Provocare. Uber/Clever/Bolt invită taximetriştii tradiţionali pe platformele de ridesharing

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Taximetriştii ar putea avea o secţiune dedicată pe platformele de transport alternativ
Taximetriştii ar putea avea o secţiune dedicată pe platformele de transport alternativ

Reprezentanţii companiilor de ridesharing (Uber, Bolt şi Clever) propun ca taximetriştii să aibă acces la platformele de transport alternativ. Reprezentanta Clever, Anca Gherle, a explicat că taximetriştii care se vor înscrie pe aceste platforme vor beneficia un soi de servicii de dispecerizare online a comenzilor.

Ei nu vor oferi servicii de ridesharing, ci unele de taxi intermediate de aceste platforme. „Vor funcţiona cu propriile tarife, dar la destinaţie suma afişată iniţial clientului la accesarea comenzii va trebui să fie şi cea achitată”, explică sursele citate. 

Apoi taximetriştii care accesează aceste servicii vor fi obligaţi să respecte regulile pe care le are fiecare platformă de transport. Maşinile vor avea obligatoriu o vechime de cel mult 15 ani, vor fi în bună stare tehnică şi curate. Şoferii vor fi obligaţi să fie decent îmbrăcaţi, să aibă un comportament adecvat şi un limbaj pe măsură. Clienţii vor putea anunţa încălcarea acestor reguli prin intermediul feedback-ului cerut de aplicaţie după ajungerea la destinaţie. Încălcarea uneia dintre aceste reguli duce automat la excluderea taximetristului de pe aplicaţie, ca şi în cazul şoferilor de la secţiunea de servicii de ridesharing. 

Practic, platformele de transport alternativ vor avea două secţiuni, una pentru taxi, iar cealaltă pentru ridesharing. În prezent, Clever este singura platformă de transport alternativ care oferă şi o secţiune dedicată celor care lucrează în regim taxi, dar surse din piaţă au declarat că şi Uber este interesată să se lanseze pe acest segment. 

Tratament egal

"Ne dorim să fie un tratament egal pentru toată lumea, ca să nu existe supărări sau o discriminare către taximetrişti. Maşinile de taxi să aibă acces pe aceste platforme, să ofere transport cetăţenilor. Aceste platforme s-au născut pentru că cererea de transport este foarte mare. Nu cred că este o soluţie să discriminăm o categorie de transport şi ei trebuie să aibă acelaşi acces pe platforme şi, evident, să respecte aceleaşi reguli", a explicat Anca Gherle.

Reprezentanta Clever a adăgat că textul proiectului de act normative, care va fi discutat azi în şedinţa de guvern, prevede o perioadă de doar 3 ani pentru autorizare şi funcţionare a transportatorilor înscrişi pe platforme. „Aceasta este o situaţie pe care noi nu o înţelegem. Nu înţelegem de ce ordonanţa de urgenţă are un termen de expirare, să îi spunem aşa. Acest termen de expirare poate afecta orice business. Orice om care doreşte să investească nu investeşte pe un termen de 3 ani. Noi am propus ca acel termen de expirare a OUG în anul 2022 să fie eliminat", a mai spus reprezentantul Clever.

„Ne dorim ca ordonanţa de urgenţă să intre pe ordinea de zi a Guvernului în şedinţa de miercuri, pentru că situaţia din trafic este tot mai gravă de la o zi la alta. Sunt peste 150 de şoferi sancţionaţi, majoritatea dintre ei sunt cu plăcuţele ridicate. Aceştia au maşinile personale indisponibile în momentul ăsta", a declarat Cătălin Codreanu, preşedintele Asociaţiei Coaliţia pentru Economia Digitală, care reprezintă Uber, Bolt şi Clever.

Greva foamei

Taximetriştii, în schimb, consideră că proiectul de OUG trebuie dezbătut încă 2-3 luni, iar avocaţi ai acestora au avertizat că vor solicita suspendarea efectelor acestuia în cazul în care va fi aprobat de Executiv. Mai mult, Mihai Ghişa - prim vicepreşedinte pe ramura taxi la FORT - susţine că sunt transportatori în regim de taxi care vor să intre în greva foamei dacă Executivul va aproba proiectul de ordonanţă care reglementează activitatea de ridesharing. „Nu înţelegem de unde a venit această rapiditate, urgenţă...am stat 4 ani cu ei. Mai stăm 2-3 luni maxim până iese legea, dar să iasă o lege care este analizată de profesionişti. Nu putem să dăm o OUG şi apoi să constatăm că am creat un haos total, că facem un oraş plin de cazane de maşini. A, vrei să faci ceva alternativ la ceva ce există?! Păi trebuie să fie mai bun: vino cu o maşină hibrid, vino cu o maşină electrică, vino cu una de vechime de maxim 5 ani, aşa poţi să vii. Dar nu vii cu ceva mai rău decât există", a afirmat Mihai Ghişa.

Maşini autorizate, cazier pentru şoferi, casă de marcat fiscală

Proiectul de Ordonaţă de Urgenţă care reglementează platformele de transport alternativ prevede că şoferii care se vor înscrie să furnizeze aceste servicii vor fi obligaţi să aibă un atestat de pregătire profesională şi un certificat de cazier judiciar din care să rezulte că nu au săvârşit, printre altele, infracţiuni cu violenţă, în domeniul circulaţiei sau al traficului de droguri. În plus, fiecare maşină care va fi implicată în ridesharing va fi autorizată de agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române pe baza unei autorizaţii de transport alternativ şi va face Inspecţia Tehnică Periodică la fiecare 6 luni. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite