Psihologia şoferului cu maşină puternică. Cum se explică situaţii precum cea provocată de un şofer de BMW care a blocat un tramvai

Psihologia şoferului cu maşină puternică. Cum se explică situaţii precum cea provocată de un şofer de BMW care a blocat un tramvai

Unii români devin agresivi în trafic pentru că se identifică pur şi simplu cu marca şi perfomanţele bolizilor achiziţionaţi FOTO Shutterstock

Străzile din marile oraşe şi şoselele ţării sunt tot mai des scenele pe care se manifestă şoferii agresivi. Concret, incidente precum cel dintre şoferul de BMW şi vatmanul unui tramvai STB sau chiar mai grave sunt tot mai dese, iar analiştii susţin că, de obicei, cei mai agresivi participanţi la trafic sunt cei cu maşini puternice.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ionel Simionca, psiholog, vicepreşedinte al Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră – PsihotrafiQ, spune că este vorba de indivizi aflaţi într-o anumită criză de identitate, care îşi aliniază personalitatea  unui anumit brand auto.
Sunt indivizi aflaţi într-o anumită criză de identitate care se branduiesc cu respectiva marcă auto
 
Ionel Simionca, psiholog
„Mărcile de maşini sunt cele mai puternice branduri, cu un ecou pe măsură în rândul maselor. Ele şi-au construit, de la caz la caz, imaginea că produc maşini puternice, rapide sau luxoase. Există şoferi care îşi cumpără aceste maşini şi, în final, ajung oarecum să se identifice cu respectiva marcă şi cu toate caracteristicile acesteia. Practic, este vorba de o isterizare a respectivilor indivizi. Îşi achiziţionează o maşină foarte puternică, inutilă în traficul de zi cu zi şi se transformă imediat.  Dau dovadă de intoleranţă, dar şi de un uşor narcisism. Subliniez, sunt indivizi aflaţi într-o anumită criză de identitate care se branduiesc cu respectiva marcă auto”, spune expertul.
 

Se consideră superiori colegilor din trafic

Ionel Simionca mai susţine că aceşti indivizi sunt tentaţi să demonstreze că pot face ceva cu respectiva maşină. „Îşi fac imaginea de oameni importanţi, care se exprimă prin maşini mari. Dau de înţeles  că nu au timp şi, din acest motiv, au tupeul să încalce legea. Vor să atragă astfel atenţia asupra lor. Fenomenul este cu atât mai puternic cu cât există indivizi care nu se prea ocupă cu mare lucru, dar dau câteva mii de euro pe o astfel de maşină veche, la mâna a doua. Cu toate că nu conduc o maşină scumpă şi aceşti indivizi dau dovadă aceeaşi personalitate exacerbată. Şi ei se consideră superiori colegilor din trafic”, a subliniat expertul Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră. 
 

Lipsa amenzilor şi inexistenta educaţie rutieră

La rândul lui, sociologul Alfred Bulai consideră că fenomenul agresivităţii în trafic poate fi combătut prin două metode foarte simple. „Cazurile de sancţionare a unor astfel de abateri sunt foarte puţine şi nu înţeleg de ce. În toate oraşele există camere de supraveghere omolagate care ar putea fi folosite pentru pedepsirea acestor indivizi. De exemplu, ar fi obligatoriu de sancţionat cu amendă un şofer care coboară din maşină şi dă un şut în autoturismul altuia. Numai că poliţia nu face acest lucru. Ce mare lucru ar fi să identifici agresorul în vederea amendării lui. Dacă aceste amenzi ar fi mai numeroase oamenii s-ar mai potoli în trafic pentru că ştiu că sunt supravegheaţi, iar un gest aiurea i-ar putea costa la buzunar. La noi poliţia se pune pe treabă numai în cazurile grave cum a fost cel de pe şoseaua Bucureşti-Ploieşti când şoferul unui VW Tuareg l-a scos, efectiv, în afara carosabilului pe posesorul unui Logan punându-i astfel viaţa în pericol. Repet, amenzile mai numeroase ar reduce substanţial fenomenul. Apoi, a doua soluţie este educaţia. În şcoală nu se mai face educaţie rutieră ca odinioară şi acest lucru este foarte grav pentru că toată lumea se confruntă zilnic cu traficul în calitate de şofer, pasager sau pieton. Asta în timp ce la liceu se face analiză matematică, dar nu toţi absolvenţi se vot îndrepta spre inginerie spaţială, de exemplu”, a subliat sociologul Alfred Bulai. 
 

Lege mai blândă

În tot acest context, o recentă modificare legislativă care dă liber la recidivă şoferilor indisciplinaţi în traffic, este în vigoare. Concret, de vara anului trecut, şoferi care au rămas fără permis pot solicita reducerea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce chiar dacă sunt recidivişti şi au mai beneficiat de măsura reducerii suspendării în ultimii trei ani sau au mai avut permisul suspendat în ultimii doi ani.
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: