Preţul RCA se pregăteşte să sară-n aer. Cum se vor calcula tarifele de referinţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Preţul poliţelor RCA ar putea sări în aer după ce va expira perioada de plafonare a tarifelor, pe 19 mai. Până atunci, ASF vrea să trimită în Parlament legea care stabileşte tarifele de referinţă. În timp ce asigurătorii au depus amendamente pentru creşterea cheltuielilor cu poliţele RCA, transportatorii ameninţă că vor ieşi din nou în stradă dacă preţurile vor creşte.

Perioada de plafonare a asigurărilor obligatorii va expira în curând, iar preţul poliţelor RCA ar putea exploda. Este temerea şoferilor, care ar vrea ca Guvernul să prelungească termenul de îngheţare a poliţelor. Între timp, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a pregătit o nouă formulă de calculare a tarifului de referinţă pentru poliţele obligatorii.

Norma privind metodologia de calcul a tarifelor de referinţă pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto s-a aflat în dezbatere publică până marţi, ASF urmând să trimită în Parlament forma finală a proiectului de lege.

Guvernul a anunţat deja că plafonarea tarifelor RCA nu va fi prelungită, premierul Sorin Grindeanu dând însă asigurări că preţurile nu vor exploda.
Acelaşi asigurări le-a dat şi şeful ASF, Mişu Negriţoiu. „Nu exclud o creştere graduală şi diferenţiată în regimul de tarife maximale. Eu exclud o creştere explozivă sau de circa 20%”, a explicat Negriţoiu.

Companiile de asigurări au depus amendamente la proiect, cele mai multe vizând creşterea procentului cheltuielilor de administrare din calculul primei de la 25%, cât a propus ASF, la cel puţin 30%. Totodată, au mai propus ca tarifele de referinţă să fie calculate de una dintre asociaţiile lor profesionale – Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), amendament cu care transportatorii nu au fost însă de acord.

Cum se vor calcula tarifele de referinţă

Potrivit proiectului, tariful de referinţă se va calcula trimestrial, pe baza daunei medii determinate statistic pentru fiecare categorie de vehicul în parte şi a plăţilor efective de daune achitate de asigurătorii, raportate la frecvenţa statistică a producerii evenimentelor pe categoria segmentelor de autovehicule.

Concret, tariful de referinţă va cuprinde prima de risc care să asigure acoperirea cheltuielilor cu daunele, factorul de încărcare aferent rezervei de daune întâmplate, rata anuală de modificare a inflaţiei daunelor, încărcarea aferentă sistemului bonus/malus şi cheltuielile administrative ale asigurătorului, exprimate ca procent egal cu 25% din prima brută.

La calcularea poliţelor se vor avea în vedere mai multe criterii de risc, precum tipul asiguratului (persoană fizică sau persoană juridică) şi caracteristicile tehnice ale vehiculului (capacitatea cilindrică sau puterea, masa maximă autorizată, numărul de locuri etc.).

Reacţia transportatorilor

Transportatorii sunt circumspecţi şi aşteaptă intrarea în vigoare a legii înainte să se pronunţe. Ei spun că dacă preţul poliţelor va exploda vor ieşi din nou în stradă.

„Aşteptăm ca legea cu tarifele de referinţă pentru RCA să iasă din Parlament. Aşteptăm termenul de 18 mai ca să vedem ce se întâmplă mai departe. Este foarte important cum va ieşi legea, pentru că dacă va cuprinde şi modul de construcţie a tarifului nu mai e nevoie de norme de aplicare. Suntem pregătiţi ca după data de 19 mai să ieşim în stradă, în condiţiile în care Guvernul nu poate să-şi ţină angajamentul: fie legea trecută de Parlament, cu tarif de referinţă, cu stabilirea bonus-malus de ASF, fie prelungirea perioadei de plafonare a tarifelor RCA”, a declarat, pentru „Adevărul”, Augustin Hagiu, liderul Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT).

Totodată, acesta nu este de acord cu creşterea cheltuielilor administrative ale firmelor de asigurări, care vor umfla preţul poliţelor.

„Nu concepem să crească cheltuielile administrative ale firmelor de asigurări, eventual să scadă sub pragul de 25%. Nu vom fi de acord să crească, nu s-ar justifica. (...) Noi suntem de acord cu formula de calcul folosită la plafonarea tarifelor. Formula propusă acum de ASF este diferită, avantajând asigurătorii”, a mai spus Augustin Hagiu.  

La rândul său, Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), pledează pentru un procent redus de cheltuieli pentru asigurători.

„E normal ca firmele de asigurări să-şi acopere cheltuielile, dar nu cred că asta înseamnă mai mult de 20% din valoarea poliţelor. Şi noi vrem ca cineva să ne plătească cheltuielile administrative şi să avem şi o marjă de profit. Asigurătorii vând un produs obligatoriu prin lege, ei ştiu că au o piaţă sigură de 6,5 milioane de poliţe”, arată şi Vasile Ştefănescu.

Acesta a explicat de ce nu a mai prelungit Guvernul plafonarea tarifelor RCA. „Am cerut prelungirea plafonării, dar ni s-a explicat că este o situaţie de infringement. Ni s-a promis, în schimb, că săptămâna viitoare va ieşi legea, iar dacă lucrurile o vor lua din nou razna pe piaţă, atunci Guvernul să intervină chiar cu riscul unui infringement”, a mai spus Ştefănescu.

Ce au propus transportatorii

Patronatele din transporturi au depus o serie de amendamente la proiectul de lege, care să susţină calcularea unor tarife de referinţă.

Reprezentanţii acestora au depus un amendament pentru micşorarea cheltuielilor administrative ale firmelor de asigurări de la 25%, cât a estimat ASF, la doar 10% din tariful poliţei RCA. Totodată, transportatorii au mai propus ca tariful de primă să fie calculat de ASF, nu de BAAR, cum vor asigurătorii.

Ce sunt cheltuielile administrative

O bună parte din preţul poliţei RCA este format din cheltuielile administrative. Aici intră cheltuielile cu salarii, întreţinerea sistemului informatic, cheltuieli de promovare a produsului, dar şi rata de profit de circa de 10%. Tot la cheltuieli administrative sunt incluse şi taxele către diverse instituţii ale statului, printre care ASF, BAAR sau CEDAM.

De multe ori însă aceste cheltuieli sunt exagerate, susţin specialiştii în asigurări. „Cheltuielile administrative diferă de la o firmă la alta. Dar la toate sunt incluse mai întâi cheltuielile cu salariile mari ale directorilor, maşini de sute de mii de euro sau birouri în zone ultracentrale. Apoi sunt cheltuielile pentru anumite firme satelite, cu care se fac parteneriate pentru educaţie profesională, care costă milioane de euro.  Tot la cheltuielile administrative sunt incluse şi sumele plătite la ASF. Un procent din tot ce încasează o companie de asigurări merge la ASF, pentru a susţine salariile uriaşe ale celor de acolo. Cheltuielile pentru administrarea poliţelor nu sunt transparente din motive evidente. Adică, acea bunăstare pe care o afişează firmele de asigurări este inclusă în preţul poliţelor”, a explicat, pentru ”Adevărul”, un broker de asigurări.

Potrivit acestuia, piaţa asigurărilor RCA aduce asigurătorilor venituri consistente, iar ASF veghează la bunăstarea acestora. „Firmelor de asigurări le convine să vândă astfel de poliţe, mai ales că legislaţia este făcută de aşa natură încăt să susţină acest business. Dau un singur exemplu: înainte cu o zi ca firmei Astra să i se retragă autorizaţia de funcţionare, ca urmare a intrării în faliment, ASF a emis o hotărâre prin care stabilie că suma maximă pe care o poate primi cineva de la Astra drept despăgubire este doar de 100.000 de euro. Este un fel de parteneriat între firmele de asigurări şi ASF”, a mai spus specialistul.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite