„Rabla“, doar cu ITP. Pentru 6.500 de lei la achiziţionarea unei maşini noi, va fi obligatorie casarea unui autovehicul perfect funcţional

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Maşinile care nu au ITP valabil nu vor mai fi admise în Programul Rabla
Maşinile care nu au ITP valabil nu vor mai fi admise în Programul Rabla

Ministerul Mediului se pregăteşte să facă mai puţin permisiv programul Rabla, prin care statul finanţează achiziţionarea de maşini noi. Practic, programul va fi, cel mai probabil, redenumit pentru că dacă Ordinul privind modificarea şi completarea Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto va fi aprobat, doritorii vor fi obligaţi să ducă la fier vechi o maşină cu inspecţie tehnică periodică (ITP) valabilă.

Astfel, în proiectul de modificare legislativă se arată că este elegibil de a intra în programul de finanţare cu o primă de 6.500 de lei un “autovehicul uzat - orice autoturism, microbuz, autoutilitară uşoară sau autospecială/autospecializată uşoară, cu inspecţia tehnică periodică (ITP) - valabilă la momentul înscrierii la producătorul validat (începând cu ianuarie 2019) pentru persoanele fizice, şi la momentul depunerii dosarului de acceptare (începând cu ianuarie 2019) pentru persoanele juridice (…) cu o vechime mai mare sau egală cu 8 ani de la anul fabricaţiei”. Proiectul este pus în dezbatere publică de Ministerul Mediului. 

ITP mai greu de obţinut

Asta în contextul în care şi metodologia de acordare a ITP a fost modificată fiind acum mult mai drastică. Concret, ce ceva timp, la efectuarea ITP, deficienţele tehnice ale autoturismelor sunt grupate în trei mari categorii. Una dintre ele o formează defecţiunile majore. În categoria deficienţelor majore sunt încadrate cele care pot compromite siguranţa vehiculului, pot avea un impact asupra mediului sau îi pot pune în pericol pe ceilalţi participanţi la trafic.

Mai sunt apoi şi deficienţele periculoase, adică acelea care constituie un risc direct şi imediat la adresa siguranţei rutiere sau care au un impact asupra mediului. Dacă o maşină are o deficienţă majoră sau periculoasă, inspecţia tehnică nu poate fi trecută, fiind necesară o nouă verificare tehnică în termen de 30 de zile.

Acestea nu sunt singurele înăspriri la regulamentul ITP.  Astfel, maşinile cu o vechime mai mare de 12 ani trebuie să facă ITP-ul anual.

Inspecţia tehnică va fi filmată la calitate HD

Apoi, pentru un mai mare grad de corectitudine, firmele care au linii de inspecţie ITP sunt obligate să asigure, prin intermediul unui sistem video, înregistrarea activităţii, înregistrare care trebuie păstrată şi pusă la dispoziţia Registrului Auto Român (RAR) pentru eventuale verificări.

Staţiile care efectuează ITP vor trebui să păstreze înregistrările video pentru o perioadă determinată de şase luni, iar sistemul de supraveghere video va trebui să conţină minimum două camere de supraveghere şi un înregistrator digital care să permită înregistrarea la rezoluţii HD.

În plus, sistemul va trebui instalat astfel încât să asigure înregistrarea continuă a activităţilor desfăşurate pe linia de ITP indiferent de condiţiile de iluminare ale atelierului.

 

Parc auto îmbătrânit

Numărul total al autoturismelor înmatriculate în România a ajuns la 6 milioane de unităţi. Mai exact, la începutul anului, erau înmatriculate cu acte în regulă 5,99 de milioane de autoturisme dintre care numai 200.642 de unităţi au o vârstă mai mică de doi ani.

În plus, din total 1,4 milioane de autoturisme au între 16 şi 20 de ani şi, mai grav, 1,26 milioane sunt în circulaţie de peste 20 de ani. Un calcul simplu ne arată că, la această oră, puţin peste 43 la sută din totalul autoturismelor aflate în circulaţie sunt mai vechi de 15 ani. 

În total parcul auto naţional este format din 7,6 milioane de vehicule motorizate, dintre care 7% sunt mai noi de patru ani şi 63% mai vechi de 12 ani.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite