Poliţia şantierelor. Garda de Mediu "scutură" constructorii de praf

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Garda de Mediu ia la rând în următoarele săptămâni toate şantierele din marile oraşe ale ţării, pentru a verifica dacă sunt respectate măsurile de prevenire a poluării aerului. „Poliţia şantierelor”, aşa cum este supranumită acţiunea, a verificat deja aproape 60 de şantiere, iar amenzile au curs lanţ, spun autorităţile.

Chiar dacă în România, şantierele reprezintă al doilea mare poluator al aerului după gazele de eşapament, constructorii continuă să ia în glumă obligaţiile de mediu şi avertismentele medicilor.

Respirăm aer greu, luciul nu stă pe pantofi, iar în casă colbul se aşează strat. Nu e de mirare, având în vedere că Bucureştiul şi Iaşiul sunt două dintre cele mai poluate oraşe ale Europei. De ani buni, cantităţile de pulbere şi noxele dau peste cap măsurătorile pentru poluarea aerului şi ne îmbolnăvim pe capete.

“Poluarea aerului provoacă astm şi agravează bolile respiratorii cronice. Incidenţa acestor boli este mult mai mare în mediul urban, unde suntem expuşi unui cumul de noxe”, explică dr. Roxana Nemeş. Riscul de îmbolnăvire este şi motivul pentru care Comisia Europeană ne ameninţă cu procedura de infringement, ce ar înseamna pierderi de zeci de milioane de euro pentru statul român.

Pentru îmbunătăţirea calităţii aerului, alte oraşe europene au amenajat parcări la intrările în oraşele mari, au impus taxe pentru circulaţia în zonele centrale, au implementat sisteme eficiente de transport în comun şi au umplut oraşele cu armate de biciclete de împrumut. De altfel, şi Primăria Capitalei pune la cale un plan de măsuri similare, trimise la Ministerul Mediului pentru aviz, dar în final vor rămâne în picioare doar cele pentru care se găsesc bani.

Macarale argintii, semn de prosperitate şi de praf

După lege, şantierele n-ar trebui să le producă niciun disconfort locuitorilor din proximitate sau trecătorilor. Constructorii ar trebui să împrejmuiască zonele de lucru cu perdele umede care să împiedice răspândirea prafului şi a zgomotului, să stropească în permanenţă zonele de excavare şi să spele roţile utilajelor care ies din şantier. În practică însă, bucureştenii sunt trataţi cu aer înecăcios, zgomote, vibraţii şi o mizerie generală.

Garda de Mediu a decis să nu mai închidă ochii la praful pe care îl produc şantierele de construcţii din inima oraşelor şi a declanşat o serie de controale în toată ţara. Uşor de făcut, greu de obţinut rezultate. Surse din Ministerul Mediului se plâng că firmele de construcţii nu prea se sinchisesc cu amenzile, care variază între 5.000 şi 15.000 de lei, sume modice pentru bugetele de milioane de euro ale proiectelor rezidenţiale sau ale mall-urilor. Constructorii preferă, aşadar, să includă sume pentru astfel de inconventienţe în bugetul neoficial al lucrării, ca să meargă treaba mai repede şi să scape de noroi.

Mai mult, atunci când au loc controale, constructorii se previn între ei, iar impactul inspecţiei este diminuat, a explicat Florin Diaconu, comisar general la Garda Naţională de Mediu, cu ocazia vizitei ministrului Mediului Graţiela Gavrilescu la câteva şantiere din Capitală, unde au avut loc joi controale ale inspectorilor de mediu.

Cu praful sub preş

Unul dintre şantierele vizitate joi de ministrul Mediului a fost cel al firmei Strabag, care construieşte în Titan, pe o suprafaţă de aproape 60.000 de metri pătraţi, un mall şi un magazin Carrefour.

“Este proprietate privată!”, s-a răstit la presă şi la echipa ministrului Mediului, un angajat din spatele porţilor ferecate. În final, s-a făcut puţin loc pentru comisarii de mediu care se aflau în control, să iasă din şantier în şir indian.

image

“Nu a fost prevenit impactul prafului generat asupra mediului înconjurător. Există o cisternă de apă pentru spălarea roţilor, dar nu se udă suprafeţele de lucru din interior”, a explicat jurnaliştilor Aura Sâmbeţeanu, comisar de mediu.

Şi pentru construcţia staţiei de metrou Izvor 2, în zona Eroilor, bucureştenii trebuie suporte praf şi gălăgie continuă.

image

“S-a constatat zgomot, împrejmuirea ar trebui să fie mai înaltă, dar eu cred că în urma controlului de azi antreprenorul şi-a însuşit corecţiile”, concluzionează cu optimism ministrul Graţiela Gavrilescu, deşi proiectul magistralei de metrou a mai fost amendat anul trecut de două ori, tot de Garda de Mediu.

În Militari, fosta fabrică de avioane Turbomecanica a fost făcută bucăţele, într-un cimitir de ciment care se întinde pe mii de metri pătraţi. Aici se va ridica un modern complex rezidenţial, însă până atunci, locuitorii din apropiere reclamă de zor la Garda de Mediu zgomotul în exces şi praful alb care le intră în case. În urma controlului, a ieşit la iveală faptul că şantierul nici măcar nu era branşat la o sursă de apă.

Şantier Turbomecanica

“Avem o cisternă cu care stropim, dar plecase pentru alimentare chiar atunci când au venit comisarii. Oricum, după ce terminăm de demolat nu va mai fi aşa de mult praf”, a încercat nişte scuze un reprezentant al firmei de construcţii.

Pentru a preveni reluarea vechilor năravuri, ministrul Mediului Graţiela Gavrilescu promite că “Poliţia şantierelor” va efectua o nouă serie de controale la mijlocul acestei veri, atunci când nivelul pulberilor poate creşte, din cauza secetei.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite