acel moment, amândoi piloţii au tras de manşă pentru a evita impactul cu solul, în aces caz solul reprezentându-l pădurea de brazi. Din momentul în care aeronava, la viteza pe care o avea, a ajuns în pădure, este greu de crezut că cineva mai deţinea controlul”, a precizat Eugen Suciu, membrul comisiei de ingestigaţie în acest caz.

Radu Zamfir, singurul care purta centura de siguranţă

Potrivit acestuia, faptul că aeronava a lovit un trunchi de brad a determinat o deformare pe partea dreaptă a structurii cabinei de pasageri, precum şi răsucirea aeronavei cu 90 de grade faţă de direcţia pe care se deplasa. Eugen Suciu a precizat că nu putea fi o explozie în acel moment.

Singurul care purta centura de siguranţă din cei cinci pasageri era medicul Radu Zamfir. De altfel, raportul arată şi că pasagerii aeronavei s-au aranjat aşa cum au dorit.

„Nimeni nu a purtat centura de siguranţă, în afară de pasagerul din rândul cinci, doctorul Radu Zamfir. La momentul impactului, pasagerul care stătea lângă Zamfir a fost aruncat în rândul doi şi a decedat. Este vorba despre Aura Ion”, a mai spus Suciu.

Aerona era pilotată de Răzvan Petrescu

Raportul mai arată că aeronava prăbuşită în munţii Apuseni era pilotată de Răzvan Petrescu, dar pilotul Adrian Iovan era comandantul echipajului, au arătat experţii CIAS, adăugând că acesta din urmă avea puterea de decizie.

„Pe noi nu ne interesează dacă cineva a greşit, pentru că noi nu căutăm vinovaţi. Pentru noi, foarte important este ca recomandările de siguranţă să îşi atingă scopul şi pe viitor să prevenim un asemenea accident. Dar inclusiv în manualul operaţional al operatorului este specificat foarte clar cine are puterea de decizie, inclusiv asupra unei asemenea hotărâri, şi anume comandantul de echipaj şi acest lucru este normal. Deci nu are nicio legătură cine este comandant de echipaj cu cine pilotează. Comandantul de echipaj era domnul Iovan”, a explicat Suciu.

Acesta a mai precizat că Iovan nu avea experienţă în a pilota un astfel de aparat de zbor, mai puţin performant.

„Prima dintre ele a fost evaluarea eronată a factorilor de risc specifici desfăşurării acestui zbor, datorată întreruperii mari de la zbor şi lipsei de experienţă a echipajului pe acest tip de aeronavă. Aici este problema şi noi am ajuns la concluzia că evaluarea eronată a fatorilor de risc este datorată lipsei de experienţă, dar şi de antrenament pe această aeronavă. Nu ne referim la stiluri de pilotaj sau la modul în care sunt acţionate comenzile de zbor, ci strict la evaluarea fatorilor de risc în cadrul acestui zbor - faptul că după 11 luni s-au urcat într-o aeronavă pe care nu au mai vazut-o de 11 luni, au plecat într-o misiune comercială cu pasageri la bord, dar, repet, şi reţineţi, perfect legal”, a completat Suciu.

Copilot: „Iovan a supraevaluat aeronava”

La rândul său, copilotul Răzvan Petrescu a declarat că i-a sugerat lui Adrian Iovan să întrerupă zborul la Sibiu, însă acesta a refuzat, el adăugând că „un copilot nu este în măsură să îl tragă la răspundere pe comandant”.

Acesta a mai spus că Adrian Iovan „a supraevaluat aeronava”. „Nu cred că este un vinovat negru pe alb. Prin natura meseriei, a încercat să continue misiunea şi a supraevaluat puţin aeronava, dar nu poţi afirma că Adrian Iovan este direct vinovat”, a explicat copilotul.

În momentul în care a apărut givrajul a fost însărcinat cu pilotarea efectivă, în timp ce Adrian Iovan încerca să degivreze carburatoarele. „Fiecare ştia ce avea de făcut şi nu au fost foarte multe discuţii între noi. Din momentul în care ni s-au oprit motoarele au ştiut cert că urmează impactul cu solul”, a mai spus Petrescu.

Ce este givrajul

Romeo Lupu, fost pilot SMURD, a declarat la digi24.ro, că givrajul este un fenomen care se manifestă asupra tuturor aeronavelor şi care se produce când sunt temperaturi cuprinse între 0 - 10 grade şi cu umiditate mare.

„Intensitatea lui variază în funcţie de tipul de nori. Prin depunere de gheaţă, se îngreunează foarte mult aeronava, peste valorile de greutate maximă, ceea ce duce la coborâre şi duce la scăderea randamentului şi a vitezei şi riscul e să coboare sub limita minimă pentru angajare. Fiecare aeronavă are o viteză minimă de angajare, poate să ducă şi la vrie, pilotul trebuie să aibă mare grijă. În cazul nostru, era exclusă urcarea. Nu exista o altă decizie decât de a coborî”, a explicat Lupu.

„E posibil să fi intrat în givraj încă de la ieşirea din Bucureşti”

Potrivit acestuia, aeronava a decolat de la Băneasa şi, cu toate că la ieşirea din Capitală trebuia să aibă o anumită înălţime, nu a reuşit să o atingă. „E posibil să fi intrat în givraj încă de atunci”, a comentat fostul pilot.

Acesta a adăugat că Iovan, în momentul în care a decis să intre în spaţiu necontrolat, a trecut la un zbor cu vederea solului, „în care pilotul era responsabil de toate manevrele pe care le-a făcut. Nu mai este sub responsabilitatea organelor de trafic aerian. Categoric condiţiile cauzate de vreme au fost determinante”, a completat Lupu.

Ancheta Centrul de Investigaţii pentru Siguranţa Aviaţiei Civile a durat mult din cauza numeroaselor expertize care s-au făcut. Totodată, specialiştii au investigat starea epavei dar şi locul în care s-a produs accidentul.

De asemenea, s-a discutat cu cei de la ROMATSA privitor la dirijarea traficului, dar şi modalitatea în care s-a intervenit prin acel serviciu de salvare coordonat de instituţie.

Adrian Iovan şi Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa
 
Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa în accidentul aviatic produs pe 20 ianuarie 2014, în Munţii Apuseni, într-o zonă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba. 
 
În accident au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sfânta Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor. Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.
 
Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.
 
Demisii şi demiteri în urma tragediei
 
În urma accidentului aviatic, secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper a fost demis, în timp ce directorul general şi directorul de operaţiuni ai ROMATSA au demisionat. De asemenea, Ion Burlui a demisionat de la conducerea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă.
 
Tot în urma accidentului aviatic a demisionat din funcţie şi fostul ministru liberal de Interne Radu Stroe, care declara că la MAI nu s-a organizat celulă de criză şi că regretă că tragedia a avut loc în mandatul său.   
 
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: